آفتاب

2010، قهرمانی نخست اسپانیا

2010، قهرمانی نخست اسپانیا

تیم ملی اسپانیا با برتری برابر هلند برای نخستین بار فاتح جام جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دورۀ جام جهانی فوتبال بود که در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. این دوره نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی به صورت غیررسمی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیررسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا برای چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام نوزدهم، مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو پاداش در نظر گرفته‌بود و هر کدام از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی مبلغ ۱۵ میلیون یورو پاداش گرفتند. جدا از این مبلغ فیفا به تیم اول جام جهانی مبلغ ۲۴ میلیون یورو، تیم دوم ۲۰ میلیون یورو، تیم سوم ۱۶ میلیون یورو و تیم چهارم ۱۴ میلیون یورو جایزه داد. فیفا در مجموع مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو برای چهار تیم یعنی اروگوئه، هلند، اسپانیا و آلمان در نظر گرفته‌بود. این رقم نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که ۲۰۸ میلیون یورو بوده، معادل ۶۱ درصد رشد داشته‌است.

در نهایت دو تیم اسپانیا و هلند توانستند به فینال جام جهانی راه‌یابند که در پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل دنبال شد . در حالی که همه منتظر سوت پایان مسابقه بودند، آندرس اینیستا توانست گلزنی کند و اسپانیا را برای اولین بار به قهرمانی در جام جهانی برساند.

زاکومی" نماد رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود . این پلنگ کاملا به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شده‌است . نام زاکومی ترکیبی از دو حرف "زا" (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی است و "کومی" (Kumi) است که در بیشتر زبان‌های محلی آفریقایی به معنی عدد ۱۰ می‌باشد. طراح اصلی زاکومی ، یک شهروند کیپ تاونی به نام آندریاس اودندال است .

ووووزلا یا لپاتاتا ، نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود ، حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا تولید می‌کند. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است .

در این دوره از مسابقات تیم ملی اسپانیا با حساب 1 بر 0 با گل اینیستا در وقت اضافه از سد هلند گذشت و به مقام قهرمانی رسید .

فابیو کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس با دستمزد ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار گرانترین مربی و مارچلو لیپی سرمربی تیم ایتالیا نیز با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دومین مربی گران قیمت جام جهانی ۲۰۱۰ بودند . لیونل مسی مهاجم تیم ملی آرژانتین بیشترین سهم را در تبلیغات پول‌ ساز جام جهانی به خود اختصاص داد. پس از مسی ، کریستیانو رونالدو قرار داشت .

نوزدهیمن دوره جام جهانی با قهرمانی اسپانیا پایان یافت و بعضی از رکوردهای دوره‌ های پیشین را تغییر داد . این نخستین باری بود یک تیم اروپایی خارج از قاره اروپا به قهرمانی دست یافت و از سال ۱۹۷۸ اولین بار بود که دو تیم فینالیست سابقه قهرمانی در دوره‌ های پیش را نداشتند . این دوره مانند جام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ کم گل‌ ترین جام در تاریخ این بازی‌ها بود .

هاوارد وب از انگلیس با کمک دارن کن و مایکل مورالکی قضاوت این دیدار را برعهده داشت، وی به فان پرسی، فان بومل، دی یانگ، فان برونکهورست، هیتینگا، روبن، فان درویل و ماتیسن از هلند و پویول، راموس، کاپدویا و اینیستا از اسپانیا اخطار داد. هیتینگا نیز با دریافت اخطار دوم از بازی اخراج شد.

ترکیب تیم اسپانیا: ایکر کاسیاس، سرخیو راموس،‌ جرارد پیکه، کارلس پویول،‌ خوان کاپدویا،‌ سرخیو بوسکتس، ژابی آلونسو(87 سسک فابرگاس)، آندرس اینیستا، ژاوی ارناندز، پدرو رودریگز(60 خسوس ناواس) و داوید ویا(106 فرناندو تورس)

سرمربی: ویسنته دل بوسکه

ترکیب تیم هلند: مارتین استکلنبرگ، گئورگی فان در ویل، جانی هیتینگا، یوریس ماتیسن، جیووانی فان برونکهورست(105 ادسون برانفاید)، مارک فان بومل، نایجل دی یانگ(99 رافائل فان درفارت)،‌ رابین فان پرسی، درک کوئیت(71 الیرو الیا)، آرین روبن و وسلی اسنایدر

سرمربی: برت فان مارویک

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N325121

وبگردی