آفتاب

جوسازی رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات

جوسازی رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به پایان فرصت شش ماهه ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی بار دیگر نسبت به حصول توافق نهایی میان این کشورها جوسازی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که تنها 24 روز تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده است، رژیم صهیونیستی گفت که یک توافق هسته‌ای با ایران اجازه می‌دهد این کشور هزاران سانتریفیوژ خود را فعال نگه دارد.

شبکه خبری صهیونیستی شبکه خبر 2 گزارش داد: نگرانی‌ها در اورشلیم در خصوص دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق نهایی رو به افزایش است. اسرائیل تلاش می‌کند تا فشارهای دیپلماتیک را در روزهای آتی برای رهبری کردن توافقی که آن را خطرناک می‌داند به نفع خود افزایش دهد.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته بار دیگر در مورد توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هشدار داد و در ادامه سیاست‌های ایران هراسی این رژیم، آن را با پروژه خلع سلاح شیمیایی سوریه مقایسه کرد!

نتانیاهو مدعی شد: بیش از هر چیز ما باید مانع از دستیابی آنها به سلاح‌های کشتار دسته جمعی شویم. این همان چیزی است که در مورد سوریه انجام شد و باید پایان یابد اما من نگرانم که چنین کاری در خصوص ظرفیت هسته‌ای ایران انجام نشود.

وی در ادامه ادعاهایش تاکید کرد: در سوریه توافق بر سر نابودی و خروج سلاح‌ها بود و توافق با ایران در مورد حفظ و بازرسی است اما به نظر می‌آید توافق نهایی با ایران به این کشور اجازه دهد که ظرفیت هسته‌ای خود را حفظ کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش، از سفیر خود در آمریکا خواسته است تا مشاوره‌هایی را در این زمینه ارائه دهد.

رژیم صهیونیستی همچنین رایزنی‌هایی را با نمایندگان شش قدرت جهانی که هم‌اکنون با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در حال مذاکره هستند انجام خواهد داد. از این رو قرار است ابتدای هفته جاری یک هیات صهیونیستی به سرپرستی یووال اشتاینتز وزیر اطلاعات و امور استراتژیک و یوسف کوهن مشاور امنیت ملی به واشنگتن سفر کند.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مقامات ارشد این رژیم قرار است به اروپایی‌ها بگویند که هرگونه توافق با ایران باید مانع از ادامه برنامه هسته‌ای این کشور بدین معنی که از دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، شود.

به نوشته روزنامه هاآرتص، رژیم صهونیستی همچنین از غربی‌ها می‌خواهد که اگر ایران قرار است ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند باید به صورت سمبلیک باشد و این کشور به تنها چندصد سانتریفیوژ رضایت دهد.

نتانیاهو همچنین در این راستا با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه گفت‌وگویی تلفنی انجام داده و ادعا کرده است که نظارت بر ایران نمی‌تواند به تنهایی مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود.

وی علاوه بر این ابراز نگرانی کرد که یک توافق هسته‌ای با ایران تحریم‌ها را علیه این کشور کاهش خواهد داد در حالی که ایران می‌تواند ظرفیت هسته‌ای خود را حفظ کند.

وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی صهیونیستی، گفت: اسرائیل می‌خواهد اطمینان یابد که یک توافق هسته‌ای با ایران خوب و یا حداقل منطقی باشد و چنین توافقی است که به ایران اجازه ندهد یک قدرت در آستانه هسته‌ای شدن قرار گیرد.

وی در سخنانش مدعی شد: موضع ما این است که چنین توافقی باید نه تنها بر نظارت و راستی آزمایی فعالیت‌های ایران بنا شود بلکه موجب نابودی زیربنای هسته‌ای این کشور شود. ما امیدواریم که نتیجه نهایی چنین چیزی باشد اما من نمی‌توانم چنین قولی بدهم. با این حال ما تلاش می‌کنیم تا غربی‌ها را متقاعد کنیم.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است.

آمریکا و غرب همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده‌اند اما ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 یازدهم تیر در وین پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

کد N360863

وبگردی