آفتاب

تحرکات مشکوک برخی کشورهای عرب درشمال لبنان به بهانه ساخت اردوگاه

تحرکات مشکوک برخی کشورهای عرب درشمال لبنان به بهانه ساخت اردوگاه

بیروت- ایرنا - منابع خبری لبنانی اعلام کردند که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به بهانه ساخت اردوگاه هایی برای پناهجویان سوری بدون اطلاع دولت لبنان، تحرکات مشکوکی را در شمال این کشورآغاز کرده اند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری لبنانی، تمرکز این تحرکات مشکوک که با پول های ارسالی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تحت عنوان جمعیت های خیریه کلید خورده، در استان عکار و نزدیک مرزهای سوریه است.

« رشید درباس» وزیر امور اجتماعی لبنان در گفت وگو با شبکه المنار اعلام کرد که دولت لبنان در جریان ساخت اردوگاه ها برای پناهجویان سوری در استان عکار این کشور نیست.

درباس تاکید کرد که موضوع اردوگاه ها از جمله در عکار در این شرایط حساس امنیتی لبنان را اگر بسرعت برای حل معضل پناهجویان سوری اقدام نشود ممکن است با وضعیت های غیرقابل پیش بینی مواجه کند.

نیروهای امنیتی لبنان در چند روز گذشته چند باند تروریستی انتحاری را دو هتل «ناپلئون» و«دوروی» بیروت و شهرک های استان عکار از جمله فنیدق و القلمون کشف و متلاشی کردند که در بیشتر آنها تروریست هایی با تابعیت عربستان سعودی دست داشته اند.

منابع امنیتی لبنان اعلام کرده اند که این باندهای متلاشی شده در چارچوب یک باند بزرگ داعشی عمل می کرده اند.

براساس این گزارش، تحرکات گروه های سلفی تندرو و هواداران گروه های تروریستی تکفیری بوِیژه داعش در شهرهای شمالی لبنان بویژه طرابلس نیز همزمان با این تحرکات مشکوک افزایش یافته است.

درهمین حال « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان که حرکتی را به گفته خود برای حل بحران پناهجویان سوری در لبنان شروع کرده، با سفرای کشورهای عضو غیردایم شورای امنیت دیدار و موضوع پناهجویان و ساخت اردوگاه ها برای آنها در مرزهای سوریه و لبنان را بررسی کرد.

باسیل همچنین با « درک بلامبلی» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان هم در این باره گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وی پیشتر با سفرای 5 کشور عضو دایم شورای امنیت و همچنین « علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در بیروت دراین باره گفت وگو کرده بود.

سفیر سوریه در لبنان ضمن اعلام مخالفت کشورش با ساخت اردوگاه برای پناهجویان در مرزهای دو کشور تاکید کرد که پناهجویان می توانند به کشورشان بازگردند.

منابع لبنانی شمار پناهجویان سوری در لبنان را حدود یک سوم جمعیت 4 میلیون و 500 هزار نفری لبنان اعلام کرده اند.

خاورم ** 1324
کد N371902

وبگردی