آفتاب
دمپسی تاکید کرد:

فاصله زیادی برای همکاری آمریکا و ایران در قبال عراق وجود دارد/ تشکیل دولت وحدت ملی تنها گزینه مالکی

فاصله زیادی برای همکاری آمریکا و ایران در قبال عراق وجود دارد/ تشکیل دولت وحدت ملی تنها گزینه مالکی

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به احتمال همکاری با ایران در قبال عراق تاکید کرد که تشکیل دولت وحدت ملی تنها گزینه پیش روی نوری المالکی است.


به گزارش خبرگزاری مهر، ژنرال مارتین دمپسی در گفتگو با "ان پی آر" با اشاره به اینکه احتمال همکاری با ایران به منظور پایان دادن به تحرکات گروههای تروریستی در عراق وجود دارد، گفت: اول از همه باید این نکته را درک کرد که آیا ایران از نیروهای امنیتی عراقی حمایت می کند یا خیر و قبل از هرگونه تصمیمی باید این موضوع بررسی شود.
 
دمپسی درحالی مدعی نقش ایران در عراق است که تهران و بغداد بارها ضمن رد چنین گمانه زنی هایی تاکید کردند که عراق و مردم این کشور قادر به حل مشکلات خود بوده و لزومی به دریافت کمک خارجی نیست.
 
وی افزود: نمی توانم پیش بینی کنم که اقدام هماهنگ با ایران و همکاری با این کشور در قبال عراق غیر ممکن است یا خیر اما فاصله زیادی برای بررسی همکاری با ایران وجود دارد که باید طی شود. از سوی دیگر نیروهای آمریکایی با هدف تعیین این موضوع که آیا نیروهای امنیتی عراقی شریک قابل اطمینان برای ما بوده یا خیر به عراق اعزام شدند. از طرف دیگر تیم آمریکایی در پی تعیین این موضوع است که آیا نوری المالکی نخست وزیر عراق تمایل به تشکیل یک دولت وحدت ملی دارد یا خیر.






مارتین دمپسی تاکید کرد که دولت آمریکا در حال بررسی این موضوع است که در چه زمانی و کجا در فضای مشترک و در راستای هدف یکسان برای مبارزه با داعش با ایران همکاری می کند.






وی ادعا کرد تقریبا می توانم بگویم که اهداف ایرانی ها در عراق به طور کامل با اهداف ما در یک راستا قرار نمی‌ گیرد و پیش از این به صراحت در این باره صحبت کردیم.
 
وی تاکید کرد: حملات جدید در عراق موضوع میان سنی و شیعه نبوده که آمریکا طرف یک جریان را بگیرد و مراکز عملیات مشترک با کمک ایالات متحده در شمال عراق و بغداد تشکیل شده اند.
 
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود گزینه دیگر که به باراک اوباما رئیس جمهوری کشورمان پیشنهاد شده در نظر گرفتن امکان استفاده از دارایی های آمریکا علیه افرادی است که رهبری داعش را برعهده دارند و این موضوع شامل حفاظت از زیرساخت های حیاتی می شود.
 
دمپسی در رابطه با آینده عراق گفت معتقدم که نیروهای امنیتی عراق پس از یک دوره بن بست در اطراف بغداد مستقر شده و بدون شک حملات انتحاری در بغداد صورت می گیرد و اگر دولت عراق تصمیم به تشکیل یک دولت وحدت ملی بگیرد، بدون شک می تواند با داعش مقابله کرده و قدمهایی را در زمینه شکست این گروه بردارد.



کد N362455

وبگردی