آفتاب
رهبر مسلمانان روسیه در دیدار با حجت الاسلام رییسی:

تلاش های وحدت بخش ایران در جهان اسلام الگوی واقعی است

تلاش های وحدت بخش ایران در جهان اسلام الگوی واقعی است

مسکو-ایرنا- رییس شورای مفتی های روسیه (عالی ترین نهاد اسلامی روسیه) در دیدار با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه کشورمان با تحسین اقدامات ایران برای رفع اختلافات شیعیان و اهل تسنن گفت: تلاش های وحدت بخش ایران در جهان اسلام الگویی واقعی برای سران کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈراویل عین الدینˈ روز سه شنبه در آغاز این دیدار با اشاره به سطح عالی روابط مسلمانان روسیه با جمهوری اسلامی ایران خطاب به حجت الاسلام رییسی گفت: تلاش شما (ایران) در ایجاد وحدت در جهان اسلام ستودنی است.

وی همچنین از دکتر مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برای فراهم آوردن شرایط این دیدار تشکر کرد.

عین الدین خطاب به حجت الاسلام رییسی گفت: سفر شما به عنوان نماینده عالی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به روسیه، نشانگر تقویت روزافزون روابط دو کشور و مسلمانان روسیه با ایران اسلامی است.

رییس شورای مفتی های روسیه با بیان این که به توسعه روابط دوجانبه با ایران توجه خاص داریم، اظهار داشت: همواره خواهان تقویت روابط بین سازمان های مذهبی اسلامی دو کشور و تحکیم روابط و همکاریهای سیاسی، فرهنگی و دینی دو ملت هستیم.

وی افزود: ما مسلمانان روسیه هم فعالانه تلاش می کنیم روابط را در عرصه های مختلف گسترش دهیم.

رهبر مسلمانان روسیه از جمهوری اسلامی ایران بخاطر اعزام داوران به مسابقات بین المللی قرآن کریم در مسکو و نیز کارشناسان برای مشارکت در نمایشگاه بین المللی حلال در پایتخت روسیه قدردانی کرد.

وی گفت: کارشناسان ایرانی در عرصه محصولات حلال به متخصصان ما مشورت های لازم را ارائه می دهند و از مرکز صدور مجوز محصولات غذایی در ایران برای کمک به صدور مجوزهای حلال در روسیه تشکر می کنیم.

رییس شورای مفتی های روسیه سپس به امضای یادداشت تفاهمی میان شورای حج روسیه و سازمان حج و اوقاف جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که اخیرا در تاتارستان انجام گرفت و آن را نشانه دیگری از توسعه همکاریهای دو کشور دانست.

وی همچنین به همکاریهای سازمان زنان مسلمان روسیه با تشکیلات زنان جمهوری اسلامی ایران به عنوان عرصه دیگری از همکاری های دو طرف اشاره کرد و افزود: نمایندگان سازمان های زنان روسیه در کنفرانس هایی که در مورد زنان در ایران برگزار می شود، شرکت فعال دارند.

عین الدین سپس به نقش مهم علمای اسلامی در روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: ما قاضیان شریعت نداریم و علمای دین این نقش را ایفا می کنند و سعی می کنند مردم را در حل مسایل شرعی و اجتماعی کمک و یاری کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که با توجه به جمعیت 20 میلیون نفری مسلمانان روسیه، ایران در تاسیس آکادمی علوم قضایی اسلامی در این کشور مشارکت داشته باشد.

وی در این مورد گفت: تاسیس این آکادمی نه فقط برای مسلمانان روسیه سودمند خواهد بود بلکه امکان آشنایی حقوقدانان روس با علوم حقوق و قضای اسلامی را فراهم می کند.

رهبر مسلمانان روسیه سپس به تلاش های ایران برای رفع اختلافات میان مسلمانان جهان اشاره کرد و این تلاش ها را برای وحدت شیعیان و سنی ها بسیار سودمند و الگوپذیر دانست.

وی افزود: ما نیز خواهان حفظ وحدت مسلمانان جهان هستیم تا نیروهای خارجی نتوانند تخم نفاق و خصومت میان آنها پاشیده و از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند.

رییس شورای مفتی های روسیه با بیان این که اسلام دین محبت و عشق است، اظهار داشت: تلاش می کنیم تا اسلام را به شکل واقعی به جهان معرفی کنیم.

وی افزود: در عراق امروز خونریزی ها و کشتار مسلمانان جریان دارد و برخی نیروهای سیاسی تلاش دارند از آن برای سیاه نمایی اسلام استفاده کنند.

عین الدین گفت: در روسیه ما با شیعیان برادر هستیم و هیچگاه از نظر مذهبی تقسیم بندی نمی کنیم.

وی اضافه کرد: آنچه که در عراق و سوریه انجام می شود، موجب ناراحتی و کدورت خاطر مسلمانان جهان شده است و این حوادث نه تنها در کشورهای خاورمیانه بلکه آمریکا، کشورهای اروپایی و سوریه تاثیر منفی می گذارد.

عین الدین خطاب به معاون قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز قدرت قضایی در دست شماست و می توانید به زبان علمی و قضایی به مردم توضیح بدهید که دشمنی بین مسلمانان ثمربخش نخواهد بود.

رییس شورای مفتی های روسیه در ادامه سخنان خود از تلاش کشورمان برای حل مسایل جاری عراق ابراز خوشحالی کرد و گفت: این امر نشان می دهد که اسلام دین باز است و برای برقراری صلح و کسب توافق تلاش می کند.

وی افزود: رفتار سازنده رییس جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که در سطح جهانی بسیار مثبت رفتار و برای تحکیم صلح و ثبات جهانی تلاش می کند.

وی گفت: از رهبری انقلاب اسلامی و رییس جمهوری اسلامی ایران بخاطر تلاش های آنها برای تحکیم صلح در جهان و توجه به امور مسلمانان تشکر می کنم و امیدوارم در آینده هم این تلاش ها تداوم بیابد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار به توجه خاص ایران به وحدت مسلمانان جهان اشاره کرد و افزود: ایران از آغاز انقلاب اسلامی توجه خود را به رفع اختلافات میان شیعیان و سنی ها در سطح جهانی معطوف کرد.

وی گفت: تلاش های ایران برای حل مسایل جهان اسلام متمرکز شده و شاهد هستیم که برای رفع مظلومیت فلسطین و تمام تلاش خود را به عمل می آوریم.

وی افزود: کدام کشور مثل ایران از حقوق مردم فلسطین دفاع می کند.

معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این در حالی است که فلسطینیان شیعه نیستند اما ایران اسلامی بدون توجه به این واقعیت برای حل مساله فلسطین تلاش می کند.

رییسی گفت: در حال حاضر دو خط در مساله فلسطین وجود دارد؛ خط اول خط مقاومت است و خط دوم خط سازش با اسراییل که گروه های تروریستی به ویژه در سوریه با انجام اعمال تروریستی خط سازش با این رژیم اشغالگر را دنبال می کنند.

وی سپس به تلاش های آمریکا برای اختلاف افکنی میان مردم سوریه و عراق و ایجاد خصومت میان گروه های مذهبی و شیعیان و سنی ها اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا تلاش می کند سیر اوضاع در این کشورها بر اساس اراده مردم پیش نرود و به همین دلیل به اختلاف افکنی متوسل می شود.

وی گفت: آنچه که در جهان اسلام می گذرد ضرورت شناخت دشمنان را ایجاب می کند و باید دوست و دشمن را شناخت و روشنگری کرد.

رییسی با بیان این که راهبرد دشمنان اسلام تفرقه افکنی است، اظهار داشت: امروز حفظ وحدت میان مسلمانان و حفظ این گفتگوها می تواند زمینه هر گونه تفرقه را از بین ببرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مواردی که زمینه مساعد وجود داشته باشد همکاری با روسیه و جامعه اسلامی این کشور را گسترش دهد.

معاون قوه قضاییه سپس به دیدار آتی خود با وزیر دادگستری روسیه اشاره کرد و گفت: در این دیدار در مورد همکاریهای قضایی دو کشور گفتگو خواهیم کرد و امیدوارم در کنار روابط ما در عرصه هایی همچون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، در عرصه قضایی و حقوقی هم گسترش یابد.

در پایان این دیدار، رییسی و شیخ عین الدین برای گسترش همکاریها اعلام آمادگی کرده و هدایایی نیز برای نشان دادن برادری اسلامی به یکدیگر اهدا کردند.

اروپام/2242**518 ** 1597
کد N343463

وبگردی