آفتاب

تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای اردن با عراق

تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای اردن با عراق

تهران - ایرنا - دولت اردن به منظور مقابله با حملات احتمالی گروه تروریستی ˈداعشˈ که در حال پیشروی به سوی مناطق مرزی در استان ˈالانبارˈ عراق است، دیروز تدابیر امنیتی را در مرز با این کشور تقویت کرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، این اقدام اردن در حالی صورت می گیرد که مقامات مربوطه و شاهدان عینی از سیطره تروریستهای داعش بر تنها گذرگاه زمینی اردن با عراق ، خبر می دهند.

دو مقام اردنی اعلام کردند که این گذرگاه که در فاصله 575 کیلومتر از بغداد و 320 کیلومتری از ˈامانˈ (پایتخت اردن) قرار دارد، از زمانی که به اشغال تروریست های داعش درآمده، عملا مسدود شده است.

یک وزیر اردنی نیز پیشتر به رویترز گفته بود که عبور و مرور در این گذرگاه متوقف و نشانه هایی مبنی بر وجود هرج و مرج در این منطقه به عنوان مهم ترین محل تردد مسافر و نیز تعاملات تجاری میان دو کشور، مشاهده شده است.

طبق اظهارات ˈمحمد المومنیˈ وزیر مشاور دولت اردن در بخش رسانه و ارتباطات، آخرین عبور و مرور به ساعت 7 و 30 دقیقه دیشب به وقت محلی مربوط می شود.

مسوولان مرزی اردن نیز می گویند که اوضاع در آن سوی مرز در کشور عراق عادی نیست.

یک منبع مطلع در ارتش اردن تایید کرد که طی روزهای گذشته یگان هایی از ارتش در راستای مرز 181 کیلومتری این کشور با عراق به حالت آماده باش درآمده و نیروهای دفاعی در برخی نقاط به منظور مقابله با ˈهرگونه تهدید امنیتی احتمالیˈ تقویت شده اند.

گروه تروریستی داعش که از دو هفته قبل حملاتش را به عراق آغاز و مناطقی از این کشور را اشغال کرده، اخیرا کنترل شهر ˈرتبهˈ در 145 کیلومتری مرز با اردن را نیز به تصرف درآورده است.

رانندگان کامیون که پیش از مسدود شدن مرزهای اردن و عراق، از این گذرگاه مرزی وارد اردن شده اند، می گویند که شبه نظامیان قبیله ای اکنون گذرگاه مذکور و بخش های وسیعی از بزرگراه مواصلاتی ˈبغداد – امانˈ را که از این گذرگاه عبور می کند، تحت کنترل دارند.

یک مقام امنیتی اردن که خواست نامش فاش نشود، گفت: گذرگاه مرزی در خاک عراق دیروز به دست شبه نظامیان قبیله ای عراق افتاده بود، اما به ماموران گمرک اجازه دادند تا مدتی عبور و مرور را کنترل کنند.

رویترز افزود: انتظار می رود به محض اعلام بغداد مبنی بر از دست رفتن کنترل کامل این گذرگاه مهم، دولت اردن رسما آن را مسدود کند.

دیروز گروه تروریستی داعش که مدعی ایجاد حکومت اسلامی در عراق و شام است، گذرگاهی در مرز عراق با سوریه را نیز به اشغال خود درآورد.

طبق اظهارات شاهدان عینی و نیروهای امنیتی، داعش شنبه گذشته پس از آن که گذرگاه مرزی در نزدیکی شهرک ˈقائمˈ را به تصرف درآورد، به پیشروی خود به سوی شرق عراق ادامه داد و سه شهرک دیگر این کشور را در غرب استان الانبار به تصرف درآورد.

رویترز افزود: دیروز نیز دومین گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه، تحت عنوان ˈالولیدˈ، به اشغال داعش درآمد. این پیشروی باعث شده تا مسیر ارسال تسلیحات به سوریه نیز تحت کنترل این گروه تروریستی قرار گیرد.

داعش با استفاده از ناآرامی های سوریه، بخش هایی از خاک این کشور را به تصرف خود درآورده است.

در عین حال منابع اردنی اعلام کردند که نیروهای این کشور چهار خودرو تروریستهای داعش که وارد خاک اردن شده بودند ، منهدم کرده اند .

به گزارش پایگاه خبری ˈالیوم السابعˈ یک مقام نظامی بلند پایه اردنی که به نام وی اشاره ای نشده، در گفت و گو با این پایگاه خبری گفت: نیروی هوایی اردن در ابتدا به چهار خودروی مذکور که با شکستن موانع مرزی به طور غیر قانونی وارد خاک اردن شده بودند، دستور توقف داد، اما پس از بی توجهی تروریست ها به این اخطارها، خودروهای مذکور را هدف قرار داد.

خاورم**9156**1651
کد N353305

وبگردی