آفتاب

وکیلی: روابط عمومی‌ها برای بازتاب اخبار ملی پیوست رسانه‌ای داشته باشند

وکیلی: روابط عمومی‌ها برای بازتاب اخبار ملی پیوست رسانه‌ای داشته باشند

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به توجه ویژه رسانه‌های کشور به اخبار و حواشی سیاسی، گفت: اگر علاقه و جاذبه نسبت به حواشی زرد سیاسی در بین مردم و مخاطبان وجود نداشته باشد، رسانه‌ها نیز طبیعتاً علاقه‌ای به این حوزه‌ها ندارند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به توجه ویژه رسانه‌های کشور به اخبار و حواشی سیاسی، گفت: اگر علاقه و جاذبه نسبت به حواشی زرد سیاسی در بین مردم و مخاطبان وجود نداشته باشد، رسانه‌ها نیز طبیعتاً علاقه‌ای به این حوزه‌ها ندارند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حتماً در جامعه ما و در میان مردم علائقی به موضوعات و حواشی سیاسی وجود دارد که رسانه‌ها هم به سمت حواشی بویژه حواشی زرد سیاسی تمایل پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به کم‌توجهی رسانه‌های کشور به حوزه‌های غیر سیاسی، خاطرنشان کرد: رسانه‌های کشور در کنار این حواشی حتماً به موضوعات دیگر متناسب با اهمیت آنها می‌پردازند اما اینکه چرا موضوعات اقتصادی و اجتماعی آنگونه که باید از اهمیت بالایی در مقیاس موضوعات سیاسی در رسانه‌ها ندارد، دلایل مختلفی دارد.

وکیلی ادامه داد: یکی از دلایل پرداختن رسانه‌ها به اخبار و حواشی سیاسی، نحوه عملکرد مدیران این حوزه‌هاست. به طور مثال اخیراً شاهد به امضا رسیدن تفاهمنامه‌ای برای تولید ریل ملی توسط سه وزیر دولت یازدهم بودیم که متأسفانه از سوی رسانه‌ها بویژه رسانه ملی کمتر مورد توجه قرار گرفت. یکی از دلایل این کم‌توجهی، به رفتار مدیران حوزه‌های مربوطه بازمی‌گردد، چراکه رسانه‌ها هیچگاه به اهمیت اتفاقات حوزه‌های تخصصی در یک وزارتخانه توجه و علم ندارند و این هنر روابط عمومی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است که بتوانند با اطلاع‌رسانی مناسب به خبرنگاران و رسانه‌ها اهمیت کار خود را به آنها گوشزد کنند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه "حواشی مربوط به حوزه‌های سیاسی و همچنین سوژه‌های سیاسی نیاز به پیش‌خبر و اطلاع‌رسانی پیش از وقوع ندارد"، یادآور شد: رسانه‌ها همواره به دنبال سوژه هستند و از آنجایی که حواشی مربوط به حوزه سیاست در جامعه همواره وجود دارد، رسانه‌ها نیز بیشتر به آنان می‌پردازند اما آنچه می‌تواند عملکرد یک نهاد را به سوژه‌ای مناسب و خوب برای رسانه‌ها تبدیل کند تا آنها این سوژه را در اولویت اخبار و گزارش‌های خود قرار دهند، نحوه فعالیت دستگاه‌های مربوطه است.

وکیلی با اشاره به بازتاب کمتر اخبار غیرسیاسی نسبت به اخبار و حواشی سیاسی، گفت: یکی از دلایل مهم کم‌فروغی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در رسانه‌ها نسبت به حوزه‌های سیاسی و ورزشی و گاه حوزه‌های سینمایی و هنری، این است که دستگاه‌های متولی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، هنر لازم در جلب نظر اهالی رسانه را ندارند.

این فعال رسانه‌ای به بیان پیامدهای ناشی از این رویکرد رسانه‌ها در جامعه پرداخت و اظهار کرد: برای این کارکرد مهم نیست که چه دولتی روی کار باشد بلکه آنچه در این نوع کارکرد رسانه‌ها مورد توجه است، این است که سوژه‌ها خود را به رسانه‌ها تحمیل می‌کنند؛ چراکه سوژه‌ها به لحاظ بار جاذبه‌ای که برای مخاطبان دارند خواسته یا ناخواسته تبدیل به تیتر یک و گزارش سرمقاله رسانه‌ها می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که در فضای رسانه‌ای کشور حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از دیگر حوزه‌ها در اولویت‌بخشی به سوژه‌های خود عقب می‌مانند این است که در این دستگاه‌ها نگاه رسانه‌ای وجود ندارد یا به عبارتی دیگر در این دستگاه‌ها نگاه رسانه‌ای در اولویت قرار ندارد.

وکیلی با اشاره به تفاهمنامه اخیر تولید ریل ملی که به امضای سه وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعاون و راه و شهرسازی رسید، گفت: اینکه کمتر رسانه‌های کشور به این موضوع پرداختند نشان می‌دهد که این سه وزیر و روابط عمومی‌های این سه وزارتخانه نگاه لازم به جایگاه رسانه‌ای در ارتباط با پوشش خبری برنامه‌های ملی را ندارند؛ در غیر اینصورت پیش از اینکه متن تفاهمنامه به امضای وزرا برسد این روابط عمومی‌ها حتماً برای حوزه رسانه می‌اندیشیدند و پیوست رسانه‌ای این تفاهمنامه را هم‌وزن خود تفاهمنامه ارزشمند تهیه می‌کردند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار در همین راستا تاکید کرد: زمانی که تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی، پیوست رسانه‌ای نداشته باشند، طبیعتاً مورد توجه اهالی رسانه نیز قرار نمی‌گیرند چراکه رسانه‌ها خودآگاهی لازم در مورد بسیاری از مسائل تخصصی را ندارند.

وی به نقش روابط عمومی وزارتخانه‌ها و نهادها در پوشش اخبار ملی اشاره کرد و افزود: روابط عمومی‌ها باید با توجه به علمی که نسبت به مسائل تخصصی حوزه‌های خود دارند پیش از رخدادی اطلاعات اولیه کاملی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا ارزش اقدامات آنها به درستی در فضای رسانه‌ای پژواک پیدا کند.

این فعال رسانه‌ای در پایان اظهار کرد: روابط عمومی دستگاه‌ها نباید تنها به زمان، جلسه و دعوت‌های خشک مکانیکی از رسانه‌ها اکتفا کنند بلکه باید در مورد جزئیات جلسات پیوست رسانه‌ای مناسبی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا اخبار آنها به خوبی در فضای رسانه‌ای کشور پوشش داده شود.

انتهای پیام

کد N374765

وبگردی