آفتاب

آمانو: تحقیقات آژانس درباره ایران تا 20 ژوئیه تمام نمی‌شود

آمانو: تحقیقات آژانس درباره ایران تا 20 ژوئیه تمام نمی‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تحقیقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا سال آینده به درازا بکشد و تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به اتمام نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص احتمال وجود ابعاد نظامی در فعالیت هسته ای ایران به طور کامل از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در جریان است تفاوت دارد اما هر دو طرف بر روی برنامه هسته‌ای این کشور تمرکز دارند.

آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش در پشت میز مذاکره تاکید می‌کنند که ایران و آژانس باید به عنوان بخشی از این مذاکرات هسته ای که ایران و شش قدرت جهانی که تلاش می‌کنند تا 20 ژوئیه به نتیجه برسانند تحقیقات آژانس را تمام کنند.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه آغازین نشست شورای حکام در وین گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ کدام از این طرف‌های مذاکره‌کننده انتظار داشته باشند که آژانس تحقیقاتش را با توجه به تردیدهایی که هم اکنون در مورد پایان مذاکرات تا 20 ژوئیه وجود دارد تکمیل کند.

وی در سخنانش مشخص نکرد که تحقیقات آژانس تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

آمانو هم چنین در سخنانش تاکید کرد که ایران در ماه‌های اخیر به طور اساسی با تحقیقات آژانس همکاری کرده است اما هم اکنون برای ارائه یک ارزیابی کامل زود است.

به گزارش ایسنا، در اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود با توجه به اجرای پادمان در ایران آژانس به فعالیت خود برای راستی آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای که از سوی ایران تحت توافق‌نامه پادمان اعلام شده است ادامه می‌دهد. با اینحال آژانس در موقعیتی نیست که به صورت معتبر در خصوص عدم وجود مواد و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران اطمینان حاصل کند و در نتیجه بتواند نتیجه‌گیری کند که تمام مواد هسته‌ای ایران در چارچوب فعالیت های صلح آمیز است.

یوکیا آمانو همچنین گفت اقدامات عملی مورد توافق با ایران طبق چارچوب همکاری براساس برنامه‌ریزی تعیین شده از سوی ایران انجام شده است. ایران به صورت اساسی با آژانس تعامل کرده است که شفاف‌سازی در زمینه موضوعات مربوط به چاشنی‌های انفجاری مسموم به بریج وایر شامل می‌شود.

وی افزود که آژانس ارزیابی خود را در موعد مقرر و پس از کسب درک درست از کل مسئله ارائه خواهد داد. این موثرترین رویکرد برای کمک به آژانس برای ارائه یک ارزیابی بی طرفانه و واقعی است و این مانع نمی‌شود که آژانس ایده های اولیه خود را به شکل مقتضی پیگیری نکند.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است چاشنی‌های انفجاری یکی از مسائلی است که آمانو و آمریکا خواستار شفاف‌سازی ایران در مورد آن هستند کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. این در حالی است که ایران هرگونه تمایل برای دستیابی به ظرفیت تولید چنین سلاح‌هایی را رد می‌کند و تاکید دارد که فعالیت های هسته‌ای‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارند.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که این مذاکرات قرار است تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه منجر به یک توافق جامع شود.

دور بعدی این مذاکرات قرار است در 16 ژوئن در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

انتهای پیام

کد N316653

وبگردی