آفتاب

جزئیات جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با پورمحمدی

جزئیات جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با پورمحمدی

اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با وزیر دادگستری و معاونین وی در محل این وزارت خانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با وزیر دادگستری و معاونین وی در محل این وزارت خانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این جلسه علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن برشمردن ویژگی‌های وکیل و کانون وکلای مستقل و مزایای آن برای کشور و مردم مضرات تصویب لایحۀ جامع وکالت به کیفیت تهیه شده توسط قوه قضائیه را یادآور شد و از حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی خواست نسبت به رفع موارد نقض استقلال و سایر مشکلات موجود در پیش نویس لایحه وکالت، قبل از ارسال به مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه این جلسه، عباس کریمی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به اختیارات وزیر دادگستری به عنوان محور ارتباط با قوای سه گانه اشاره و نقش وزیر دادگستری را در صیانت از حق دفاع وکلای دادگستری یادآور شد.

پس از آن حسین محمد نبی نایب رئیس کانون مرکز با اشاره به عضویت کانون وکلا در مجامع معتبر بین المللی از جمله کانون وکلای بین الملل IBA خطرات نقض استقلال وکلاء را بر شمرد و توضیحاتی در خصوص اجلاس هاوانا و سایر قطعنامه‌های سازمان‌های بین المللی را خاطرنشان کرد.

در ادامه جلیل مالکی، عضو هیات مدیره کانون مرکز با بر شمردن موارد نقض استقلال در پیش نویس لایحه پیشنهادی اظهار کرد که آنچه در لایحه وکالت بعنوان نظارت آورده شده در ظاهر نظارت است ولی دخالت مستقیم در امر وکالت و نقض استقلال آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: هیچ جای دنیا مقام ناظم اختیار عزل و نصب مجموعۀ تحت نظارت را ندارد در حالی که در لایحۀ پیشنهادی این امر متأسفانه وجود دارد.

در ادامه سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور عضو هیات مدیره کانون مرکز با ابراز نگرانی شدید از نقض استقلال موجود در لایحه وکالت گفت: کانون وکلای مستقل نقطۀ قوت کشور و مردم مجامع بین المللی است و صدمه به این استقلال صدمه به دستگاه قضائی تلقی می‌شود.

در ادامه نیز محمد فرض‌پور ماچیانی با برشمردن نقش وزیر دادگستری در اصلاح نکات منفی لایحه جامع وکالت، خواستار رفع نگرانی جامعه وکالت قبل از ارسال لایحه به مجلس شد.

همچنین سیدمحمود علیزاده طباطبایی از دیگر اعضای هیأت مدیره کانون مرکز با اشاره به سخنان رئیس جمهور در جلسه هیأت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری خاطرنشان کرد: وعده رئیس جمهور حفظ استقلال نهاد وکالت و رفع دغدغۀ وکلا در این خصوص بوده است؛ بنابراین در لایحه‌ای که هم اکنون در دولت است این نگرانی باید رفع شود.

همچنین عیسی امینی عضو هیات مدیره کانون مرکز نیز با اشاره بر خلاف قاعده بودن ارسال مجدد لایحه توسط دولت به قوه قضائیه اظهار کرد: برخلاف وعدۀ اولیه وزارت دادگستری به اینکه لایحه صرفاً به منظور ویراستاری است؛ پیش نویس واصل شده از قوه قضائیه حاوی تغییرات بنیادین جهت صدمه به استقلال نهاد وکالت است.

در پایان این جلسه عبدالعلی میر کوهی معاون پارلمانی و حقوقی وزیر دادگستری با بر شمردن مراحل تهیه پیش نویس لایحه وکالت و به حق دانستن دغدغۀ وکلا اطمینان خاطر داد که استقلال نهاد وکالت در لایحۀ کاملاً حفظ خواهد شد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری با ابراز دغدغۀ در امر گسترش عدالت در دستگاه قضا و وکالت اظهار کرد: اعتقاد دارم باید از جامعۀ وکالت دفاع کرد، آنچه قدر مشترک قوه قضائیه و جامعۀ وکالت است حفظ استقلال وکالت است که در مصادیق آن گاهی اختلاف نظر وجود دارد.

وی ضمن به حق داشتن دغدغه جامعۀ وکالت در این خصوص گفت: ان‌شاءلله این دغدغه در دولت مد نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N325602

وبگردی