آفتاب

دیدار نوری مالکی و شهرستانی با وزیر خارجه مصر/تاکید قاهره بر وحدت میان گروههای عراقی

دیدار نوری مالکی و شهرستانی با وزیر خارجه مصر/تاکید قاهره بر وحدت میان گروههای عراقی

نوری مالکی با وزیر خارجه مصر که برای دیدار با مقامات عراقی و بررسی تحولات عراق به این کشور سفر کرده است، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه العراقیه گزارش داد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق با "سامح شکری"، وزیر خارجه مصر دیدار و با وی در خصوص تقویت روابط میان دو کشور گفتگو کرد.

پیشتر وزیر خارجه مصر اعلام کرده بود که از سوی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر موظف شده است تا به بغداد سفر کند تا در خصوص تحقق مجدد همبستگی و آشتی ملی میان آحاد مردم عراق جهت مقابله با تهدیدهای خطرناک علیه این کشور رایزنی‌هایی با مقامات عراقی داشته باشد.

در همین حال سامح شکری در کنفرانس خبری با حسین شهرستانی، وزیر خارجه عراق و معاون نخست وزیر این کشور در امور نیرو در بغداد گفت: مصر برای ثبات، وحدت و تمامیت ارضی عراق بسیار اهمیت قائل است. قاهره بر لزوم توافق میان تمام آحاد عراقی و بدون درنظر گرفتن جهت‌گیری‌های آن‌ها تاکید دارد، چرا که وحدت این کشور مهم در میان کشورهای عربی برای مصر بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: پیامی که رئیس جمهوری مصر من را موظف به انتقال آن کرده، این است که تنها راه برای برون رفت عراق از بحران کنونی این کشور اتخاذ موضع ملی است که از عراق در مقابل تهدیدها محافظت کند و همچنین دولت ملی تشکیل شود که قادر به مقابله با تروریسم، خشونت و درخواست‌ها برای تقسیم و تجزیه عراق باشد.

سامح شکری از تمامی مسئولان عراقی خواست تا منافع شخصی و رویکردهای حزبی خود را دیگر در نظر نگیرند و به مسئولیت ملی که برای محافظت از عراق بر عهده آن‌ها گذاشته شده، عمل کنند.

حسین شهرستانی نیز خاطرنشان کرد: کشورهای عربی در آماج حملات تروریستی وحشیانه‌ای قرار دارند و باید تشریک مساعی از سوی کشورهای عربی و اسلامی و بین‌المللی برای مقابله با تروریست‌ها صورت بگیرد.

این مقام عراقی خاطرنشان کرد: در این دیدار راه‌های همکاری اقتصادی میان مصر و عراق در عرصه‌های نیرو، زیرساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های مصری در روند بازسازی عراق مورد بررسی قرار گرفت. عراق از رخدادهای اخیر در روند صادرات نفتی تاثیر نپذیرفته است بلکه صادرات نفت را بیشتر کرده است و تمایلی از سوی شرکت‌های مصری برای مشارکت در این روند وجود دارد.

پیشتر عبدالفتاح سیسی در تماس تلفنی با نوری مالکی بر حمایت خود از عراق تاکید و اعلام کرد که عراق کشور اول وی و نه کشور دومش است.

انتهای پیام

کد N386977

وبگردی