آفتاب

جاسوسی دوجانبه یک مامور امنتی آلمان دامنگیر مرکل

جاسوسی دوجانبه یک مامور امنتی آلمان دامنگیر مرکل

برلین - ایرنا - موضوع جاسوسی دو جانبه یکی از ماموران دستگاه امنیتی آلمان برای آمریکایی ها که از هفته گذشته به یکی از موضوعات داغ و جنجالی رسانه ها و احزاب سیاسی این کشور تبدیل شده است، این روزها محور اصلی سوالات خبرنگاران از سخنگویان دولت آنگلا مرکل است.

به گزارش ایرنا، درحالی که ˈاشتفن زایبرتˈ سخنگوی دولت آلمان به همراه صدر اعظم در سفر چین بسر می برد، کریستیانه ویرتس معاون وی روز سختی را با خبرنگاران که بدنبال کسب اطلاع از جزییات جاسوسی جدید آمریکایی ها و همچنین اقدامات دولت برای مقابله با این فعالیت ها بودند، پشت سر گذاشت و البته هیچ پاسخ قانع کننده ای نیز برای روشن شدن اذهان عمومی درمورد اقدامات دولت در این زمینه ارائه نکرد.

بحث اصلی رسانه های پرسشگر و سیاستمداران منتقد آلمانی از جمله نمایندگان احزاب مخالف دولت در مجلس این است که اگر اتهامات مامور امنیتی دستگیر شده مبنی بر انجام فعالیت جاسوسی برای آمریکایی ها صحت داشته باشد که از قرار معلوم درست است، دولت آلمان چه اقدامات عملی در واکنش به این رسوایی گسترده که همچنان در ابعاد مختلف ادامه دارد، در مقابل کاخ سفید می تواند انجام دهد.

دولت آنگلا مرکل در همین رابطه به سختی از سوی نمایندگان مجلس این کشور زیر فشار قرار دارد تا هر چه سریعتر دست به یک اقدام عملی جدی و قاطع بزند که می تواند اخراج یک کارمند سرویس اطلاعاتی آمریکا باشد که فعالیت های جاسوسی وی در این کشور برای دستگاه های امنیتی واضح و روشن است.

این درحالی است که برلین به طور معمول از این ابزار فشار در مورد کشورهایی استفاده کرده است که از رابطه چندان خوبی با آنها برخوردار نیست، اما درمورد آمریکا وضع متفاوت است و رابطه این دو کشور از سال ها قبل آلمان و آمریکا را به دو معتمد و متحد نزدیک به هم تبدیل کرده است.

ˈکلاوس دیتر فریدشهˈ هماهنگ کننده سرویس های اطلاعاتی آلمان در دولت مرکل اخیرا در نشست محرمانه کمیسیون کنترل عملکرد سرویس های اطلاعاتی این کشور، احتمال اخراج کارمندان سفارت آمریکا در برلین در اعتراض به اقدامات جاسوسی را مطرح کرده است که درصورت عملی شدن می تواند نقطه بسیار حساسی در روابط دو کشور را رقم بزند.

در واکنش به طرح این ایده از سوی فریدشه، یک نماینده عضو حزب حاکم دموکرات مسیحی و کارشناس سیاست خارجی این حزب به نام ˈکارل گئورک ولمنˈ گفت: اگر این موضوع که یک کارمند BND در خاک آلمان از سوی یک مامور اطلاعاتی آمریکا هدایت می شده، صحت داشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست که این مامور اطلاعاتی آمریکا همچنان به خرابکاری های خود در کشور ما ادامه دهد.

وولفگانگ بورس باخ رییس کمیسیون سیاست داخلی پارلمان آلمان نیز دیدگاه مشابهی در این زمینه ارائه کرده و معتقد است: به سختی می توان تصور کرد که سرویس های اطلاعاتی آمریکایی که با این کارمند اطلاعاتی آلمان همکاری داشته اند بدون اطلاع و اراده رهبران خود دست به چنین اقدامی زده باشند.

حال این سوال مطرح است که آیا آمریکایی ها سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به BND را به عنوان یک ˈشریکˈ برای خود می دانند و یا به عنوان یک ˈهدف راهبردی برای فعالیت های جاسوسیˈ خود به آن نگاه می کنند.

بورس باخ تاکید کرد: به هرحال هر دو حالت در یک زمان امکان پذیر نخواهد بود و این اقدام به مثابه ˈفروریختن فاحش اعتمادˈ دولت و مردم آلمان بوده که به ما اجازه نمی دهد بی تفاوت به کار روزانه خود بپردازیم.

در راه مقابله با اقدامات جاسوسی آمریکایی ها در بحث های رسانه ای و تحلیل های کارشناسان سیاسی آلمان، محورهای مختلفی مورد تاکید قرار گرفته که از آن جمله می توان به تقویت حفاظت اطلاعات کشور، استفاده ازسرویس های اطلاعاتی برای عمل متقابل و جاسوسی از سفارت آمریکا در برلین، اخراج ماموران اطلاعاتی و یا اعمال محدودیت های جدی در همکاری های امنیتی و اطلاعاتی با واشنگتن اشاره کرد.

معاون سخنگوی دولت آلمان روز گذشته با اعلام اینکه تحقیقات دادستانی فدرال از مامور اطلاعاتی متهم به جاسوسی برای روشن شدن زوایای تاریک این پرونده همچنان ادامه دارد، گفت: ما باید در مرحله اول در مورد این اتهامات به صورت دقیق شفاف سازی کرده و بعد از آن تبعات سیاسی، حقوقی و یا امنیتی این جاسوسی ها را مورد بحث قرار دهیم.

کریستیانه ویرتس در عین حال آمریکا را یکی از مهمترین شرکای آلمان معرفی کرد و گفت: البته این معنایش این نیست که ما از این شریک مهم خود انتقاد نکنیم، ما انتظار داریم آمریکایی ها تمام کوشش خود را برای شفاف سازی در این مسئله انجام دهند.

کارشناسان معتقدند در دو رسوایی جاسوسی آمریکایی ها در آلمان که تاکنون برملا شده و اعتراضات و انتقادهای فراوانی را نیز به همراه داشته، اقدامات دولت به گونه ای بوده که این ذهنیت را ایجاد کرده که صدراعظم مرکل ˈتواناییˈ و همچنین ˈاراده لازمˈ برای مقابله جدی با این اقدام آمریکایی ها را ندارد.

در این رابطه کارشناسانی که در امور اطلاعاتی و امنیتی صاحبنظر هستند، با توجه به اینکه آمریکا و آلمان همکاری تنگاتنگی در مبارزه با تروریسم دارند، معتقدند محدود کردن همکاری های دو کشور بروز خطرات جدی امنیتی برای برلین به همراه خواهد داشت به همین خاطر است که دولت مرکل تصمیم جدی به اتخاذ چنین تصمیمی ندارد.

نکته قابل توجه اینکه آلمان پیشتر مرکز پشتیبانی حملات 11سپتامبر از شهر هامبورگ بوده و بسیاری از اطلاعات دریافتی آلمانی ها در این رابطه از سرویس های اطلاعاتی آمریکایی ها بوده است و این نشان از همکاری های دیرین سرویس های امنیتی دو کشور دارد.

تحلیلگران سیاسی تاخیر سه روزه آنگلا مرکل در واکنش نشان دادن به افشای جاسوسی مامور امنیتی کشور خود برای آمریکایی ها را دلیل روشنی برای جدی نبودن وی در ایستادگی مقابل واشنگتن و درخواست از کاخ سفید برای پایان دادن به این گونه اقدامات می دانند.

مرکل بعداز گذشت سه روز از اعلام خبر دستگیری مامور امنیتی آلمان روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر چین در پکن برای اولین بار در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که اگر این ادعاها درست باشد این نکته ضربه جدی به اعتماد بین دو کشور وارد خواهد کرد.

مرکل گفت که در صورت صحت وجود این جاسوس دو جانبه، این موضوع با اصل همکاری های دوجانبه بین آمریکا و آلمان در تضاد است.

درحالی دومین رسوایی جاسوسی آمریکایی ها در آلمان این روزها در دادستانی فدرال در دست بررسی است که هنوز به درخواست های دولت مرکل برای ارائه توضیح درمورد جاسوسی های گسترده اینترنتی و شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی مقام های این کشور که به همین خاطر سفرهای متعددی به نیویورک داشته اند، پاسخ قانع کننده ای از سوی کاخ سفید داده نشده است.

افزایش انتقادات از دولت مرکل بخاطر جدی نبودن در برخورد با آمریکایی ها برای انجام جاسوسی در این کشور از سوی سیاستمداران و رسانه ها در نظرات مردم نسبت به دولت نیز تاثیر فراوانی داشته است، به طوری که نظرسنجی های انجام شده حکایت از این دارد که بیش از دو سوم مردم آلمان، آمریکا را تشنه قدرت و مغرور دانسته و رفتار دولتمردان این کشور با دیگر کشورها از جمله آلمان را مستبدانه می دانند.

در نظرسنجی انجام شده از سوی شبکه تلویزیونی ARD تنها 27 درصد از مردم آلمان دولت آمریکا را قابل اعتماد دانسته اند و این درحالی است که هنوز بیش از 40 هزار نظامی آمریکایی در آلمان حضور دارند و پایگاه نظامی آمریکایی ها در شهر رامشتاین از اهمیت بالایی برای واشنگتن برخوردار است، ضمن اینکه دستکم 20 بمب اتمی آمریکایی ها در پایگاه نیروی هوایی بوشل آلمان نگهداری می شود.

اروپام** 2051** 1701 **1561** 1337
کد N380678

وبگردی