آفتاب
رییس سازمان زندان‌های کشور:

خدمت‌رسانی در جامعه را نهادینه کنیم

خدمت‌رسانی در جامعه را نهادینه کنیم

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: خدمت‌رسانی را باید در جامعه نهادینه کنیم تا در این راستا نهضتی در جامعه شکل گیرد که همه احساس کنند باید به هم‌نوعان خود کمک کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصغر جهانگیر با حضور در یازدهمین گردهمایی مدیران عامل ستادهای دیه سراسر کشور، گفت: مقام معظم رهبری حق مطلب را درباره حضرت امام خمینی (ره) در سالروز رحلت وی در حرم امام بیان کردند، اما از یک منظر دیگر باید به خودمان نهیب بزنیم و آن این است که امام چرا انقلاب کرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان مسلمان دارای وظایفی هستیم که مهم‌ترین آن حفظ اسلام است. اولین ویژگی اسلام را می‌توان اقتدار آن دانست و ما باید ارزش‌های اسلام را به دلیل همین اقتدار توزیع کنیم.

رییس سازمان زندان‌های کشور افزود: اسلام مانند کلیسا به عنوان یک نهاد در بسته و سربسته نیست که افراد در روزهای یکشنبه وارد آن شوند و دعا کنند و به خانه‌هایشان بازگردند و کاری به فلسفه کلیسا و مسیحیت نداشته باشند. اسلام نگاهی اجتماعی دارد و برای اینکه بتوانیم این نگاه را تبیین کنیم متوجه می‌شویم در فردی‌ترین موارد نیز نگاه اسلام اجتماعی است.

جهانگیر با بیان اینکه اسلام اجتماعی یعنی هر مسلمانی در هر گوشه دنیا اگر فریاد وا اسلاما سر داد به کمک آن بشتابیم، گفت: اگر این ارزش عملیاتی شود اقتدار اسلام آن موقع خودش را نشان می‌دهد.

رییس سازمان زندان‌های کشور بیان کرد: اسلام یک دین فراگیر است و لازمه آن توزیع ارزش‌هاست. به همین دلیل است که همه ما موظفیم از مردم فلسطین و لبنان حمایت کنیم. حفظ نظام اسلامی نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر تمام محرومان عالم نگاه‌شان به نظام اسلامی است و ما باید فعالیت‌هایمان به گونه‌ای باشد که حفظ نظام اسلامی را سرلوحه قرار دهیم. همچنین خدمت به محرومین نیز دارای اهمیت است؛ زیرا بار انقلاب بر دوش مردم ضعیف است و حفظ انقلاب در حفظ این افراد است.

جهانگیر با بیان اینکه حفظ نظام اسلامی در حفظ ولایت فقیه است، تصریح کرد: این بدین معنی است که باید مطیع امر ولایت فقیه باشیم. ولی فقیه وظایفی بر عهده دارد که اولین آن صیانت از دین، دوم قضاوت و سومین وظیفه ولایت فقیه وظیفه ولایی است بدین معنی که سرپرستی ولی فقیه بر تمام موارد را بشناسیم.

وی با اشاره به تلاش‌های ستاد دیه، خاطرنشان کرد: ستاد دیه تلاش می‌کند از دغدغه‌های مردم بکاهد و ما تلاش می‌کنیم الگوی جامعه اسلامی را که جهان‌خواران می‌گویند درست نیست به آنها به درستی بشناسانیم؛ بنابراین حکومت در قبال مردم وظیفه دارد و اگر اینگونه نباشد مردم آسیب می‌بینند و در صورت بروز آسیب پرونده‌های قضایی رو به افزایش می‌رود لذا باید خدمت‌رسانی را در جامعه نهادینه کنیم.

رییس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به اینکه باید نهضتی در جامعه شکل بگیرد که همه احساس کنند وظیفه دارند به هم‌نوعان خود کمک کنند، گفت: اگر این احساس بین همه اقشار جامعه به وجود آید مردم به آمادگی معنوی خواهند رسید.

وی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم موضوعاتی که با فکر و کمک خیرین قابل حل است تبدیل به مشکل نظام شود؛ چرا که اگر این مشکلات را حل نکنیم تبدیل به بحران و تهدید برای نظام می‌شود.

جهانگیر افزود: کار فرهنگی بلندمدت است و می‌تواند نگاه مردم را تغییر دهد؛ چرا که اولین جریان، جریان فرهنگی محسوب می‌شود که در طول زمان شکل می‌گیرد و باید تلاش کنیم نگاه خیر و رأفت اسلامی به عنوان فرهنگ اسلامی تبلیغ شود.

رییس سازمان زندان‌های کشور دومین جریان را مربوط به جریان سیاسی دانست و گفت: جریانات سیاسی برعکس جریانات فرهنگی لحظه‌ای هستند و ما باید تلاش کنیم از جریان سیاسی در جهت مثبت برای مردم استفاده کنیم.

وی جریان اقتصادی را سومین جریان معرفی کرد و افزود: جریان دیگری که در جامعه وجود دارد جریان اقتصادی است که جریانی کوتاه مدت است که هم دارای نکات مثبت و هم دارای نکات منفی است. در جریانات اقتصادی جنبه‌های مثبت آن بیشتر حائز اهمیت است و ما باید از این جریان‌های مثبت و کوتاه مدت برای استفاده از طرح‌های اقتصادی به ستاد دیه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه قطبی بودن ثروت در جامعه فاصله ایجاد می‌کند، تصریح کرد: فاصله‌های اقتصادی در جامعه باعث بروز فساد می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این گردهمایی سیداسدالله جولایی گفت: کار خیر باید با نیت خالص و برای خدا انجام شود و اگر با ریا هم همراه باشد خداوند مزد آن را نخواهد داد.

وی با اشاره به نامگذاری مقام معظم رهبری در سال 93، افزود: باید به پیام و نامگذاری سال 93 که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت توجه ویژه داشته باشیم و ان‌شاءالله ستاد دیه همانند گذشته پیرو منویات رهبری خواهد بود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: ستاد دیه با حداقل امکانات، حداقل هزینه و حداقل نیروی انسانی کارهای بزرگی را انجام می‌دهد. همچنین این ستاد تلاش می‌کند که اول پیشگیری و بعد به درمان بپردازد.

جولایی خاطرنشان کرد: هدف ستاد دیه این بود که فرهنگ درست را در رابطه با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، تعیین مهریه برای زوج‌های جوان و استفاده از چک را به مردم بشناسانند.

انتهای پیام

کد N323831

وبگردی