آفتاب

سازمان امنیت و همکاری اروپا با ژاپن نشست مشترک برگزار کرد

سازمان امنیت و همکاری اروپا با ژاپن نشست مشترک برگزار کرد

تهران - ایرنا - نشست مشترک مقام های ژاپنی و سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف بررسی مسائل مربوط به امنیت منطقه ای، بحران اوکراین، قدرت نمایی چین در دریای جنوبی و شرقی چین و برنامه های هسته ای کره شمالی روز دوشنبه در توکیو پایتخت ژاپن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ژاپنی «کیودو»، در این نشست دو روزه در باره پیوند فزاینده در آسیا و اروپا در زمینه چشم اندازهای اقتصادی چون انرژی و آب نیز گفت وگو می شود.

سازمان امنیت و همکاری اروپا 57 عضو دارد.

«شینسوکه سوگی یاما» معاون وزیر امور خارجه ژاپن در سخنانی در مراسم آغازین این نشست با توجه به اوضاع در شبه جزیره کریمه و نیز تلاش های چین برای نادیده گرفتن کنترل ژاپن بر جزایر «سنکاکو» در دریای چین شرقی گفت: شرایط امنیتی در اروپا و آسیا به طور فزاینده ای با یکدیگر مرتبط است.

وی برگزاری این نشست را جهت تبادل نظر مقامات اروپا و آسیا در مورد شرایط و تحولات جاری در این مناطق بسیار حیاتی خواند.

«لامبرتو زانیر» دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با اشاره به تلاش های صورت گرفته در وین برای کاستن از تنش ها در اوکراین، تمایل این سازمان را برای افزایش تبادل نظر با مجامع امنیتی آسیا نظیر اتحادیه های «آسه آن» و «شرق آسیا» ابراز کرد.

نشست مقامات سازمان امنیت و همکاری اروپا و ژاپن پس از آن برگزار شد که ژاپن هیاتی متشکل از شش دیپلمات و چهار کارشناس را به عنوان بخشی از عملیات نظارتی این سازمان در جریان برگزاری انتخابات اوکراین در ماه مه (اردیبهشت) به این کشور اعزام کرد.

ژاپن همچنین یک کمک 500 هزار یورویی را برای مامویت سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق و جنوب شرق اوکراین جهت حفاظت از شرایط حقوق بشر اقلیت های قومی و پیشبرد گفت و گوها بین طرفداران کی یف و مسکو وعده داده است.

این چهارمین بار است که ژاپن میزبانی نشست با سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارد.

آساق 1450**1545
کد N339572

وبگردی