آفتاب

رایزنی های گسترده مقامات اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان

رایزنی های گسترده مقامات اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان

باکو- ایرنا- هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ˈمجتبی خسروتاجˈ قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت کشورمان روز پنجشنبه و مقامات بلند پایه اقتصادی جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا در دیدار هیات اقتصادی کشورمان با ˈنیازی صفرافˈ قائم مقام وزارت صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان ، طرفین با اشاره به فرصت ها و زمینه های همکاری و همچنین اراده مسئولان دو کشور بر ضرورت ارتقای مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کردند.

در این جلسه با توجه به اینکه وزارت صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی طرف آذری را برعهده دارد و قائم مقام وزارت صنعت و تجارت ایران نیز از طرف جمهوری اسلامی ایران مسئول حوزه تجارت خارجی این کمیسیون می باشد ، از این رو محورهای همکاری دو کشور در چارچوب این کمیسیون مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در این نشست در قالب مفاد سند کمیسیون اقتصادی تدوین و برای تبدیل آن به سند نهایی در اختیار حوزه های کارشناسی مربوطه قرار گیرد.

طرفین پیرامون همکاری های گمرکی ، مالیاتی ، ثبت شرکت ها ، حضور در نمایشگاه های تخصصی ، تبادل هیات های بازرگانی و ایجاد ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو کشور و همچنین چگونگی تقویت تعاملات بخش های خصوصی به تبادل نظر پرداختند و بر ضرورت رفع موانع فعالیت شرکت ها تاکید کردند.

قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت کشورمان و هیات همراه ، امروز همچنین با ˈکمال الدین حیدرافˈ وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به علاقه و اراده جدی روسای جمهوری دو کشور برای گسترش روابط فیمابین گفت : ما باید تلاش کنیم تا زمینه افزایش مناسبات را با عملی کردن توافقات فی مابین در حوزه های مختلف فراهم کنیم.

خسروتاج با اشاره به ظرفیت ممتاز مناطق آزاد تجاری صنعتی ارس و ماکو برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان، بر ضرورت رفع مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل، گمرک و مسائل بانکی تاکید کرد.

وی به اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های فیمابین در حوزه انرژی ،صنعت ، بازرگانی ، حمل و نقل هوایی ،دریایی و زمینی اشاره و اظهار کرد: ایران آمادگی دارد در زمینه توسعه صنعتی به کشور دوست و مسلمان جمهوری آذربایجان کمک کند.

ˈعبدالرضا قاسمیˈ معاون سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایمیدرو) نیز در این نشست به ذخایر عظیم معدنی ایران اشاره و آمادگی کشورمان را برای پذیرش سرمایه گذاران آذری در طرح های معدنی و همچنین سرمایه گذاری ایران در معادن جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

ˈحسین فروزانˈ مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو هم در این نشست به معرفی ظرفیت های این منطقه پرداخت و گفت: منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومترمربع وسعت و با برخورداری از زیر ساخت های لازم ، 140 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری خودمختار نخجوان دارد و آماده همکاری اقتصادی و پذیرش سرمایه گذاران آذری در زمینه های گردشگری ، صنعتی و کشاورزی است.

وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به اراده مقامات عالی دو کشور برای توسعه مناسبات فیمابین ، این دیدارها را نشانه به ثمر رسیدن توافقات میان دو رئیس جمهوری دانست.

وی از پیشنهادات تیم ایرانی استقبال کرد و گفت: ضرورت دارد این طرح برای عملیاتی شدن بیستر بررسی شود.

هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین با ˈرونق عبداله اف ˈ رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) نیز دیدار و پیرامون چگونگی همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز و طرح های انرژی در حوزه خزر بحث و تبادل نظر کرد.

خاورم*1206*1917
کد N347088

وبگردی