آفتاب

احسان اوغلو: رئیس‌جمهور در ترکیه نباید قدرت اجرایی داشته باشد

احسان اوغلو: رئیس‌جمهور در ترکیه نباید قدرت اجرایی داشته باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از احزاب مردم جمهوری‌خواه و جنبش ناسیونالیست، اظهارات صریح اردوغان درباره اینکه باید از ریاست جمهوری به عنوان یک پست تصمیم‌گیری و اجرایی استفاده شود، به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، اکمل‌الدین احسان اوغلو، نامزد احزاب مردم جمهوری خواه و جنبش ناسیونالیست در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دهم اوت (19 مرداد) به خبرنگاران گفت: آیا طبق قانون اساسی رئیس جمهور حق دارد تا نقش نخست‌وزیر را ایفا کند؟ این سوالی است که من می‌پرسم. آیا ماده‌ای در قانون اساسی در این رابطه وجود دارد که من از آن بی‌اطلاع هستم؟ اگر چنین است آماده یاد گرفتن و شنیدن هستم.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بارها گفته است که قصد دارد تا از تمامی قدرت‌های ریاست جمهوری استفاده کند و مدعی است که ریاست جمهوری یک کرسی اجرایی است.

اردوغان که از سال 2003 نخست‌وزیر است، در جدیدترین اظهارنظرهایش درباره احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اوت آشکارا از برنامه جاه‌ طلبانه‌اش برای گسترش اختیارات رئیس‌جمهوری صحبت کرد و گفت که رئیس‌جمهوری «تشریفاتی و خنثی» نخواهد بود.

احسان اوغلو، دبیرکل پیشین سازمان همکاری‌ اسلامی ضمن نقل بیان سوگند ریاست جمهوری مبنی بر اینکه رئیس جمهور رئیس کشور است، گفت: قدرت اجرایی به نخست‌وزیر و کابینه اعطا می‌شود.

در همین حال دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ناسیونالیست گفت: احسان اوغلو مجبور نیست در موضوعات مختلف مطابق با قوانین این حزب عمل کند. احسان اوغلو که نامزد ما در انتخابات ریاست جمهوری است، نباید به اصول و قوانین حزب ناسیونالیست محدود شود درست همانطور که او همیشه در کلام، تفکر، رفتار و عملکرد ملزم به حفظ تعادل یا شباهت با حزب ما نیست.

انتهای پیام

کد N382857

وبگردی