آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد

دمشق - ایرنا - نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از اصلاح قانونی اساسی در سه سال پیش، صبح امروز سه شنبه در سراسر کشور سوریه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این انتخابات در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه برگزار می شود و فعلا شهروندان سوری که در مناطق تحت اشغال گروههای تروریستی هستند و تعدادشان به نظر نمی رسد بیش از سه میلیون نفر از حدود 23 میلیون جمعیت سوریه باشد، نمی توانند در آن شرکت کنند.

در این انتخابات که نخستین بار به صورت رقابتی خواهد بود، حسان النوری و ماهر عبدالحفیظ دو سیاستمدار سوری با بشار اسد رقابت می کنند.

بشار اسد 49 ساله ، در این انتخابات نامزد حزب بعث سوریه است که با شعار تبلیغاتی ˈسواˈ (همه با هم) پا به صحنه رقابت ها گذاشته است. او یک شهروند علوی سوریه است.

ˈماهر عبدالحفیظ حجارˈ ، دیگر نامزد این انتخابات، دبیرکل حزب اراده ملی و نماینده مردم حلب در مجلس سوریه از فهرست جبهه مردمی برای تغییر و آزادی است که در انتخابات پارلمانی گذشته با فهرست حزب بعث وارد رقابت ها شده بود.

ماهر سنی مذهب، پیش از این عضو حزب کمونیست سوریه هم بود که از آنان جدا شد و بعدها با برخی رهبران حزب کمونیست، کمیته ملی وحدت کمونیست های سوری را پایه گذاری کرد. این حزب در نهایت در سال 2011 میلادی به «حزب ارادهٔ ملی» تغییر نام یافت.

حسان النوری ، سومین نامزد ریاست جمهوری که از او به عنوان رقیب جدی اسد هم یاد می شود، در سوریه به طرفداری از الگوی سرمایه داری شهرت دارد.

حسان ، در کارنامه اش نمایندگی دوره نهم پارلمان سوریه را دارد، رییس دانشکده فنی و حرفه ای خاورمیانه و مرکز مطالعات بازاریابی و اداری MMC و مدیر مرکز مطالعات مشاوره توسعه اداری و افزایش توانمندی ها معروف به MDCCB ژنو نیز بوده است .

او که زمانی دبیرکل اتاق صنایع دمشق بود، مشاور بین المللی مرکز مشاوران بین المللی آمریکا و وزیر مشاور در امور رشد و توسعه اداری و نیروی کار و پارلمان هم بوده است.

این نخستین بار است که یک انتخابات رقابتی در سوریه برگزار می شود. تا پیش از این سوری ها براساس قانون اساسی تنها در یک همه پرسی با هدف تایید رییس جمهور شرکت می کردند.

قانون اساسی سوریه در سال 1390 هجری شمسی بعد از اصلاحاتی به آرای عمومی گذاشته شد که در آن مجوز فعالیت و تاسیس برای احزاب مستقل صادر شد.

این تغییرات و اصلاحات، منجر به این شد که در این دوره دو تن از رجال سیاسی سوریه وارد عرصه انتخابات شوند.

انتخابات سوریه هفته گذشته در خارج از کشور برگزار شد و در لبنان و اردن حضور و مشارکت سوری های مقیم این دو کشور به حدی بود که انتخابات در اردن برای ساعاتی و در لبنان یک روز تمدید شد که این امر حیرت ناظران بین المللی را برانگیخت.

برخی ها کشورها، از جمله آلمان و فرانسه و نیز کشورهای منطقه مداخله کننده در جنگ داخلی سوریه اجازه بردن صندوق ها را برای جمع آوری آرای سوری های مقیم این دو کشور ندادند.

گروههای تروریستی و تکفیری نیز انتخابات سه شنبه سوریه را تحریم کرده و حتی تهدید کرده اند که به حوزه های رای گیری حمله مسلحانه می کنند.

تروریست ها که مردم سوریه اعتقاد دارند تلاش خود را برای برهم زدن رویداد بزرگ تاریخ سیاسی سوریه و جلوگیری از برگزاری انتخابات بکار خواهد گرفت، در یک هفته گذشته بر شدت تحرکات خود افزوده اند، بطوری که در روزهای شنبه و یکشنبه و بویژه در روز دوشنبه صدای پی درپی شلیک سلاح سنگین برای ساعتی قطع نشد.

برای نظارت بر انتخابات سوریه ، گروههای مستقل طرفدار صلح به هزینه شخصی از برخی کشورهای غربی، حتی از آمریکا به دمشق آمده اند .

یک هیات پارلمانی از ایران به ریاست علاء الدین بروجردی ، شامگاه دوشنبه وارد دمشق شد.

وی در بدو ورود به دمشق اعلام کرد که ایران به رای مردم سوریه احترام می گذارد.

خاورم**1770**1586
کد N316053

وبگردی