آفتاب

دولت اسلام آباد حملات پهپادهای امریکا را نقض حاکمیت پاکستان دانست

دولت اسلام آباد حملات پهپادهای امریکا را نقض حاکمیت پاکستان دانست

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه پاکستان پنجشنبه با محکوم کردن حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا (پهپاد) به مناطق قبایلی این کشور گفت: تجاوز پهپادهای آمریکایی باعث نقض اشکار حاکمیت ملی پاکستان است.

به گزارش ایرنا، خانم ˈتسنیم اسلمˈ امروز در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود: دولت پاکستان همواره حملات موشکی پهپادهای جاسوسی آمریکا به مناطق قبایلی را محکوم کرده و آن را مغایر قوانین بین المللی می داند.

وی تاکید کرد: اسلام آباد گام های موثری علیه این حملات در سطح جامعه بین الملل برداشته و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از مواضع دولت پاکستان در برابر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حمایت کرده است.

تسنیم اسلم با اشاره به مطرح شدن موضوع حملات پهپادها در رایزنی ها میان مقام های پاکستان و آمریکا؛ هرگونه ارتباط حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا با عملیات درحال انجام ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب این کشور را تکذیب کرد.

وی گزارش رسانه های خارجی که مدعی شدند حملات اخیر پهپادهای آمریکا با موافقت دولت پاکستان و با هدف تحت فشار قراردادن تروریست ها در مناطق قبایلی انجام می شود را بی اساس دانست و تاکید کرد: چنین گزارش های کاملا گمراه کننده بوده و دولت پاکستان هرگز از اتخاذ مواضع علیه حملات پهپادهای آمریکایی چشم پوشی نمی کند.

حملات روز گذشته (چهارشنبه) پهپادهای آمریکا در بخش ˈداندا درپاخیلˈ واقع در حومه شهر ˈمیرانشاˈ مرکز وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان شش کشته برجای گذاشت.

این حمله درحالی صورت گرفت که گفت وگوهای صلح میان دولت و طالبان بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسیده و ارتش پاکستان نیز از روز یکشنبه گذشته عملیات گسترده نظامی در بخش های مختلف وزیرستان شمالی را علیه مواضع تروریست ها از جمله شبه نظامیان خارجی آغاز کرده است.

آمریکایی ها این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر در مناطق قبایلی پاکستان همچنان ادامه می دهند، اما مقامات دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی پاکستان می دانند که نتیجه ای جز کشته شدن غیرنظامیان و مردم بی دفاع ندارد.

دولت پاکستان در گذشته اعلام کرده بود از سال 2004 میلادی بیش از 340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق قبایلی کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و 500 نفر جان باختند. آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این حملات افزایش یافته است.

براساس این گزارش؛ سخنگوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام آباد خاطر نشان کرد: پاکستان درخصوص عملیات نظامی علیه شبه نظامیان با دولت افغانستان رایزنی کرده و کابل اطمینان داد که امنیت مرزهای این کشور را جهت جلوگیری از نفوذ تروریست ها به خاک افغانستان تشدید می کند.

وی افزود: ایجاد مدیریت بهتر مرزی و همگرایی میان مقام های پاکستان و افغانستان در نوار مشترک مرزی جهت جلوگیری از متواری شدن تروریست ها به داخل خاک دو کشور بسیار ضروری است.

تسنیم اسلم درباره اوضاع فعلی در عراق نیز گفت: پاکستان از نزدیک وضعیت عراق را رصد کرده و نسبت به خشونت های اخیر در این کشور عربی ابراز نگرانی جدی می کند.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان معتقد است که ثبات و اتحاد عراق برای ارتقاء امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار حیاتی تلقی می شود.

آساق**ط*ا.ر*1392
کد N346868

وبگردی