آفتاب

هند نگران آینده، نیمی ازکودکان هندی سوء تغذیه دارند

هند نگران آینده، نیمی ازکودکان هندی سوء تغذیه دارند

تهران - ایرنا - نزدیک به نیمی از کودکان هندی از سوءتغذیه رنج می برند که این مساله هندوستان را در کنار برخی از عقب مانده ترین کشورهای جهان قرار می دهد.

بررسیهای موسسه آمار ملی بهداشت خانواده های هند، نشان می دهد این کشور با وجود پیشرفتها در زمینه های اقتصادی، در تامین بهداشت و سلامت بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت خود به موفقیتهای چندانی دست نیافته است.

کشور هند از نظر رده بندی جهانی در زمینه سوء تغذیه در ردیف کشورهایی نظیر بورکینافاسو و کامبوج قرار گرفته است.

این در حالی است که در چین که پرجمعیت ترین کشور دنیا است، تنها هشت درصد کودکان از سوءتغذیه رنج می برند.

آمار مرگ ومیر نوزادان در هند اکنون به 57 نفر در 100 هزار تولد رسیده که این میزان در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار زیاد است.

در هلند آمار مرگ ومیر نوزادان چهار در 100 هزار نفر است.

ورنر شولتونیک یکی از مقامات یونیسف در این خصوص گفت: هندوستان باید نگران آینده اش باشد و اگر خواهان پیشرفت در زمینه های مختلف است، باید به منابع انسانی خود اهمیت بیشتری بدهد.

براساس آمار، 835 میلیون هندی درآمدی کمتر از 4.5 دلار در روز درآمد دارند که اغلب آنها در مناطق دور از دسترس زندگی می کنند که ازخدمات درمانی و بهداشتی نیز محروم هستند.



** مرگ اطفال

هند به عنوان محل سکونت بزرگترین جمعیت گرسنه جهان است و روزانه نزدیک به پنج هزار طفل هندی بر اثر سوء تغذیه می میرند.

براساس آمار یونیسف 47 درصد از هندی ها دچار سوء تغذیه هستند.

ˈجی پانداˈ یکی از اعضای پارلمان هند گفت: مبارزه با فقر و سوء تغذیه باید در اولویت قرار گیرد چرا که این مهم سرنوست و آینده نسل جوان را تعیین می کند.

وی معتقد است اگر در زمینه سوء تغذیه اقدام جدی نشود به یک فاجعه اجتماعی تبدیل می شود.

کارشناسان تغدیه می گویند: مادران برای داشتن شیر کافی باید غذای کافی و مقوی داشته باشند که برای بسیاری از آنان چنین امکانی فراهم نیست.



*60 میلیون کودک گرسنه هندی

کارشناسان می گویند:حدود 60 میلیون نفر از کودکان در هند به غذا دسترسی ندارند و سوء تغذیه، مشکل جدی و نیازمند توجه فوری است.

همچنین 48 درصد از کودکان دچار سوء تغذیه در هند کمتر از پنج سال دارند و برآوردها نشان می دهد 30درصد از کل کودکان دچار سوء تغذیه در جهان در هند زندگی می کنند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در تبلیغات انتخاباتی خود بارها با محکوم کردن بی توجهی دولت قبل به کودکان بر ریشه کن کردن سوء تغذیه کودکان تاکید کرد و باید دید که وی چه اندازه به این نیاز جدی جامعه هندی پایبند است .

**آساق** 1600 **1577
کد N379014

وبگردی