آفتاب

فایننشال تایمز از طرح جدید ایران برای آینده سوریه خبر داد

فایننشال تایمز از طرح جدید ایران برای آینده سوریه خبر داد

خبرگزاری تسنیم نوشت:

 روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: سوریه به سمت راه حل ایرانی برای پایان دادن به بحران از طریق طرحی که مقامات ایرانی پیگیر آن هستند، پیش می‌رود.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت سوریه در حال حرکت به سمت راه حل سیاسی پیشنهادی ایران است، راه حل و طرحی که براساس آن خواست مخالفان نظام سوریه برای برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محقق نخواهد شد، اما در عین حال این طرح می تواند باعث پایان جنگ به راه افتاده از سوی دو طرف در سوریه شود.

در این مقاله این روزنامه انگلیسی که به قلم ابراهیم حمیدی است و امروز دوشنبه منتشر شده است چنین آمده است: به زودی پیش بینی می شود مقامات جمهوری اسلامی ایران برای آن چه وی جلب رضایت عربستان سعودی و غرب دانسته است طرحی را برای سوریه پیشنهاد کنند.

این نویسنده در مقاله خود چنین ادعا کرده است : ایران بعد از پیروزی هایی که در میدان نبرد در سوریه محقق کرده به گونه ای که توانسته بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را در این سمت حفظ کند، و برخی از شهرهای حساس و راهبردی سوریه را از گروه های مخالف نظام همچون حمص را آزاد و بازپس بگیرد، اما با این وجود هنوز از این بیمناک است که اوضاع به یکباره به صورت دیگری تغییر کند، و مسائل به زیانش تبدیل شود، بخصوص این که هنوز مخالفان نظام سوریه برخی از مناطق و شهرهای سوریه را در اختیار خود دارند و این مناطق در شمال و شمال شرق سوریه واقع هستند وشهری همچون حلب را شامل می شود.

نویسنده این مقاله فایننشال تایمز در ادامه می نویسد: از این رو اکنون مقامات ایرانی می خواهند از فرصت به دست آمده نهایت بهره برداری ممکن را به عمل آورند و طرح مورد قبولی را درباره بحران سوریه ارائه دهند.

وی در باره این طرح مقامات ایرانی چنین مدعی شده است: مسئولان ایرانی می خواهند در طرحشان بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مسند قدرت را تضمین کنند، حتی در این طرح می خواهند نظام سوریه را از هر خطر و گزندی مصون بدارند وشخص بشار اسد را از هر گونه اتهاماتی در آینده تحت عنوان ارتکاب جنایات جنگی مصون بدارند.

در این طرح نویسنده این مقاله مدعی است ایران پیشنهاد نخست وزیری سنی مذهب را مطرح خواهد کرد که با بشار اسد در اداره امور سوریه شریک باشد، از این رو می توان تا حدودی اوضاع سوریه را کم وبیش به اوضاع لبنان شبیه دانست اوضاعی که در آن مسند قدرت در این کشور براساس اکثریت طایفه ای توزیع و تقسیم می شود.

در همین راستا این نشریه انگلیسی به نقل از اخضر الابراهیمی فرستاده سابق دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه چنین می نویسد: براساس طرح ایرانی که مفاد آن ابتدا توقف کامل عملیات مسلحانه و نظامی در سوریه است سپس طرف های مختلف در سوریه برای تشکیل دولت توافق ملی اقدام خواهند کرد دولتی که همه گروه های درگیر در سوریه را دربر گیرد بجز گروه های مخالف نظام سوریه که در خارج از این کشور به سر می برند.

سپس براساس طرح ایران در گام بعدی مساله تدوین قانون اساسی جدید سوریه مطرح می شود،‌ در متن جدید بشار اسد از اختیارات وصلاحیت هایی که در گذشته ای از آنها برخوردار بوده کاسته خواهد شد ولی بقای ارتش تضمین می شود و تمام نهادهای دیگر دولت به صورت بی طرف باقی می مانند.

همچنین بر اساس ادعای این روزنامه، به موجب این طرح اکثریت سنی در سوریه بیشترین حجم قدرت را در اداره کشور به دست می گیرند، ولی اقلیت علوی از تبعیض مصون می مانند.

4949

کد N327082

وبگردی