آفتاب

پ.ک.ک بسته اصلاحی ترکیه را برای حل مشکل کردها کافی ندانست

پ.ک.ک بسته اصلاحی ترکیه را برای حل مشکل کردها کافی ندانست

پارلمان ترکیه یک بسته اصلاحی را تصویب کرد که شامل اقدامات مختلف قانونی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل درگیری‌ها با کردهای ترکیه است اما حزب کارگران کردستان ضمن استقبال از این اقدام گفت، این بسته به عنوان یک راه حل دائم کافی نیست.

پارلمان ترکیه یک بسته اصلاحی را تصویب کرد که شامل اقدامات مختلف قانونی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل درگیری‌ها با کردهای ترکیه است اما حزب کارگران کردستان ضمن استقبال از این اقدام گفت، این بسته به عنوان یک راه حل دائم کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این بسته اصلاحی در میان دیگر مسائل برای مقام‌های دولتی که در مذاکره با شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" شرکت داشته‌اند، مصونیت قانونی ایجاد می‌کند.

دولت آنکارا از حزب حاکم عدالت و توسعه اواخر ژوئن سال جاری میلادی گفت، هدف از تهیه این بسته ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی صلح آمیز و دموکراتیک برای مناقشات طولانی با پ.ک.ک است. این بسته برای انجام اقدامات لازم در راستای تلاش‌های صلح آمیز آتی به کابینه اختیار تام می‌دهد.

این بسته با 237 رای مثبت و 38 رای منفی تصویب شده است. حزب جنبش ناسیونالیست که مخالف این روند سازش است، از این بسته حمایت نکرد. حزب مردم جمهوری خواه نیز با موضوع "مصونیت قانونی" در این بسته مخالف است.

در این بسته شش بندی آمده است، دولت با اصلاحات سیاسی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی، ذهنی، فرهنگی، حقوق بشری و امنیتی اقداماتی را برای پایان دادن به تروریسم انجام خواهد داد. بدین منظور دولت با افراد، گروه‌ها و موسسات در داخل و خارج از کشور ارتباط و نشست‌هایی برقرار می‌کند و افراد و موسساتی را برای برگزاری این دیدارها تعیین خواهد کرد. اقدامات ضروری نیز برای تسهیل تکمیل انتقال شبه نظامیان که سلاح‌های خود را تسلیم، کوهستان‌ها را ترک و به زندگی عادی باز خواهند گشت، اتخاذ می‌شود.

این لایحه به مقام‌های دولتی که در مذاکره با اعضای ارشد پ.ک.ک به عنوان بخشی از روند سازش شرکت داشتند، تضمین می‌دهد که محاکمه نخواهند شد.

مقام‌های دولتی و عبدالله اوجالان، رهبر محبوس شبه نظامیان پ.ک.ک برای دستیابی به توافقی در راستای انحلال این سازمان مذاکراتی برگزار کرده‌اند. این مذاکرات توسط هاکان فیدال، رئیس سازمان اطلاعات ملی که سمتش به عنوان مذاکره کننده طرف دولت ترکیه تصویب شده، ادامه خواهد یافت.

این بسته همچنین به دنبال آن است که به اعضای پ.ک.ک که در این گروه تروریستی سمت مهمی نداشته و در حملات تروریستی علیه ترکیه دست نداشته‌اند اجازه دهد تا در صورت تسلیم شدن به نیروهای امنیتی آنکارا به زندگی عادی و مقام‌ پیشین خود بازگردند.

براساس این بسته، به جای موسسات، کابینه ترکیه اختیار انجام اقدامات مربوط به مذاکرات با پ.ک.ک را خواهد داشت تا به این روند سرعت بخشد.

این در حالی است که پ.ک.ک نیز ضمن استقبال از این بسته اصلاحی، گفت که این بسته به تنهایی برای تضمین حل مساله کردها و خلع تسلیحاتی این گروه تروریستی کافی نیست. دولت برای صلح دائمی باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

اوجالان در دیداری که با گروهی از قانونگذاران کرد در سلول زندانش داشت، گفت: من از تمامی مقام‌هایی که با این بسته اصلاحی همکاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم. این بسته برای احیای صلح در ترکیه یک شروع مثبت است.

وی افزود: این بسته معنای خود را از دست می‌دهد مگر آنکه با اقدامات لازم سیاسی و قانونی حمایت شود. احزاب باید از هرگونه اقدامی که این روند را به خطر می‌اندازد، اجتناب کنند. دولت و پارلمان باید بدون لحظه‌ای درنگ کمیسیون‌ها و گروه‌های ناظر برای تضمین ادامه این روند را ایجاد کنند. این اقدامات ضمانت قوی برای اجتناب از اقدامات تحریک آمیز است.

جمیل بایک، یکی از مقام‌های ارشد در رهبری پ.ک.ک نیز ضمن استقبال از این بسته گفت: متاسفانه مقام‌های دولت ترکیه مساله کردها را همچنان یک موضوع امنیتی می‌دانند و به همین خاطر آن‌ها برای حل این مساله به راه‌های نظامی و اطلاعاتی متوسل شده‌اند. مساله پایان دادن به تروریسم نیست بلکه حل مشکل کردهای ترکیه است.

انتهای پیام

کد N387001

وبگردی