آفتاب
شنبه سخت در انتظار افندی/

هشدار اردوغان به معترضان درباره برنامه‎های سالگرد اعتراضات گزی

هشدار اردوغان به معترضان درباره برنامه‎های سالگرد اعتراضات گزی

نخست وزیر ترکیه ضمن اعلام هشدار به مخالفان درباره برنامه های آنها برای انجام اعتراضات گستره در اولین سالگرد حوادث پارک گزی، از مردم این کشور به ویژه جوانان خواست تا به فراخوان های انجام شده برای شرکت در این برنامه ها توجه نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز 31 می اولین سالگرد اعتراضات پارک گزی است. اعتراضاتی که در ابتدا به صورت آرام و فقط در پارک گزی میدان تقسیم شهر استانبول انجام می شد، اما سرکوب این اعتراض آرام سبب گسترش سریع آن و ادامه دار شدنش برای دست کم سه ماه شد. کشته شدن چند نفر در این اعتراضات به دست نیروهای پلیس ترکیه موجب شده تا هر از چند گاهی تظاهرات هایی در این رابطه برگزار شود.

گویا قرار است امروز در شهرهای استانبول، ازمیر، آنکارا و چند شهر دیگر ترکه اعتراضاتی انجام شود و در همین رابطه شب گذشته "رجب طیب اردوغان" از جوانان این کشور خواست تا به فراخوان های شرکت در تجمع نخستین سالگرد تظاهرات میدان تقسیم توجه نکنند. اما معترضان خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده در روز شنبه (۳۱ مه) آماده می کنند.

بی بی سی با پوشش اظهارات اردوغان و درخواست وی از جوانان ترکیه می نویسد : هزاران نفر از نیروهای پلیس و دهها ماشین آب پاش برای مواجهه احتمالی با تظاهرات‌کنندگان در اطراف میدان تقسیم استانبول مستقر شده اند.

سال گذشته، تجمع معترضان به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم به صحنه اعتراضات ضددولتی بدل شد و پس از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان، دامنه تظاهرات ضددولتی خیلی زود به سر تا سر ترکیه گسترش یافت.

همزمان گزارش شده زن ۶۴ ساله‌ای که بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور در خلال تظاهرات اعتراضی دیگری در دسامبر سال گذشته به حال اغماء رفته بود، دیروز درگذشته است. چند هفته قبل نیز یک جوان کم سن و سال که در سال گذشته به دلیل اصابت گاز اشک آور به سرش در جریان اعتراضات پارک گزی به کما رفته بود درگذشت و به این ترتیب معترضان بهانه های جدیدی برای از سرگیری اعتراضات خود به دست آوردند.

تشکل های ترتیب دهنده اعتراضات به طرح تخریب پارک گزی که خود را "اتحاد تقسیم" نامیده اند از حامیان خود دعوت کرده اند امروز شنبه برای پاسداشت نخستین سالگرد اعتراضات میدان تقسیم به خیابان ها بیایند.

این تظاهرات قرار است علاوه بر استانبول، در آنکارا، ازمیر و چند شهر دیگر ترکیه هم برپا شود.

کد N309783

وبگردی