آفتاب

آمریکا: درباره عراق بحث های مختصری با ایران داشتیم/ روایت دیپلمات ایرانی از کارشکنی های آمریکا

آمریکا: درباره عراق بحث های مختصری با ایران داشتیم/ روایت دیپلمات ایرانی از کارشکنی های آمریکا

رسانه های غربی می گویند در حاشیه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 ، مذاکرات بین ایران و آمریکا در خصوص بحران عراق انجام شده است.

محمود عزیزی: سی‌ان‌ان نخستین رسانه ای بود که پس از آنکه مقامات ایران مذاکره کرن در حاشیه وین 5 در خصوص بحران عراق بین ایران و آمریکا را رد کردند، با انتشار خبری به نقل از یک مقام آگاه مدعی شد: «ایران و آمریکا شب گذشته در حاشیه مذاکرات سه‌جانبه گفتگوی بسیار مختصری درباره موضوع عراق داشتند.»

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته است در واقع مقام‌های دو کشور (در وین) "بحثی بسیار مختصر"درباره عراق در حاشیه مذاکرات داشته‌اند.
روزنامه لس آنجلس تایمز مذاکره کننده آمریکایی ها در خصوص این موضوع را ویلیام برنز آمریکایی عنوان کرده است. چهره ای که برای ایرانی ها او را با ورودش به مذاکرات ایران و 1+5 در دوران دولت سابق شناختند.

برنز دوهفته قبل بعد از مدتها از سایه بیرون آمد و در کنار وندی شرمن و جیک سالیوان سه مذاکره کننده آمریکا ها در مذاکرات مستقیم ایران وآمریکا قبل از دور جدید مذاکرات وین 5 بودند.

این اخبار حالی منتشر می‌شود که سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان ایران پس از نشست 3 جانبه ایران، آمریکا و اشتون در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات‌تان با آمریکا درباره موضوع عراق هم بحث شد؟ گفت: خیر، فقط موضوع هسته‌ای مورد بحث قراردارد.

موضوع همکاری ایران و آمریکا در خصوص حل بحران عراق پس از آن مطرح شد که خبرنگاری در کنفرانس خبری اخیر رئیس جمهور ایران از وی سوال کرد «اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، آیا این کار را انجام می‌دهد.» که رئیس جمهور تاکید کرد:«هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»
این خبر به سرعت در رسانه های غربی تبدیل به یک خط خبری شد و خبرگزاری رویترز، بخش اعظمی از اخبار خود را به گفتگوی ایران و آمریکا اختصاص داد .

موضوعی که شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی انتشار آن را جنگ روانی وکاملا غیر واقعی خواند و خاطر نشان کرد: ما همانگونه که اعلام کرده ایم در صورت درخواست رسمی دولت عراق موضوع کمک« در چارچوب مقررات بین الملی »را بررسی خواهیم کرد و «این روند کاملا دوجانبه بوده و به کشور ثالثی ارتباط پیدا نمی کند.»
در پی ادامه خشونت‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و تصرف برخی شهرهای عراق توسط این گروه تروریستی، مقامات آمریکایی تاکید کردند برای حفظ بغداد نیازمند کمک ایران هستند. جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در گف وگو با یاهو نیوز با بیان اینکه« آمریکا آماده مذاکره با ایران درباره عراق است» گفته بود:گزینه همکاری نظامی با ایران برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش غیرممکن نیست.

در همین حال کاظمی قمی سفیر پیشین ایران در عراق در گفت وگویی تلویزیونی گفت که آمریکایی‌ها درصدد بودند تا تعاملی میان ایران و عراق شکل نگیرد .
کاظمی قمی از جمله دیپلماتهایی است که در دوران کاری خود مذاکراتی با مقامات امریکایی در موضوع عراق داشته و معتقد است آمریکا در سیاست‌های منطقه‌ای خود به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بودند که با ناکامی مواجه شدند و به همین دلیل درصدد تغییر نظام در عراق برآمدند.

/212  27

 

 

کد N342443

وبگردی