آفتاب

امنیت و تجارت ، دستور کار مذاکرات راهبردی چین و آمریکا

امنیت و تجارت ، دستور کار مذاکرات راهبردی چین و آمریکا

تهران-ایرنا- ششمین دور مذاکرات راهبردی اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین با هدف بررسی مسایل امنیتی و تجاری بین دو طرف از امروز (سه شنبه) در پکن اغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، ششمین دور مذاکرات راهبردی اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین از امروز با حضور مقامات بلندپایه دو کشور آغاز می شود و تا روز پنج شنبه (19تیر) ادامه خواهد داشت.

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه برای برگزاری این مذاکرات وارد پکن شد. این مذاکرات سالانه بین مقامات اقتصادی و سیاسی پکن و واشنگتن برگزار می شود.

مذاکرات که از شامگاه امشب آغاز می شود با هدف یافتن راهکاری برای کاستن اختلاف نظرهای دو کشور بر سر تنش های دریایی در منطقه آسیا پاسیفیک، مسائل تجاری و امنیت فضای مجازی انجام می شود.

ادعای چین در مورد منطقه راهبردی دریای چین جنوبی که فیلیپین و ویتنام نیز در مورد بخش هایی از آن ادعای مالکیت دارند بر اساس خطوط نقشه های قرن بیستم است.

چین و همسایگان این کشور در منطقه گشت زنی های خود را در مناطق مورد مناقشه افزایش داده اند و این گشت زنی ها به افزایش حوادث و تنش هایی منجر شده است که بازداشت قایق رانان از جمله این موارد است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: تشدید تنش ها در این منطقه بسیار به آمریکا به عنوان یک قدرت در منطقه پاسیفیک و کشور اصلی در حوزه داد و ستد و استفاده کننده مهم خطوط دریایی و همچنین تضمین کننده ثبات و امنیت منطقه آسیا پاسیفیک مربوط است.

یک مقام امریکایی روز سه شنبه و در آستانه ششمین دور از مذاکرات راهبردی واشنگتن- پکن گفت : ادعای چین بر کل دریای چین جنوبی دردسرساز است.

در حالی که مناقشات بر سر دریای چین جنوبی بین پکن و همسایگانش بالا گرفته است این کشور اختلاف نظرهایی با ژاپن نیز بر سر جزایر سه گانه موسوم به ˈسنکاکوˈ یا ˈدیائویوˈ دارند، مقامات آمریکایی که با کری برای شرکت در ششمین دور مذاکرات راهبردی دو کشور سفر کرده اند از التزام واشنگتن به حفظ امنیت ژاپن سخن گفتند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: مذاکرات امروز بین مقامات واشنگتن و پکن به شکل بسیار مستقیم، صریح و سازنده انجام خواهد شد. آمریکا تاکید دارد که در ادعاهای دریای سرزمینی از یک طرف به صورت محسوس طرفداری نکند اما در همان حال پکن را به انجام اقدامات بی ثبات کننده متهم کرده و ازچین می خواهد آزادی دریانوردی را در راه های آبی کلیدی محترم بشمارد.

دیگر مسائل مهمی که در این نشست مطرح خواهد شد شامل کره شمالی بعد از سفر مهم ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری چین به سئول است.

مقام آمریکایی افزود: آمریکا و چین در مورد لزوم و فوریت خلع سلاح هسته ای کره شمالی توافق نظر دارند.

افزون بر این، بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس از پکن، همکاری های نزدیک در زمینه تغییرات آب وهوا، پایان دادن به جاسوسی های چین در فضای مجازی نیز از جمله موضوعات محوری در مذاکرات آمریکا و چین است.

گفته می شود در مجموع در این نشست، دو طرف بیش از60 موضوع را مورد بررسی قرار می دهند. موضوعات اقتصادی حول محور ارزش یوآن و ادعاهای شرکت های آمریکایی در خصوص محدودیت ناعادلانه علیه آنها در چین است.

غیر از جان کری، ˈجک لیوˈ وزیر دارایی آمریکا نیز ریاست هیات آمریکایی را در این مذاکرات برعهده خواهد داشت. ˈونگ یانگˈ معاون نخست وزیر چین و ˈیانگ جیه چیˈ وزیر امور خارجه این کشور نیز ریاست هیات چینی را برعهده دارند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N380934

وبگردی