آفتاب

یک انتخابات، دو پیروز/ خیابان های جاکارتا در هراس اعتراض

یک انتخابات، دو پیروز/ خیابان های جاکارتا در هراس اعتراض

کوالالامپور – ایرنا – در حالی که کمتر از بیست و چهار ساعت از انتخابات ریاست جمهوری اندونزی گذشته است هر دو نامزد این دوره از انتخابات مدعی پیروزی در این رقابت ها شده اند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته و ساعاتی پس از پایان انتخابات شمارش اولیه آرا نشان داد ˈجوکو دیدودوˈ از حزب تلاش دموکراتیک اندونزی با کسب حدود 52.76 درصد آراء از ˈپراباوو سوبیانتوˈ نامزد حزب جنبش کبیر (گریندار) پیشی گرفته است.

آمار اولیه نشان می داد که سوبیانتو 47.24 درصد آرا را از آن خود کرده است.

با وجود تفاوت بسیار ناچیز آرای کسب شده در شمارش اولیه، حزب تلاش دموکراتیک اندونزی با تکیه بر فاصله پنج درصدی آرا مدعی پیروزی جوکو دیدودو در این انتخابات شد.

همزمان که حامیان جوکو دیدودو خبر پیروزی وی را اعلام می کردند، سوبیانتو در نشست خبری که از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون اندونزی پخش می شد حضور مردم را در پای صندوق ها رای نماد دموکراسی اندونزی خواند و با پیروز خواندن خود از مردم تشکر کرد.

حامیان دو نامزد نیز شب گذشته در حالی که تنها شمار بسیار کمی از آرا شمارش شده است در خیابان ها جشن پیروزی گرفتند و شادی کردند.

مشاوران انتخاباتی جوکو ویدودو در واکنش به اظهارات سوبیانتو اعلام کردند که همه موسسات معتبر از برتری چهار تا پنج درصدی ویدودو خبر داده اند.

کارشناسان و تحلیلگران اندونزیایی پیش از این عنوان کرده بودند در صورتی که هر یک از نامزدهای با فاصله کمتر از پنج درصد پیروز این انتخابات شوند احتمال وقوع اعتراضات گسترده وجود دارد.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهوری فعلی اندونزی در واکنش به اعلام اولیه شمارش آرا و واکنش نامزدهای انتخاباتی از آنها خواست تا پایان شمارش آرا که تا دو هفته دیگر اعلام می شود از اظهارنظر در مورد پیروز انتخابات خودداری کنند.

در انتخابات روز گذشته اندونزی که ساعت 13 در سراسر این کشور 17 هزار جزیره ای پایان یافت هیچ گونه خشونتی بین حامیان دو نامزد رخ نداد.

کارشناسان اندونزیایی امیدوارند پیروز این کارزار انتخاباتی بتواند با فاصله دستکم پنج درصدی بر رقیب خود پیروز شود تا به نگرانی در مورد احتمال وقوع اعتراضات پایان داده شود. امری که تا ظهر روز پنجشنبه محقق نشده و ویدودو 52.68 درصد و سوبیانتو 47.32 درصد آرا را از آن خود کرده اند.

آساق**د.م**1611
کد N384658

وبگردی