آفتاب
یک عضو مجلس خبرگان:

قیام 15 خرداد، پیوند امت با امامت و مرجعیت بود

قیام 15 خرداد، پیوند امت با امامت و مرجعیت بود

یک عضو مجلس خبرگان گفت: با گذشت بیش از 5 دهه از قیام خونین 15 خرداد سال 1342، آثار و برکات این قیام به خوبی در سطح اجتماع دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در مراسم گرامیداشت شهدای «قیام خونین 15 خرداد» که روز پنج‌شنبه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: قیام 15 خرداد پیوند امت با امامت و مرجعیت بود.

امام جمعه اراک با تاکید بر این‌که «شهدای قیام خونین 15 خرداد نباید فراموش شوند» تصریح کرد: قیام 15 خرداد به مثابه سرفصل جدیدی از تاریخ ایران محسوب می‌شود، چرا که از یکسو این قیام، مصادف با عاشورای حسینی و از سوی دیگر مقارن با شکست انقلاب‌های سوسیالیستی و کمونیستی در دنیا بود.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به نقش برجسته فقها و مرجعیت شیعه در این قیام خاطرنشان کرد: در راس فقهای شیعه مجاهد، امام خمینی (ره) بود.

وی با تاکید بر این‌که «قیام خونین 15 خرداد موجبات صلابت انقلاب و صیانت از رهبری را فراهم آورد» افزود: این قیام، عامل عقب نشینی رژیم سفاک پهلوی بود و بسیاری از علمای برجسته همچون شهید مطهری برای صیانت از انقلاب و امام دستگیر شدند و یا به مهاجرت اقدام کردند.

دری‌نجف آبادی یادآور شد: پس از دستگیری امام توسط رزیم پهلوی تمامی مردم از جمله مردم وارمین، قم و تهران در هواخواهی از امام راحل به خیابان‌ها ریختند و اعتراض خود را نسبت به دستگیری ایشان به رژیم پهلوی نشان دادند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: زمانی که امام از زندان آزاد و به حصر خانگی رفت خبر قیام خونین مردم به ایشان رسید و امام نیز بلافاصله بعد از دعوت خانواده شهدای این قیام، خود اولین روضه شهدای این قیام را خود خواندند.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: امام بر فراموش نکردن قیام و شهدای 15 خرداد تاکید بسیار داشتند مثلا خودشان نهادی تحت عنوان 15 خرداد را تاسیس و سالروز قیام مذکور را عزای عمومی اعلام کردند.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «هسته اولیه انقلاب اسلامی با خون شهدای فیضیه شکل گرفت» تصریح کرد: قیام خونین 15 خرداد قیام الله و با انگیزه الهی بود.

امام جمعه اراک برای قیام 2 انگیزه قائل شد و افزود: قیام نخست، قیام الهی و آسمانی است که در راه حق صورت می‌گیرد، همانند قیام حزب الله لبنان و قیام دیگر همچون وجود کودتا در مصر و لیبی است که انگیزه آن غیر الهی و دنیوی است.

وی با اشاره به کودتا در کشورهای عربی منطقه گفت: این قبیل کودتاها برای جاه پرستی، با انگیزه دنیوی و در راستای اهداف شیطانی شکل می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان این‌که «امام خمینی (ره) فردی تکلیف‌مدار بود» خاطرنشان کرد: برای صیانت از ارزش‌های اسلامی و خون شهدا باید از دستاوردها و محورها و شاخص‌های انقلاب و امام حفاظت و صیانت کرد.

امام جمعه اراک گفت: وحدت کلمه حول مدار رهبری و قانون اساسی باید توسط هر رنگ و نژادی جدی گرفته شود، چراکه این وحدت و یکپارچگی امروز بیش از پیش اهمیت یافته و رمز موفقیت، پیروزی و یکپارچگی در گرو حفظ وحدت خواهد بود.

دری نجف‌آبادی با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی در جامعه افزود: دولتی‌ها، مجلسی‌ها، نیروهای مسلح، هنرمندان و تمامی مردم باید آگاه باشند که این انقلاب، انقلاب قرآن و نهج البلاغه است و هوشیار باشند که بزرگ‌مردان بسیاری برای صیانت از این انقلاب جان خود را نثار کردند.

این عضو مجلس خبرگان افزود: در حال حاضر وظیفه ملت ایران در راستای نیل به «اقتصاد مقاومتی»، کار، تلاش و کوشش فراوان است، زیرا با بلند همتی و تبعیت از منویات رهبری «اقتصاد مقاومتی» شکل خواهد گرفت و به تبع موفقیت‌های روز افزون حاصل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N319943

وبگردی