آفتاب

توکل، اطمینان قلبی به خدا و بیزاری از غیر اوست

توکل، اطمینان قلبی به خدا و بیزاری از غیر اوست

یک استاد حوزه، توکل را اطمینان قلبی انسان به خدا و دوری از غیر خدا دانست.

یک استاد حوزه، توکل را اطمینان قلبی انسان به خدا و دوری از غیر خدا دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان گفت: در این روز می‎خوانیم که «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَ ائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ؛ یعنی خدایا مرا در این ماه از توکل‏ کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.

وی با اشاره به فراز«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ» افزود: اول چیزی که انسان روزه‌دار در روز دهم از ماه مبارک رمضان از خداوند طلب می‌کند این است که او را از متوکلین قرار دهد چرا که توکل، اعتماد و اطمینان قلبی انسان در تمام امور به خداوند و بیزاری از غیر او است.

این استاد حوزه بیان کرد: متوکلین تمام امور را وابسته به یک قدرت می‌دانند و آن خداوند است و معتقدند تمام علل و اسباب مقهور قدرت الهی و تحت اراده او عمل می‌کنند و توکل زمانی در انسان ایجاد می‌شود که به توحید فعلی رسیده‌ باشد.

وی گفت: توکل یکی از مراحل سیر سالکان الهی است و توکل در واقع پذیرش وکیل در امور است؛ انسان متوکل در کارها و امور خویش خدا را موکل می‌کند و او را وکیل قرار می‌دهد؛ زیرا او بهترین وکیل و تنها کسی است که هرچه اراده کند انجام می‌دهد.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که توکل به معنای عدم تلاش انسان نیست، بلکه توکل به این معناست که بهترین کارها را انجام دهی ولی دچار عجب و غرور نشوی و نتیجه کار را به خدا واگذار کنی.

وی با اشاره به فراز "وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ" گفت: فوز به معنای نجات و رستگاری است و منظور از فائز کسی است که با انجام دستورات الهی به کمال وجودی رسیده و وارد رحمت الهی شده‌ است و خود را موفق می‌بیند.

عباسی خراسانی اظهار کرد: فوز سه مرحله دارد: مرحله اول در دنیا، رسیدن به سعادت است. مرحله دوم در آخرت، به شفاعت است و مرحله سوم فوز عند الهی است؛ دو مرحله قبل که ایجاد شد و همه کمالات و صفاتی که خداوند در قرآن آن را فوز می‌داند حاصل شد، فوز لدی الهی پیدا می‌کند و این مرحله بالاترین مرحله رستگاری است.

وی فراز بعدی "وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ" را مورد توجه قرار داد و افزود: قرب به معنای نزدیکی است و مقرب کسی است که خود را در محضر و پیشگاه الهی می‌بیند؛ بنابراین به خود اجازه گناه و معصیت در محضر خداوند را نمی‌دهد و هیچ‌گاه از یاد خدا غافل نمی‌شود.

عباسی خراسانی گفت: در فراز آخر می‌خوانیم "بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ" به این معنا که متعلق همه این خواسته‌ها احسان پروردگار است؛ از خدا می‌خواهیم به احسان خویش این سه خواسته ما را مستجاب فرماید.

انتهای پیام

کد N380365

وبگردی