آفتاب
نماینده ایران در آژانس اعلام کرد/

ایران ادعاهای بی اساس درمورد به اصطلاح ˈابعاد نظامی احتمالیˈ را به رسمیت نمی شناسد

ایران ادعاهای بی اساس درمورد به اصطلاح ˈابعاد نظامی احتمالیˈ را به رسمیت نمی شناسد

وین - ایرنا - سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در زمینه طرح موضوعات مربوط به گذشته درمورد برنامه هسته ای کشورمان تاکید کرد: ایران ادعاهای بی اساس مطرح شده درخصوص به اصطلاح ˈابعاد نظامی احتمالیˈ را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش ایرنا، رضا نجفی روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: هرگز اسناد تایید شده ای برای ادعاهای فوق ارائه نشده است.

وی گفت که گزارش جدید آژانس بار دیگر نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و تحت پادمان جامع آژانس قرار دارد و هیچ انحرافی در آن دیده نمی شود .

نجفی تاکید کرد: این گزارش همچنان نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به موجب برنامه اقدام مشترک توافق شده با گروه 1+5 و نیز به تعهداتش طبق موافقت نامه در چارچوب همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

نماینده ایران در آژانس افزود: ایران آمادگی خود را برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور شفاف سازی برخی ابهامات در این ارتباط اعلام کرده است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی اندژی اتمی در ادامه سخنان خود به چند نشست فنی ایران و آژانس که آخرین مورد آن در 20 می 2014 در تهران برگزار شد، اشاره کرد که طی آن پیشرفت خوب حاصله پیرامون هفت گام عملی، بویژه اثبات استفاده غیرنظامی از چاشنی های انفجاری، بطور کامل مورد بازبینی قرارگرفت.

نجفی اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران به واقع با اجرای کامل سیزده گام عملی تحت ˈ بیانیه مشترک راجع به چارچوب همکاریˈ در بازه زمانی مشخص شده، بطور کامل با آژانس همکاری کرده و همه اطلاعات درخواستی درباره این گام ها را ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منوال ایران اطلاعات و توضیحاتی به آژانس ارائه کرد تا به ارزیابی نیاز و کاربرد بیان شده کشور برای توسعه چاشنی های انفجاری بپردازد،از این رو ایران معتقد است که کلیه مسائل باقیمانده درباره این گام های عملی حل و فصل شده است.

نماینده ایران در آژانس گفت: به اعتقاد ما، همان طور که مدیرکل آژانس نیز اظهار کرد امکان ارائه ارزیابی آژانس در مورد هر موضوع حتی در این مرحله نیز وجود دارد.

نجفی افزود:ایران و آژانس در نشست اخیر در تهران همچنین درباره گام های عملی احتمالی برای ادامه فرایند به بحث پرداختند و پنج گام عملی دیگر را که سه گام آن مربوط به مسائل کنونی و دو گام مربوط به مسائل گذشته است، شناسائی کردند.

وی همچنین در رابطه با گفت و گوهای ایران و کشورهای 1+5 گفت: در مسیـر سیـاسی، ما به مذاکـرات با همتـایان خود در گروه 1+5 با حسن نیـت ادامـه می دهیم. یک راه حل دراز مدت و جامع برای هر دو طرف سودمند بوده و درصورتی که همه طرف ها با حسن نیت و بر اساس واقعیت های موجود به مذاکره بپردازند، می توانند در بازه زمانی تعیین شده در توافق ژنو به نتیجه برسند.

نجفی تصریح کرد: چنین راه حلی ایران را به ادامه اعمال حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بویژه چرخه سوخت؛ بدون هرگونه مانع و تحت ان پی تی و همچنین حذف این موضوع از دستورکار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و رفع کلیه تحریم ها؛ قادر می سازد.

وی یاداور شد: این راه حل همچنین برای سایر طرف ها با اطمینان بخشیدن به آنها از طریق گام های شفافیت بخش فعالیت های صلح آمیز هسته ای سودمند بوده و به اعتبار و تمامیت ان پی تی مساعدت می کند.

نجفی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک عضو معاهده عدم اشاعه سلاح هسته ای،گزینه چنین سلاحهایی را قبلاˈ مردود دانسته است،خاطر نشان کرد: ایران به شرط آنکه اعمال کامل حقوقش محترم شمرده شده و فشارهای غیرموجه مرتفع گردد،می تواند با اقدامات شفاف سازی بیشتر جهت تضمین این مساله که برنامه هسته ایش منحصراˈ برای اهداف صلح آمیز باقی می ماند، موافقت کند.

نماینده ایران در آژانس همچنین درسخنان خود در ارتباط با سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا که در آن به قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت و موضوع تعلیق اشاره شده،گفت: موضع ما در رابطه با قطعنامه های غیر مشروع شورای امنیت کاملا روشن است و لذا قصد تکرار آن را ندارم.

نجفی تاکید کرد:دوره ایده تعلیق قبلا به سر آمده است و در واقع حتی بانیان قطعنامه های مذکور ادامه غنی سازی هسته ای ایران را با توافق در مورد برنامه اقدام مشترک در نوامبر 2013 مورد پذیرش قرار داده اند. ما به اتحادیه اروپا توصیه می کنیم خود را با واقعیات منطبق کند نه با آرزوها.

نماینده ایران در ابتدای سخنان خود در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حمایت مستمر جنبش عدم تعهد در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران قدردانی کرد.

نجفی همچنین با گرامی داشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به قرائت فراز هایی از بیانات ایشان در محکومیت سلاح هسته ای پرداخت و گفت:ایشان در طول سخنرانی های عمومی که حضار و بطور کلی مردم جهان را مورد خطاب قرار می داد، اظهار داشتند : ˈ .....اگر آنها به ساختن سلاح های اتمی ادامه دهند، ممکن است جهان به نابودی کشیده شود..... همه افراد، هر جا که باشند، نویسندگان، روشنفکران و محققین و دانشمندان باید مردم را در سرتاسر جهان از این خطر آگاه سازند ...... و از اشاعه این سلاحها جلوگیری کنند. ˈ

نجفی همچنین در سخنرانی خود تاکید کرد:اکنون نزدیک به یک سال است که ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2013 حماسه ای سیاسی آفریدند و به دولتی جدید رای دادند. این دولت جدید مبنای سیاست خارجی خود را بر تعامل سازنده و مشارکت در عرصه روابط بین المللی قرار داد که نتایج آن نشانگر درستی راه انتخاب شده از سوی ملت بزرگ ایران است.

اروپام** 1701 **1917
کد N318676

وبگردی