آفتاب

روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت

روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت

تسنیم نوشت:

 روسیه از امروز اول ژوئن ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از کره جنوبی تحویل گرفته است.

به گزارش  ایتارتاس، روسیه در شرایطی از امروز رئیس شورای امنیت سازمان ملل است که اول جولای باید این پست را به رواندا واگذار کند.

بر اساس این گزارش ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برنامه های شورای امنیت در ماه ژوئن به شدت فشرده و سنگین خواهد بود. مهمترین اولویت شورای امنیت در ماه ژوئن نشست در خصوص افغانستان و مسائل مربوط به آفریقا مثل شرایط مالی و ساحل عاج خواهد بود. روابط بین سودان و سودان جنوبی نیز از مهمترین برنامه های شورای امنیت خواهد بود.

وی افزود: توجه ویژه ای نیز به خاور میانه معطوف خواهد شد. ما در خصوص حل و فصل مسائل و مشکلات خاور میانه از جمله وضعیت یمن و لیبی، خلع سلاح شیمیایی سوریه و وضعیت انسانی در این کشور رایزنی و گفتگو خواهیم کرد.

علی رغم اینکه شورای امنیت سازمان ملل برنامه ای برای انجام مذاکرات جداگانه در خصوص اوکراین نداشته ولی چورکین احتمال برگزاری این مذاکرات را رد نکرده است. وی گفت: هر یک از اعضای شورای امنیت این حق را دارند که خواستار برگزاری نشست در خصوص هر مساله ای شوند که امنیت و ثبات بین المللی را تهدید می کند.

قرار است 11 ژوئن یعنی ده روز دیگر مذاکرات شورای امنیت در خصوص فعالیت های نیروهای پاسدار صلح نیز برگزار شود. پیش بینی می شود ماموریت نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در سه کشور یعنی ساحل عاج، مالی و بلندی های جولان تمدید شود. همچنین دوره فعالیت کارشناسان کمیته شورای امنیت برای تحریم های ایران نیز تمدید خواهد شد.

شورای امنیت همچنین قصد دارد قطعنامه جدیدی را در خصوص اعمال تحریم ضد طالبان و القاعده تنظیم و آماده کند. کشورهای غربی همچنین در تلاش هستند تا پیش نویس قطعنامه ای در خصوص وضعیت انسانی در سوریه را طی هفته های آینده تصویب کنند. در ماه می روسیه و چین مانع از تصویب این قطعنامه شدند. کشورهای غربی خواستار ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین المللی کیفری شده اند.

چورکین گفت: روسیه از ریاست خود بر شورای امنیت برای حل و فصل مسائل مختلف بین المللی استفاده خواهد کرد و سعی می کند با استفاده از همه ظرفیت های موجود با سایر اعضای شورای امنیت همکاری داشته باشد.

52261

کد N312169

وبگردی