آفتاب
اخبار عراق/

موافقت مالکی با تشکیل تیپ بنی زید در ذیقار/انتقاد از مداخله جویی های آمریکا

موافقت مالکی با تشکیل تیپ بنی زید در ذیقار/انتقاد از مداخله جویی های آمریکا

موافقت مالکی با تشکیل تیپ بنی زید در ذیقار، ادامه کارشکنی ها ائتلاف متحدون در مسیر تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید و انتقاد یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون از مداخله جویایی های آمریکایی ها در امور داخلی عراق از مهمترین اخبار این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، یک منبع وابسته به پلیس عراق از تسلط داعش بر مناطق راوه در 220 کیلومتری غرب الرمادی و عانه در210 کیلومتری غرب الرمادی پس از عقب نشینی ارتش و پلیس از این منطقه خبر داد.

این منبع بیان کرد: تروریستها بر مراکز پلیس در این دو منطقه مسلط شده اند و مقاومت خاصی در برابر آنها نشد.

از سوی دیگر صادق الزیدی رئیس پلیس استان ذیقار اعلام کرد: نوری المالکی فرمانده کل نیروهای مسلح با تشکیل تیپ بنی زید متشکل از داوطلبان در ذیقار موافقت کرده است.این تیپ تحت لوای فرماندهی عملیات دجله به رهبری سر لشگر عبد الامیر الزیدی در استان دیالی عمل خواهد کرد.

وی افزود: شرایط سنی داوطلبان به این شکل است که باید از متولدان سال 1990-1975 باشند.

از سوی دیگر در حالی که عبدالسلام المالکی نماینده وابسته به ائتلاف دولت قانون از درخواست ائتلاف متحدون به ریاست جمهوری برای عدم تعجیل در برگزاری اولین جلسه پارلمان خبر داد برخی منابع وابسته به ائتلاف متحدون  هر گونه درخواستی در این زمینه را تکذیب کردند.

عبدالسلام مالکی گفت: همه باید به قانون اساسی پایبند باشند و روند شکل گیری عملیات سیاسی واقعی از این راه حاصل می شود یکی از مهمترین پایه های این عملیات در حال حاضر و با توجه به شرایط حساس تشکیل دولت قوی است که بتواند بحرانها را اداره کند و چالش های پیش روی عراق را از بین ببرد.درخواست ائتلاف متحدون به ریاست جمهوری درباره عدم تعجیل در برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید مغایر با قانون اساسی و خواسته مرجعیت مبنی بر ضرورت تسریع در برپایی اولین جلسه پارلمان و تشکیل دولت است.

وی افزود: هدف از این اقدام نگه داشتن عراق در خلاء قانونگذاری و حفظ شرایط سیاسی و امنیتی کنونی است.

زهیر الاعرجی نماینده سابق استان نینوی گفت: ساکنان استان نینوی به شدت از مواضع آثیل النجیفی استاندار نینوی و برادرش و استقرار وی در اربیل ناخرسند هستند و ساکنان موصل از مشکلات بی شماری رنج می برند.

وی افزود: شورای استان نینوی قصد دارد که جلسه ای برای بازجویی آثیل النجیفی برگزار کند تا مشخص کند در موصل چه گذشته است و هم اکنون اوضاع چگونه است.اعضای شورای استان جهت گیری برای برکناری آثیل النجیفی از منصبش دارند و اجماع در این زمینه است.اعضای شورای استان طی روزهای آینده جلسه سریعی خواهند داشت زیرا اوضاع شهر بی ثبات است.

از سوی دیگر عالیه نصیف نماینده ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: مردم عراقی هرگز به آمریکا و دیگران اجازه نخواهد داد که نقشه سیاسی برای عراق ترسیم کنند.

وی افزود: در نتیجه اقدام برخی فرصت طلبان در عراق در کمک طلبیدن از آمریکا و ترسیم نقشه سیاسی جدید در عراق برخی از اعضای کنگره به دنبال نقشه سیاسی همسو با گرایش های بی ثبات کننده در عراق هستند.عراق کشوری مستقل است و ملت عراق به احدی اجازه دخالت خارجی نمی دهد.

نصیف بیان کرد: آمریکا در انجام تعهدات خود در عراق شکست خورده است و آمریکا ما را به این روز رسانده است و عامل ورود داعش و دیگر تروریستها به عراق شده است.ما بارها هشدار داده ایم که بحران سوریه دارای تبعات خطرناکی بر عراق دارد اما آمریکا به این هشدارها توجهی نکرد و به برخی از کشروها منطقه اجازه داد که از داعش حمایت تسلیحاتی و مالی کنند.

وی افزود: به آمریکا و دیگران اجازه ترسیم نقشه سیاسی در عراق داده نخواهد شد.ما ملتی هستیم که در شرایط سخت امنیتی به پای صندوقهای رای رفتیم و خود می توانیم برای خود تصمیم گیری کنیم و نیازی به ترسیم برنامه ها از سوی آمریکا یا دیگر کشورهای منطقه را نداریم.

 

کد N350286

وبگردی