آفتاب

حمایت کمیته استعمارزدایی سازمان ملل از آرژانتین در مناقشه فالکلند

حمایت کمیته استعمارزدایی سازمان ملل از آرژانتین در مناقشه فالکلند

کمیته استعمارزدایی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای جدید به انگلیس و آرژانتین تاکید کرد تا به دنبال راه حلی درباره مناقشه جزایر فالکلند باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، این کمیته اعلام کرده که با وجود رای 99 درصدی سکنه این جزایر مورد مناقشه در باقی ماندن زیر لوای انگلیس، لندن و بوئنوس آیرس باید مناقشات را با یک راه حل مناسب از میان بردارند.

کمیته 24 نفره استعمارزدایی سازمان ملل با وجود اظهارنظرهای چندتن از سکنه این جزایر در باقی ماندن زیر لوای انگلیس، قطعنامه‌ای جدید را به اتفاق نظر و در حمایت از دولت آرژانتین تصویب کرد. این تصمیم نشان می‌دهد که کمیته مذکور از رفراندوم سال گذشته میلادی در این جزایر تاثیر نگرفته است.

انگلیس تاکنون درخواستهای مذاکره از جانب آرژانتین را برای حل مناقشه مذکور رد کرده است و گفته که این مساله به سکنه این جزایر بستگی دارد.

وزیر امور خارجه آرژانتین نیز با انتقاد از عدم توجه لندن به درخواست‌ها گفته که دو کشور باید در مذاکرات شرکت کرده و مناقشه مذکور را حل و فصل کنند.

دولت جزایر فالکلند یک دموکراسی مستقیم است و یک دولت مستقل محسوب می‌شود اگرچه لندن امور خارجی و دفاعی آن را برعهده دارد.

در همین حال، هیات انگلیس در سازمان ملل، کمیته استعمارزدایی این سازمان را به خاطر بی‌اعتنایی به رفراندوم سال گذشته میلادی در این جزایر مورد انتقاد قرار داد و گفت: رویکرد کمیته نادرست است. آن‌ها رابطه قانون اساسی جزایر فالکند با انگلیس را یک موضع استعماری توصیف می‌کنند.

انتهای پیام

کد N362647

وبگردی