آفتاب

سیاستمدار لبنانی:مقاومت در سوریه پیروز شده و نصرالله مرد قدرتمند لبنان است

سیاستمدار لبنانی:مقاومت در سوریه پیروز شده و نصرالله مرد قدرتمند لبنان است

بیروت - ایرنا - ˈولید جنبلاطˈ رییس حزب دروزی ˈسوسیالیست ترقیخواهˈ لبنان گفت که غرب در خصوص سوریه اشتباه کرده و محور مقاومت از جمله ایران و حزب الله در این کشور پیروز شده اند.

به گزارش ایرنا، جنبلاط چهارشنبه شب در گفت وگو با تلویزیون لبنان در پاسخ به این سووال که تحقیقاتی آمریکایی می گوید که سوریه ˈتونل سیاهیˈ است که بزودی حزب الله را می بلعد و نقش آن ضعیف می شود، گفت: نمی خواهم از این تحقیقات و بررسی ها اطلاعی داشته باشم، من واقعیت ها را می بینیم، امروز در عراق ، ایران ، لبنان و در یک کلام جمهوری اسلامی و به همراه آن حزب الله ، پیروز شده اند.

وی افزود: تنها امیدوارم که حزب الله به ویژگی های لبنان و دمکراسی و تنوع های سیاسی آن توجه داشته باشد و از سلاح خود برای حمایت از لبنان در مقابل اسراییل استفاده کند و اگر خواست ˈاعلامیه بعبداˈ را هم بپذیرد.

رییس ˈجبهه مبارزه ملیˈ لبنان با بیان اینکه تماس هایش با حزب الله از طریق ˈحاج وفیق صفاˈ همواره برقرار بوده و قطع نشده است، تاکید کرد: ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهوری سابق لبنان تلاش کرد تا از طریق آنچه اعلامیه بعبدا خوانده می شود، لبنان را از تحولات سوریه جدا کند.

بعبدا نام کاخ ریاست جمهوری لبنان است.

رییس فراکسیون ˈدیدار دمکراتیکˈ در پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که این اعلامیه تاکید دارد که دولت لبنان باید جنگ و یا صلح را تصویب و اعلام کند.

جنبلاط با بیان اینکه ˈروزی باید اسلحه مقاومت تحت امر دولت لبنان قرار بگیردˈ، ادعا کرد: این تصمیم در اختیار ما نیست و در خارج لبنان باید اتخاذ شود، اما در انتظار یک زمان تاریخی هستیم که خودمان بتوانیم بر خودمان حکومت کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: ایران و آمریکا در باره موضوع هسته ای گفت وگو می کنند، اما هنوز در باره مسایل منطقه مانند سوریه و لبنان مذاکره نکرده اند.

** مرد مقتدر لبنان

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه تاکید کرد: طرف قوی در لبنان با آرامش کامل می گویم که حزب الله و ˈمقاومتˈ است و مرد مقتدر هم ˈسید حسن نصراللهˈ دبیرکل حزب الله است.

رییس جبهه مبازره ملی با بیان اینکه ˈجنبلاط ، ریاست یک فراکسیونی را در مجلس لبنان دارد که فقط 10 عضو دارد و این اندازه قدرت من استˈ، افزود: ولید جنبلاط به دیگر گروه های سیاسی و فراکسیون ها در مجلس کاری ندارد، نه به ˈمیشل عونˈ ( نامزد گروه هشتم مارس) رای می دهد و نه ˈسمیر جعجعˈ ( نامزد گروه 14 مارس) و فقط از نامزدی ˈهنری حلوˈ که فردی معتدل است ، حمایت می کند و او می خواهد راه میشل سلیمان را ادامه دهد، اگر شرایط منطقه ای اجازه دهد.

جنبلاط تاکید کرد: ما حتی از نامزدی ژنرال ˈجان قهوجیˈ فرمانده ارتش و ˈریاض سلامهˈ رییس بانک مرکزی لبنان حمایت نمی کنیم هر چند در مسوولیت های خود موفقیت های بزرگی کسب کرده اند.

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک در پارلمان لبنان اضافه کرد: این منطق را قبول ندارم، ژنرال میشل عون رییس فراکسیون ˈتغییر و اصلاحˈ درمجلس لبنان بخواهد بگوید، ˈیا من و یا هیچکس دیگر نمی تواند رییس جمهوری لبنان بشودˈ.

وی در پاسخ به این سووال، چرا دو طرف شیعه لبنان (حزب الله و جنبش امل) نتوانسته اند در اداره انتخابات ریاست جمهوری مانند دیگر عرصه ها موفق شوند، گفت: ˈنبیه بریˈ دبیر کل ˈجنبش املˈ نمی تواند اراده و خواست حزب الله و همینطور ژنرال عون و گروه 14 مارس را نادیده بگیرد.

رییس جبهه مبارزه ملی افزود: من و نبیه بری تلاش می کنیم ، اما همه چیز در اختیار ما نیست، موازنه قدرت امروز به نفع ولید جنبلاط و گروه 14 مارس نیست و متاسفانه این موازنه تغییر هم نمی کند و منافع کشورها و نه ملت ها در اولویت است.

جنبلاط درباره امکان موفقیت گفت وگوهای بین حزب ˈجریان المستقبلˈ به ریاست ˈسعد حریریˈ و حزب ˈجریان آزاد ملیˈ به ریاست میشل عون برای دستیابی به یک پیمان انتخاباتی خاطرنشان کرد: تاکنون از این موفقیت چیزی نشنیده ام و حرف درست را سید حسن نصرالله گفت که ˈخداوند آنها را موفق کندˈ، من از موضع حمایتی خود از هنری حلو کوتاه نمی آیم، اما اگر ضرورت داشت، در یک پیمان شرکت کنیم، این امکان وجود دارد که آزادانه تصمیم بگیریم.

** احتمال دیدار با سعد حریری

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان امکان دیدارش با سعد حریری در هفته آینده را در کشور مغرب که اکنون حریری در آنجا بسر می برد، رد نکرد و گفت که اگر شرایط اجازه دهد، من برای این دیدار حاضر هستم.

وی با بیان اینکه ˈبا حریری در برخی مسایل اختلاف نظر داریم، اما باید گفت وگو کنیمˈ، افزود: برخی مقالات و ˈپرت و پلاهاˈ در باره روابطم و حزب جریان المستقبل را رد می کنم.

رییس جبهه مبارزه ملی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق بین فراکسیون های سیاسی به بزرگ شدن نقش ولید جنبلاط منجر خواهد شد، اضافه کرد: این حرف ها مشکلی را حل نمی کند و من حجم و اندازه خود را می دانم و با یک ˈسنگ بزرگˈ به خودم ضربه نمی زنم.

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک در پارلمان لبنان تصریح کرد: نظر خاصی در باره دوران خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان ندارم و گروه های سیاسی باید در این باره گفت و گو کنند و به نتیجه برسند، اما این شرایط و خلاء سیاسی به نفع مقاومت هم نیست و به نفع آنان است که پایه های لبنان قوی باشد.

جنبلاط اظهار داشت: امیدوارم که رییس جمهوری لبنان بزودی و در سریعترین زمان ممکن انتخاب شود، زیرا به نفع همه طرف ها و اقتصاد و امنیت لبنان است، وضعیت امنیتی بویژه با ˈچوب جادوگریˈ بهبود یافت و خشونت ها در طرابلس و انفجارهای تروریستی با خودروهای بمب گذاری شده متوقف شد که البته نتیجه تلاش زیاد نیروهای امنیتی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که توقف انفجارهای تروریستی با خودروهای بمب گذاری شده نتیجه مشارکت حزب الله در جنگ سوریه بود، گفت: آنها چنین می گویند و شاید هم درست باشد، اما من از مسایل امنیتی آنها اطلاعی ندارم و نمی خواهم اطلاعی هم داشته باشم، در گذشته یک بار این ˈاشتباهˈ را مرتکب شدیم و بهای آن را هم پرداختیم.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه تاکید کرد: ابتدا باید رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب و سپس انتخابات پارلمانی برگزار شود و نبیه بری در آخرین جلسه گفت وگوهای ملی خواستار تشکیل مجلس سنا و انتخاب شورای نمایندگان غیرطائفه ای برای نظارت بر رقابت ها شد که امری بسیار مهم است.

رییس جبهه مبارزه ملی خاطرنشان کرد: امیدوارم حزب الله ˈبرداشت منفیˈ از این سخنان من نکند، ما از یک واقعیت سیاسی سخن می گوییم و آنها این را می دانند، سید حسن نصرالله می گوید که حل سیاسی بحران سوریه فقط با ˈبشار اسدˈ میسر است و او هم فقط خود را می خواهد، حتی اگر 10 درصد رای مردم سوریه را داشته باشد.

** در امور داخلی عربستان دخالت نمی کنم

وی در پاسخ به این سووال که چگونه سیاست عربستان سعودی در لبنان و سوریه تاثیر می گذارد، با توجه به تغییراتی که در داخل این کشور رخ داده، ˈبندر بن سلطانˈ رفته و ˈمقرنˈ و ˈمحمد بن نایفˈ در عرصه هستند، آیا عربستان برای حل مسایل آمادگی دارد، گفت: سووالی حساس است و دخالت در امور داخلی سعودی می باشد، بنابر این نمی توانم پاسخ بگویم و تنها می گویم که عربستان خواستار امنیت و ثبات و شکوفایی لبنان است.

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک در پارلمان لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان با بقای بشار اسد در قدرت در چارچوب توافی با ایران ، موافقت خواهد کرد،، گفت که اینگونه فکر نمی کند.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه ادعا کرد: جنگ در سوریه 10 سال دیگر ادامه خواهد یافت و طرحی برای ترسیم نقشه سوریه از داخل وجود دارد، کما اینکه برای عراق هم وجود دارد، اکنون کردهای سوریه اعلام استقلال کرده و دولت خودمختار در ˈالحسکهˈ تشکیل داده اند، گروه هایی مانند ˈداعشˈ نیز در سوریه بوجود آمده اند که علیه ˈجبهه النصرهˈ که گفته می شود وابسته به ˈالقاعدهˈ است، مبارزه می کند.

جنبلاط با دفاع از گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره افزود: این گروه سوری ها هستند و غرب می خواهد بگوید که النصره همان القاعده است و این فریبکاری غرب است، آنها70 درصد مردم سوریه مسلمان سنی هستند و این ظلم است که آنها را القاعده بخوانیم و باید به آنها کمک کرد.



** آمریکایی ها از اوضاع سوریه ناراحت نیستند

ولید جنبلاط خاطرنشان کرد: چه کسی می گوید آمریکایی ها از اوضاع کنونی سوریه ناراحت هستند، این وضعیت به نفع آنان است ، آنها تا زمانیکه نفت در منطقه باشد، اینجا را ترک نمی کنند و معامله های سلاح با کشورهای عربی برقرار خواهد بود و تنها ما به عنوان صاحبان این خانه در حال غرق شدن هستیم.

وی اضافه کرد: در همه جهان عرب شکاف ایجاد شده است ، شاید 10 سال دیگر مصر بتواند به جایگاه خود بازگردد، زیرا ˈعبدالفتاح السیسیˈ اکنون با چالش های زیادی مواجه است.

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک افزود: السیسی باید کانال های گفت وگو را با ˈاخوان المسلمینˈ که خواستار مذاکره با او هستند، بازکند و البته آنها قبل از اینکه اخوانی باشند، اول باید مصری باشند و مانند اخوانی های تونس به ریاست ˈراشد الغنوشیˈ عمل کنند.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه تصریح کرد: باید شرایط زندگی مشترک را که بر ما تحمیل شده است، بپذیریم و هر بهایی را برای آینده ای که پیش روی ما قرار دارد، بپذیریم بویژه اینکه به تحمل معادله گفت وگو و صبر محکوم هستیم.

** سفیر امیر کویت

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک در پارلمان لبنان، سفر ˈشیخ صباحˈ امیر کویت به ایران را خوب و آغازی برای گفت وگوی تهران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دانست و از شیخ صباح و ˈملک عبداللهˈ شاه سعودی به عنوان عقلای بزرگ جهان عرب یاد و ابراز امیدواری کرد که ˈابرهای تیرهˈ از فضای روابط این کشورها و جمهوری اسلامی ایران کنار برود.

** جان کری و درخواست از حزب الله

رییس جبهه مبارزه ملی در باره درخواست ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در سفر به بیروت از حزب الله برای کمک به توقف جنگ در سوریه، خاطرشنان کرد: کری از واقعیت آمریکا به این شکل سخن گفت و این یک درخواست عاطفی و نه سیاسی بود.

وی با بیان اینکه ˈجان کری خواستار ملاقات با من نشد، اما از طریق ˈدیوید هیلˈ سفیر آمریکا سلام و پیام خود را منتقل کردˈ، تصریح کرد: لبنان اکنون اولویت آمریکا نیست، اولویت ˈباراک اوباماˈ توافق با ایران است تا حزبش بتواند در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود.

** روابط متوازن ایران و ترکیه

ولید جنبلاط با بیان اینکه امکان برقراری توازن در روابط تهران و آنکارا در منطقه وجود دارد، افزود: ترکیه یک کشور بزرگ منطقه است و روابط ممتازی با ایران دارد و نیازهای گازی خود را از ایران تامین می کند.

** اشتباه کشورهای غربی

وی خاطرنشان کرد: این اشتباه برخی کشورهای غربی بود که بجای دادن موشک های ضد هواپیما به ˈارتش آزاد سوریهˈ، شرایط ورود ˈجهادی هاˈ (تروریستها) را از لیبی، تونس و اروپا به سوریه از مرزهایی مشخصی آسان فراهم و به ملت سوریه خیانت کردند، سپس از معادله نظام سوریه و جهادی ها برای منافع خود و اسراییل سوء استفاده نمودند، اکنون ارتش عراق وجود ندارد، ارتش سوریه مضحمل شده و سلاح شیمیایی سوریه نابود شده است.

جنبلاط در پاسخ به این پرسش، آیا انتظار دارید ترورها بار دیگر در لبنان از سرگرفته شود، افزود: اطلاعاتی در این زمینه ندارم، ولی ما نباید در لبنان با نگرانی و دلواپسی زندگی کنیم و قبل از هرچیز باید پرونده های انتخاب رییس جمهوری ، مشکلات اقتصادی و موضوع افزایش حقوق ها را حل کنیم.

** درخواست از دبیرکل حزب الله

رییس فراکسیون دیدار دمکراتیک تصریح کرد: از سیدحسن نصرالله که حزبش دارای مراکز تحقیقات و بررسی ها است، می خواهم اوضاع اقتصادی لبنان را بررسی کنند، به نفع همه است که اوضاع اقتصادی و منافذ به هدر رفتن سرمایه ها در لبنان را بدقت بررسی کنیم تا بتوان ثبات کشور را حفظ کرد.

وی با بیان این که ˈمقاومت مانند یک ماهی در آب است و این آب در لبنان مردم آن می باشد و ما باید از این ملت در مقابل طبقه سیاسی فاسد حمایت کنیمˈ، تاکید کرد: تشکیل دولت در لبنان بدون حزب الله و گروه های دیگر امکان پذیر نیست و باید با یکدیگر توافق کنیم.

رییس جبهه مبارزه ملی خاطرنشان کرد: از گروه 14 مارس خارج شدم، زیرا مشاهده کردم یک تشکیل تندرو شده و امروز هم سخنان تند و آتشین تنها شعله های آتش بحران را در لبنان برافروخته تر می کند.

جنبلاط با بیان اینکه ˈنسبت به آینده لبنان خوشبین هستمˈ، تاکید کرد: اگرچه لبنان یک ˈلقمه بزرگˈ است و هضم آن سخت می باشد، اما نسبت به اوضاع اقتصادی نگرانی دارم.

خاورم ** 1324**1651
کد N332687

وبگردی