آفتاب

عامل حمله تروریستی به شیعیان پاکستان مشخص شد

عامل حمله تروریستی به شیعیان پاکستان مشخص شد

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان روز دوشنبه خبر دادند گروه غیر قانونی ˈجیش الاسلامˈ مسوولیت حمله تروریستی شب گذشته به زائران شیعه پاکستانی در ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور را به عهده گرفت.

به گزارش ایرنا، ˈاکبر حسین درانیˈ معاون وزارت کشور ایالت بلوچستان امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که حمله انتحاری و تیراندازی تروریست ها در ساعات پایانی یکشنبه شب به محل اسکان زائران شیعه و ایستگاه اتوبوس های کاروان های زیارتی در منطقه مرزی ˈتفتانˈ سبب شهادت 23 تن از افراد بی گناه شد.

وی خاطر نشان کرد: چند بمب گذار انتحاری قصد هدف قرار دادن زائران شیعه در محل اسکان آنان واقع در هتل ˈالمرتضی و الهاشمیˈ را داشتند با این حال یکی از تروریست ها با انفجار جلیقه مملو از باروت باعث شد تا ده ها نفر کشته و خسارات زیادی به هتل و واحدهای مسکونی اطراف وارد شود.

مقامات ایالتی تعداد قربانیان این حادثه تروریستی را 23 نفر عنوان می کنند اما مسوولان مرکز پزشکی قانونی شهر کویته (محل نگهداری اجساد) این تعداد را 35 کشته اعلام کرده اند. دراین حادثه بیش از 20 نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

ˈاعظم طارقˈ سخنگوی گروه تروریستی جیش الاسلام در گفت وگو با روزنامه نگاران شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان از نقطه نامعلوم، مسوولیت اقدام تروریستی و حمله مرگبار علیه زائران شیعه پاکستانی را به عهده گرفت.

معاون وزارت کشور ایالت بلوچستان گفت: قربانیان و مجروحان این حادثه دلخراش از اهالی شهرهای ایالت پنجاب در شرق، ایالت سند در جنوب و مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان هستند.

ˈوصی خانˈ سخنگوی سپاه مرزی پاکستان نیز اعلام کرد: مرزبانان این کشور با شنیدن صدای تیراندازی در اطراف هتل زائران به سرعت در محل حادثه حضور یافته و در تبادل آتش با تروریست ها موفق به هلاکت یکی از بمب گذاران انتحاری شدند.

ˈممنون حسینˈ رییس جمهوری و ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان، در پیامی این حادثه تروریستی را محکوم کردند و ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان خواستار رسیدگی به مجروحان شدند.

پس از این حادثه تروریستی, حزب مجلس وحدت مسلمین (MWM)، گروه تحریک نفاذ فقه جعفریه، شورای حفاظت از عزاداری، حزب تحریک اسلامی و سایر اعضای ارشد و هواداران گروه های شیعی در سراسر پاکستان از دولت و مجریان قانون خواستند با برخورد جدی با عوامل این نوع حوادث تروریستی ضمن ایجاد فضایی امن برای سفر زائران ، از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کنند.

پیش از این نیز چندین مورد حملات تروریستی علیه زائران شیعه در ایالت بلوچستان از سوی مهاجمان صورت گرفته بود که اعضای گروه های تروریستی و غیرقانونی لشگر جهنگوی و جیش الاسلام مسوولیت آن را بر عهده گرفته بودند.

سال گذشته در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجارهای بمب، انتحاری و یورش شبه نظامیان در مسیر حرکت کاروان های زیارتی شیعیان پاکستان در مسیرهای زمینی ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران؛ ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر با محکوم کردن این حوادث اعلام کرد دولت برای تردد زائران ارائه خدمات هوایی و دریایی را در نظر گرفته است.

سالانه 120 هزار شهروند پاکستانی برای زیارت اماکن مقدسه در ایران و عتبات عالیات در عراق از مسیر زمینی ایالت بلوچستان به این دو کشور سفر می کنند.

آساق ** ط.ا.ر ** 275 **
کد N325325

وبگردی