آفتاب

"حرکت افغانستان در مسیر جنگ داخلی است"

"حرکت افغانستان در مسیر جنگ داخلی است"

یکی از اساتید علوم سیاسی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ایندیانا گفت، انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان هنوز تمام نشده است، اما بدون توجه به نتیجه این انتخابات، افغانستان به سوی یک جنگ داخلی پیش می‌رود و یا در حال حاضر وارد این مرحله شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،عبدالقادر سینو، استاد علوم سیاسی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ایندیانای آمریکا در مصاحبه‌ با پایگاه اینترنتی صدای روسیه گفت: اگر عبدالله عبدالله پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شود، پشتون‌ها احتمالا حمایت از طالبان را افزایش می‌دهند چرا که آن‌ها هرگز در گذشته حکومت غیرپشتون را برای افغانستان نپذیرفته‌اند و بعید است که در حال حاضر چنین چیزی را بپذیرند.

وی افزود: اگر اشرف غنی پیروز این انتخابات شود، اقلیت‌ها مسلح شده و برای جنگ داخلی آماده می‌شوند. حقیقت این است که آن‌ها هیچ خطری برای کشور ندارند و ظاهرا می‌خواهند برای کنترل مناطق خودشان جدا شده و یا وارد جنگ داخلی شوند.

این در حالی است که دیوید گیبز، استاد تاریخ در دانشگاه آریزونا مطمئن است نتیجه این انتخابات هرچه که باشد، افغانستان تمامی شانس‌ها برای تکرار سرنوشت عراق را دارد چرا که در حال حاضر نیز رهبری ضعیفی نشان داده است.

وی افزود: افغانستان همیشه از اختلافات و جدایی‌های مذهبی و قومی رنج می‌برده و توانایی برای مدیریت این کشور چند فرهنگی نیازمند مانور بسیار دقیق سیاسی است که به احتمال زیاد از سوی هیچ یک از نامزدها دیده نخواهد شد.

دیوید گیبز ادامه داد: درباره بی‌ثباتی کنونی افغانستان هیچ پاسخ یا راه‌حل مناسبی وجود ندارد. از نظر جغرافیایی افغانستان کشوری است که اداره آن بسیار دشوار است در حالی که از نظر تاریخی دولت مرکزی این کشور حتی پیش از آغاز جنگ‌ها نیز از قدرت کافی برخوردار نبوده است. حال سوال اینجا است که آیا افغانستان اصلا قابل حکمرانی است یا خیر؟

این تحلیلگر آمریکایی گفت: آمریکا برای خروج از افغانستان دلایل خودش را دارد. برای آمریکا بسیار مهم است که به عنوان یک قدرت بزرگ تلقی شده و بازنده جنگ نباشد. ایده خروج از افغانستان به معنای شکست نیست اما اگر افغان‌ها شکست بخورند، این دیگر به خودشان مربوط است. جنگ 30 ساله افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا است که از یک سو تلفات و هزینه‌های بسیاری برای واشنگتن به همراه داشت و از سوی دیگر مردم را خسته کرد. بنابراین آمریکا باید چشم‌های خود را بر واقعیت باز کرده و از این منطقه خارج شود چرا که دیگر نمی‌تواند ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N376104

وبگردی