آفتاب

طرح های آمریکا،کره جنوبی وچین برای ازسرگیری مذاکرات درباره کره شمالی

طرح های آمریکا،کره جنوبی وچین برای ازسرگیری مذاکرات درباره کره شمالی

تهران-ایرنا- نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که کره جنوبی، آمریکا و چین به دنبال چندین گزینه برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی هستند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، این در حالی است که هوانگ جون کوک نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی از اظهارنظر در مورد اینکه چه زمانی احتمال دارد مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی از سر گرفته شود، امتناع کرد.

این مقام هسته ای ارشد کره جنوبی یادآورشد که کره جنوبی، آمریکا و چین فشارهایشان را به کره شمالی کاهش نخواهند داد مگر اینکه شاهد پیشرفت عملی در روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی پیش از ازسرگیری مذاکرات شش جانبه از سوی پیونگ یانگ باشند.

هوانگ جون کوک به خبرگزاری یونهاپ در بدو ورودش به پکن گفت: کره جنوبی، آمریکا و چین به دنبال چندین گزینه برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد خلع سلاح هسته ای کره شمالی هستند. مذاکرات مفید در این راستا بدان معناست که باید یک پیشرفت عملی و ملموس را در روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی به همراه داشته باشد و مانع از ادامه روند پیشرفت این کشور در توانایی هسته ای خود شود.

این مقام ارشد هسته ای کره جنوبی نگفت که مذاکرات شش جانبه احتمال دارد چه زمانی از سر گرفته شود.

براساس این گزارش،انتظار می رود که این نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی اواخر روز سه شنبه با همتای چینی خود در پکن دیدار کند. این دیدار پس از دیدار نمایندگان هسته ای کره جنوبی و آمریکا در مورد برنامه هسته ای کره شمالی انجام خواهد شد.

دیپلمات ها در پکن اعلام کردند که مذاکرات امروز نمایندگان هسته ای کره جنوبی و چین با هدف ایجاد هماهنگی در مورد سیاست های آنها در قبال مساله ازسرگیری مذاکرات شش جانبه پیش از سفر رئیس جمهوری چین به کره جنوبی است. رئیس جمهوری چین قرار است اواخر ماه جاری میلادی و یا اوایل ماه آتی میلادی به کره جنوبی سفر کند جایی که انتظار می رود مساله تسلیحات هسته ای کره شمالی در رای مذاکرات وی با مقامات کره جنوبی قرار گیرد.

کره شمالی اخیرا تهدید کرده قصد دارد چهارمین آزمایش هسته ای خودرا انجام دهد که در صورت انجام این آزمایش، تنش ها در شمال شرق آسیا تشدید خواهد شد. تنش ها میان کره شمالی و کره جنوبی همچنان پابرجاست و نشانه ای از اینکه روابط میان دو کشور بهبود یابد و لفاظی های تند و تهدید های دو طرفه پایان یابد، مشاهده نمی شود. اعضای مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی نیز تلاش کرده اند تا راهی را برای از سرگیری مذاکرات پیدا کنند تا بدین ترتیب هم روابط میان دو کره بهبود یابد و هم از تنش ها در شبه جزیره کره کاسته شود.

پیش از این نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی گفته بود که آمریکا، چین و کره جنوبی در مورد مطرح کردن شروطی برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه بحث می کنند.

رسانام**9234**1010
کد N329423

وبگردی