آفتاب

نهاوندیان: دیپلماسی ایران در منطقه و دنیا عزتمندانه است/با تورم 40 درصدی نمی توان ادعای مدیریت جهانی داشت

نهاوندیان: دیپلماسی ایران در منطقه و دنیا عزتمندانه است/با تورم 40 درصدی نمی توان ادعای مدیریت جهانی داشت

تهران- ایرنا- رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که دیپلماسی ایران در منطقه و دنیا عزتمندانه است و عزت را نمی توان با انزوا تعریف کرد، گفت که با تورم 40 درصدی نمی توان ادعای مدیریت جهانی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نهاوندیان در برنامه ویژه خبری که سه شنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد،درباره برخی اظهار نظرها در رسانه های خارجی در زمینه دیپلماسی ایران در ارتباط با سوریه و ترکیه افزود: این شاهدروشنی از یک دیپلماسی فعال، عزت مندانه و اثرگذار است. عزتمندی در کیفیت رابطه تجلی می یابد و شما باید رابطه داشته باشید و از حقوق خود حراست کنید و به عنوان موجود زنده صاحب پیام اثرگذاری باشید.

وی تصریح کرد: در مسائل منطقه باید برای همه ثابت شود ایران غیر قابل حذف و غیر قابل انکار است.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در عین ارتباط با کشورهای مختلف، می توان در مواردی با آنان اختلاف نظر داشت و در جهت نزدیک کردن نظرات تلاش کرد.

نهاوندیان توضیح داد: کم پیش می آید شرکای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وحدت نظر صرف داشته باشند اما با هدایت هوشمندانه رابطه می توان نقاط نظر را به هم نزدیک کرد و ایران امروز در صحنه بین المللی و بخصوص منطقه این گونه وارد می شود.



**رویکرد برد - برد

وی گفت : رویکرد برد - برد در دیپلماسی ایران پیگیری می شود و این مهم در رابطه با ترکیه نیز قابل شناسایی بود و در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی هر دو کشور احساس کردند از تعمیق روابط برنده می شوند.

وی با بیان اینکه تجلی این مفهوم در مناسبات خارجی بسیار مهم است اظهار کرد: از زاویه ای دیگر، در عین حال که ایران با 1+5 سیاست رفع تحریم را دنبال می کند از طرفی در دفع تحریم هم فعال است و سیاست همکاری با همسایگان همیشه باطل السحر حرکت های تحمیلی به اقتصاد و سیاست ایران بوده است.



***حضور در ترکیه پس از 18 سال

نهاوندیان با بیان این که ایران و ترکیه دو کشور بسیار مهم از نظر اقتصادی و سیاسی در منطقه هستند،گفت که در شرایطی که بسیاری از کشورها در منطقه با مشکلات ناامنی و چالش های جدی روبه رو هستند ایران و ترکیه از ثبات و اثرگذاری قابل توجهی برخوردارند.

نهاوندیان با اشاره به دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه یادآور شد: این دو کشور شاید در برخی مسائل منطقه ای تفاوت دیدگاه هایی داشته باشند اما در چنین سطحی با هم گفت وگو و رایزنی و برنامه ریزی می کنند که این امر از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه 18 سال بود که ایران و ترکیه چنین شکلی از روابط را نداشتند، توضیح داد: دیدار رسمی رییس جمهوری کشورمان به دعوت رییس جمهور ترکیه، آغاز سطح جدیدی از روابط دو کشور است و تشکیل شورای مشترک راهبردی با مشارکت هیات وزیران دو طرف نیز اقدامی بی سابقه در روابط بین ایران و ترکیه محسوب می شود.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری، هرچه روابط ایران با همسایگان تنیده تر شود، بدخواهان، ایران را کمتر می توانند تحت فشار قرار دهند.

وی گفت: محتوای دیپلماتیک ما نیز غنی بوده و در مسائل اقتصادی و در بخش عملیاتی بصورت جدی با ترک ها بحث کردیم.

*سفر مقامات ارشد شش کشور همسایه

نهاوندیان ادامه داد: در چند ماه اخیر در ارتباط با همسایگانمان بسیار موفق عمل کردیم و شش رییس کشور از همسایگان به ایران آمدند و رییس جمهوری ما در روابط عزت مندانه، به کشورهایی سفر می کند که رییس جمهورشان به ایران آمده باشند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به سابقه ارتباط ایران و ترکیه در دهه های اخیر توضیح داد: رابطه ایران و ترکیه از دوره اربکان وارد فاز جدیدی شد و شاید به همین مناسبت بود که 18 سال پیش شاهد سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت به ترکیه بودیم.

نهاوندیان ادامه داد: به دنبال بحران سال 2001 در ترکیه، رویکرد بازکردن پیوندهای اقتصادی بیش از گذشته به شکوفایی اقتصادی این کشور کمک کرد از اینرو در یک دهه اخیر ترک ها رشد اقتصادی بالای 8 درصد داشتند و صادراتشان را به بالای 150 میلیارد دلار رساندند و از منظر جذب سرمایه های خارجی موفق بوده و حرکت رو به جلویی را تجربه کردند.



*سیاست ارتباط با همسایگان

وی اظهار کرد: یکی از سیاست های اقتصادی ترکیه ارتباط با همسایگان بوده و این کشور به رغم مشکلاتی که با برخی کشورها همچون یونان و روسیه داشته تلاش کرده که مشکلاتش را با این کشورها کاهش دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: در این سه سال، به دلیل مسائل منطقه ای، موضع گیری های سیاسی بر سیاست اقتصادی ترکیه اثر کرد این کشور با سوریه و عراق دچار مشکلاتی شد که این امر بر روی اقتصاد ترکیه اثرگذار بود.

به گفته نهاوندیان، امروز ترکیه در ارتباط با همسایگان خود در حال تجدید نظر است که این مهم با دیپلماسی فعال ایران همزمان شده است.

وی اظهار کرد: در سفر اخیر به ترکیه این بحث مطرح شد که در زمینه فعالیت های اقتصادی تنها وارد بحث تجاری نشده و سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف را نیز ارزیابی کنیم.



*تغییر استراتژیک جدی ایران و ترکیه

رییس دفتر رییس جمهوری با یادآوری اینکه باید راه های ارتباطی خود را افزایش دهیم، گفت: سیاست شکوفایی سواحل که دولت تدبیر در دستور کار دارد، بخوبی برای خارجی ها قابل فهم است.

وی ادامه داد: خلیج فارس و دریای عمان باید به جایگاهی در مناسبات تجاری بین المللی برسد و ما از طریق خلیج فارس و دریای عمان می توانیم اقیانوس هند را به شمال ایران وصل می کنیم.

به گفته نهاوندیان، این یک تغییر جدی استراتژیک در ظرفیت های لوژستیکی بین المللی است و این مهم برای محافل سرمایه گذاری جهانی قابل فهم است.

وی گفت: ترک ها در حوزه مبادلاتی تجربه و توانایی دارند و از مشارکت در پروژه های راه آهن و راهسازی های ما استقبال کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: در حوزه انرژی، ترکیه اگر بخواهد همین رشد متوسط بالای 6 درصد را ادامه دهد نیازمند افزایش انرژی بوده و ایران مطمن ترین منبع انرژی برای ترکیه است.

نهاوندیان گفت: ما قرارداد فروش گاز به ترکیه داریم و آنان از ما نفت هم می خریدند. افزایش سهم ایران از بازار آینده انرژی در سفر اردوغان به ایران بحث شد و در این سفر نیز این مباحث یک گام به اجرا نزدیک تر شد.

وی اضافه کرد: به رغم تحریم ها، اراده دولت ایران معطوف به این است که ظرفیت تولید ما بالا برود و ترکیه یکی از مشتریان ما می تواند باشد.



*انتقال تجربه گردشگری

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: در حوزه گردشگری نیز ترکیه تجربه های موفقی دارد و این کشور در 30 سال اخیر در صنعت گردشگری تحولات بزرگی داشته و سالانه 35 میلیون گردشگر به ترکیه رفته اند که رقم بالایی محسوب می شود.

این حجم از گردشگران موجب شده نرخ بیکاری در ترکیه کاهش یابد زیرا اشتغال بخش خدمات در این کشور به واسطه گردشگری به بیش از 60 درصد رسیده است.

نهاوندیان ادامه داد:ایران ظرفیت گردشگری زیادی دارد، اما این ظرفیت تبدیل به واقعیت درآمد زا نشده است. ترکیه علاقه مند به سرمایه گذاری و ارائه تجارب گردشگری به ایران است.

وی با بیان این که بهره مندی توریست از زنجیره خدمات مهم است،توضییح داد: ترک ها برای همکاری در حوزه بانکی ، گردشگری، انرژی، پتروشیمی، راه و راه آهن اعلام آمادگی کردند و حتا بین بانک های ایران و ترکیه مذاکراتی برای همکاری انجام شد و در این مذاکرات روسای بانک مرکزی دو کشور حضور داشتند.

رییس دفتر رییس جمهوری با یادآوری اینکه در حوزه همکاری اقتصادی با ترکیه ارزیابی مثبتی دارم،افزود:بهترین ضامن اجرا و شاخص در نتیجه عملی قرارداد امضا شده میان ایران و ترکیه، رویکرد بخش خصوصی به یک موضوع است. باید دید آیا بخش خصوصی نسبت به موضوعات مورد نظر اقبالی دارد؟

به گفته نهاوندیان، استقبال باشکوه و پرنشاطی جامعه اقتصادی ترکیه به همکاری با ایران نشان داد و آنان علاقه مند برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف هستند.

در سفر اخیر رییس جمهوری به ترکیه، بسیاری از بزرگان اقتصادی این کشور از شهرهای مختلف آمده بودند و از ایران نیز بیش از 100 تن از بزرگان بخش خصوصی حضور داشتند. به عبارتی گفت وگوی سیاسیون دو کشور توسط اقتصادیون آنها دنبال شد.

به گفته وی، در اقتصاد ترکیه درس بزرگی که از 30 ساله اخیر می توان یافت این است که همه امور در بخش خصوصی است و دولت سیاستگذاری جدی دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: در عملیات اقتصادی ترکیه، بخش خصوصی حضور جدی دارد و پیمانکاران این کشور در بسیاری از کشورها فعالیت می کنند.

نهاوندیان به سابقه همکاری با ترکیه اشاره کرد و گفت: پیشتر در حوزه های مختلفی با ترک ها فعالیت مشترک داشتیم. ما سرمایه گذاری ترک را در ساخت هتل های گردشگری در تهران و تبریز داشتیم.

ˈ ترکیه در بخش پتروشیمی ما حضور دارد. در حوزه انرژی نیز این تمایل وجود دارد که ترک ها در ایران تولید برق کرده و به ترکیه صادر کنند.ˈ

وی ادامه داد: ما باید سعی کنیم سرمایه گذار خارجی احساس کند که اگر در ایران ایجاد اشتغال کند برایش به صرفه تر است.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین اظهار کرد که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی چند توافقنامه امضا کردیم که مورد توجه بخش خصوصی است.



*صف 30 کیلومتری کامیون ها در مرزها

نهاوندیان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما، در مرزها است،گفت: ترکیه همسایه بزرگ ایران است و کامیون های ترک برای کالا رسانی و ترانزیت به کشورمان می آیند، اگر ما در گمرک شرایط سهل و همراه با احترام برای ترانزیت از ترکیه داشته باشیم شاهد ارتقای تبادلات میان دو کشور در این بخش ها خواهیم شد.

وی ادامه داد: گاه صف کامیون های منتظر عبور از مرز به 10 تا 30 کیلومتر می رسد؛ باید به سرعت گمرکات مرز افزوده و کیفیت خدمات این بخش را ارتقا دهیم در این صورت همسایه ها احساس می کند بهترین راه ترانزیت از ایران است.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت به دنبال فاصله گرفتن از تصدی گری است، یادآور شد: توانمندسازی بخش خصوصی همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و چنانچه دولت به این مهم جامه عمل بپوشاند قراردادهای همکاری امضا شده با کشورها از روی کاغذ به عمل می رسد.



*تشکیل شورای راهبردی وزای ایران و ترکیه

وی تشکیل شورای راهبردی دو دولت ایران و ترکیه را بالاترین سطح رایزنی دو طرف دانست و اظهار کرد: البته این به معنای یکی بودن همه نظرات نیست و تلاش برای نزدیک کردن نظرات ادامه دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به جلسه روز گذشته هیات ایرانی و ترکیه ای گفت: مسائل راه، گمرک، کامیون ها و پروژه های سرمایه گذاری و بانکی و البته مسائل منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه بحث شد.

نهاوندیان با یادآوری اینکه تحلیلگران خارجی به درستی تاثیرگذاری سطح دیپلماسی ایران را مورد توجه قرار دادند، توضیح داد: گرچه جلسه اقتصادی دو کشور به دعوت جامعه اقتصادی بازرگانی ترکیه بود اما رییس جمهوری ترکیه دکتر روحانی را در جلسه همراهی کرد که این امر حمایت دو رییس جمهوری از همکاری بخش خصوصی دو کشور را نشان می دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: عبدالله گل در سخنرانی خود تاکید کرد باید ببینیم فرانسه و آلمان اقتصاد مشابه دارند اما این دو کشور در عرصه اقتصادی تنها رقیب هم نیستند و با یکدیگر مشارکت دارند و ایران و ترکیه نیز می توانند در این قاعده قرار داشته باشند.



*توسعه کشورهای اسلامی

نهاوندیان ادامه داد: یکی از زمینه های اثرگذاری رابطه ایران و ترکیه،حوزه کشورهای اسلامی است. ما و ترک ها در اکو، دی 8، سازمان همکاری های اسلامی باه هم هستیم اگر ایران و ترکیه کنار هم قرار گیرند در توسعه دیگر کشورهای اسلامی هم می توانند موفق باشند.

وی اظهار کرد: ترکیه و مالزی توانستند بدون اتکا به منابع طبیعی، گلیم خود را بیرون بکشند و ترکیه از فاز عقب افتادگی به فاز توسعه یافتگی رسیده است. ایران با این بنیه سازی هایی که در این دو سه دهه انجام داده امروز به مرحله ای رسیده که به اصطلاح رییس جمهوری کشورمان در مرحله آغاز طلوع مجدد اقتصاد قرار دارد.



*با تورم 40 درصد ادعای مدیریت جهانی نکنیم

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: ما از اقتصاد برای رساندن پیام فرهنگی خود استفاده کنیم. نمی توان فقط به پند و اندرز در عرصه جهانی بسنده کرد.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم با تورم 40 درصد ادعای مدیریت جهانی کنیم اما اگر تورم را کاهش داده و اقتصاد پایدار داشته باشیم و بر مشکلات اقتصادی پیروز شویم همه به این مهم فکر می کنند که چه فرهنگ تمدنی موجب رسیدن کشور به این مرتبه شده است.



*اهمیت قطعنامه WAVE

وی توضیح داد: تصویب پیشنهاد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان قطعنامه ˈ جهانی علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE)ˈ، اتفاق مهمی بود. اگرچه در داخل کشور به این مهم پرداخته نشد. امروز هرجایی می رویم به عنوان نمونه در شانگهای، دربیانیه نهایی به اجرای این قطعنامه اشاره می شد.

در بیانیه ما با ترک ها نیز روی بحث قطعنامه، تاکید شد واین موضوع اصولی ایران که اولویت منطقه مبارزه با تروریسم است موردتاکید قرار گرفته است.

رییس دفتر رییس جمهوری توضیح داد: در سوریه اعتراضات و نظرات معارضان در بحث دموکراسی تغییر نظام سیاسی بود اما وقتی این موضع به حضور تروریسم بین الملل در سوریه تبدیل شد موضع ایران این بود که باید تروریسم ریشه کن شود و سپس از گسترش مردم سالاری سخن به میان آورده شود.

نهاوندیان تاکید کرد: این موضوع امروز مورد اقبال کسانی است که شاید درابتدا خیلی با ایران همنوایی نداشتند.



*توفیق دیپلماسی با رعایت ادب

وی گفت: تاکید بر اقدام مشترک و مقابله با دسیسه های صهیونیستی از توفیقات دیپلماسی ایران است. باید یادمان باشد اگر می خواهیم برای تحقق آنچه آرزو کردیم گام عملی برداریم باید با منطق و استدلال و رعایت ادب حرکت کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: رویکرد متین و مستدل و مستحکم در مذاکرات 1+5 و مناسبات ما با همسایگان جواب می دهد و روح اقتصاد مقاومتی که عقب ننشستن از حقوق ملت ایران است با دفع تحریم و رفع تحریم و مقابله با این ظلم قابل رویت است.



*فصل جدید روابط ایران و ترکیه

نهاوندیان اظهار کرد: به نظر کارشناسان فصل جدیدی از روابط در مناسبات ایران و ترکیه در حوزه اقتصادی و همگرایی سیاسی آغاز شده است. همچنین عملی شدن رویکرد جدید ایران و اروپا از طریق ترکیه نکته مهم دیگری است.

به گفته وی، امروز اروپایی ها به این واقع بینی رسیدند که در تحمیل محدودیت ها به ایران ضرر کرده اند و رفت و آمد پرترافیک هیات های اروپایی به ایران نشان از این مهم دارد.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: همیشه اختلاف نظرهایی بین ایران و ترکیه در مسائل اقتصادی از جمله گاز به عنوان مانع شناخته می شد اما اکنون این موضوع نه تنها مانع نیست بلکه تسهیل کننده است.

نهاوندیان ادامه داد: کشورهای خارجی در تحلیل هزینه و فایده کار با ایران دریافته اند که هزینه ها کاسته و فواید این همکاری افزایش یافته است. این در حالی است که پیشتر برخی با مطرح کردن ایران هراسی، سعی کردند نشان دهند کارکردن با ایران دشوار است.

وی گفت: ترس از همکاری با ایران امروز به اشتیاق تبدیل شده و حتا پیش از این که ما به توافق نهایی با 1+5 برسیم رویکرد جدید ایران در صحنه بین المللی توفیقات بسیاری کسب می کند.

شبک**1983**1917
کد N329873

وبگردی