آفتاب

برنامه‌های "ضدتروریسم" پنتاگون در چهار کشور آفریقایی

برنامه‌های "ضدتروریسم" پنتاگون در چهار کشور آفریقایی

نیروهای عملیات‌های ویژه آمریکا در حال حاضر درصدد تشکیل "واحدهای ضد تروریستی" در چهار کشور شمال و غرب آفریقا هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اقدام در جهت گسترش جنگ علیه القاعده و وابستگان آن در این قاره صورت می‌گیرد. با این حال اذعان می‌دارند که کار کردن با این متحدان ضعیف کاری بسیار مشکل است.

این برنامه مخفی میلیون‌ها دلار از هزینه‌های پنتاگون را به خود اختصاص داده و توسط مربیان از جمله اعضای "دلتا فورس" و "کلاه سبزها" انجام می‌شود و از سال گذشته برای آموزش و تشخیص صدها فرمانده انتخاب شده در لیبی، نیجر، موریتانی و مالی آغاز شده است.

هدف این برنامه تشکیل تیم ضد تروریسم آفریقا از نیروهای داخلی که توانمندی مبارزه با جنگجویانی نظیر بوکوحرام را دارند، اعلام شده است.

مایکل ایی شیهان، از مقام‌های عالی رتبه پنتاگون و مسئول سیاست‌های عملیات‌های ویژه می‌گوید: آموزش نیروهای داخلی برای مقابله با تهدیدهای داخلی چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

در حال حاضر ارتش آمریکا به دنبال گسترش اقدامات ضد تروریستی خود در آفریقا می‌باشد و انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امروز در سخنان خود در آکادمی نظامی وست‌پوینت بر سیاست خارجه‌اش مبنی بر ممانعت از جنگ‌های زمینی طولانی نظیر آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، تاکید کند و به جای آن بر آموزش متحدان و کشورهای شریک آمریکا برای مقابله با شبه نظامیان در خاک خودشان توضیح دهد.

از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 آمریکا استراتژی ضد تروریسم در آفریقا را به کندی دنبال کرده است و تنها به انجام عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین در سومالی از پایگاه‌های دائمش در این قاره در جیبوتی بسنده کرده است.

براساس طرح جدید آفریقا، پنتاگون نزدیک به 70 میلیون دلار برای آموزش، تجهیزات جمع آوری اطلاعات و دیگر حمایت‌ها در جهت ساخت یک گردان ضد تروریسم در نیجر و واحد مشابهی در موریتانی هزینه کرده است.

عملیات‌هایی که پیش از این در بخش‌هایی از آفریقا توسط نظامیان آمریکایی انجام شد برخی کمبودها نظیر کمبود منابع و ضعف شرکای محلی، آنها به شکست کشاند. تنش‌ها در مالی هنوز نتوانسته است به دولت مدنی جدید این کشور برای بهبود اوضاع پس از کودتای نظامی سال گذشته کمک کند. در لیبی آموزش‌های اولیه بعد از حمله شبه نظامیان مسلح به نیروهای گارد لیبی در یک پایگاه آموزشی در خارج از طرابلس و دزدیدن صدها تفنگ اتوماتیک آمریکایی و عینک‌های دید در شب و خودروها و دیگر تجهیزات نظامی خاتمه یافت.

در نتیجه برنامه آموزشی متوقف شد و مربیان آمریکایی به خانه بازگشتند. مقام‌های لیبیایی و آمریکایی در حال حاضر به دنبال یک محل امن برای آموزش در لیبی و آغاز این برنامه هستند اما بحران‌های سیاسی و مشکلات پیش آمده در لیبی باعث شده است که مقام‌های آمریکایی به دنبال استفاده از پرسنل محلی باشند.

ژنرال پاتریک داناهو، فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا می‌گوید: باید اول نسبت به کسانی که به آن‌ها آموزش می‌دهید نوعی اطمینان خاطر داشته باشید. اینکه آیا این افراد تروریست هستند یا به نوعی جنایتکار نیستند و یا اینکه هدف آن‌ها چیست، آیا آن‌ها به کشورشان علاقه‌مند و وابسته هستند و یا اینکه به شبه نظامیان وابسته‌اند.

ارتش آمریکا از نیروهای متعارف و نیروهای عملیات‌های ویژه برای آموزش خارجیان در سراسر جهان استفاده می‌کند. وظیفه آن‌ها آموزش اصول اولیه نبرد با تروریست‌ها و تاکتیک‌های پیشرفته ضد تروریسم می‌باشد.

طی دهه‌های گذشته دولت‌های بوش و اوباما اولویتی را برای آموزش و تجهیز نیروهای خارجی برای مبارزه با تروریست‌ها و دیگر افراط گرایان قرار دادند و کنگره را برای تصویب بودجه چنین برنامه‌هایی تحت فشار قرار دادند.

برنامه جدید آموزش ضد تروریسم در آفریقا شبیه برنامه‌های بزرگتر نیروهای عملیات‌های ویژه آمریکاست که در عراق و افغانستان اجرا شد. مقام‌های پنتاگون نخواستند که به طور علنی درباره برنامه جدید صحبت کنند اما اسناد مربوط به بودجه این عملیات‌ها برخی جزئیات را آشکار کرده است.

براساس اسناد بودجه پنتاگون در لیبی، پنتاگون 16 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز دو واحد از نیروهای نخبه و عناصر حامی آن‌ها جهت مقابله با تروریستها و تهدیدهای افراط گرایان اختصاص داده است.

در موریتانی حدود 29 میلیون دلار برای تجهیزات لجستیکی و جاسوسی در جهت حمایت از نیروهای ویژه کنار گذاشته شده است.

برای نیجر جایی که آمریکا هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین خود را برفراز "مالی" و به پشتیبانی از نیروهای فرانسوی و سازمان ملل به پرواز در می‌آورد، پنتاگون حدود 15 میلیون دلار جهت واحد ضد تروریسم جدید این کشور اختصاص داده است. این پول بخشی از 5 / 39 میلیون دلاری است که طی سال جاری برای آموزش و تجهیز ارتش کشورهای غرب آفریقا اختصاص یافت.

سفیر نیجر در آمریکا می‌گوید، نمی‌تواند درباره واحد ضد تروریسم آمریکا توضیحاتی بدهد اما می‌گوید: آموزش بخشی اساسی از ضروریات ما برای افزایش آمادگی نیروهایمان جهت مقابله با چالش‌های منطقه‌ای است.

مایکل ایی شیهان، از مقام‌های عالی رتبه پنتاگون و مسئول سیاست‌های عملیات‌های ویژه می‌گوید تیم 12 عضوی نیروهای ویژه ارتش حدود 50 سرباز را در ابتدا تحت آموزش قرار می‌دهند و پس از آن این تعداد افزایش می‌یابد.

وی عملیات‌های آموزشی مشابهی در دهه 80 به عنوان فرمانده نیروهای ویژه در آمریکای لاتین داشته است.

پیتر فام، مدیر مرکز آفریقای شورای آتلانتیک که یک گروه تحقیقات سیاسی در واشنگتن است، می‌گوید آمریکا باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی سختی را قبل از سرمایه گذاری در برنامه‌های آموزشی ضد تروریسم اتخاذ کند.

وی به درس‌های مالی اشاره می‌کند و می‌گوید فرماندهان آمریکایی از واحدهای نخبه ارتش توسط شبه نظامیان طی سال گذشته مجبور به عقب نشینی شدند. کشور میزبان باید از لحاظ سیاسی مبارزه با تروریسم را بخواهد نه اینکه فقط دوست داشته باشد نیرو نخبه‌ای تربیت کند که برای برنامه‌های حفاظت از رژیم مورد استفاده قرار بگیرد. ارتش باید با دید بهتری نگاه شود و حداقل به عنوان یک واحد بی طرف توسط جمعیت کشور دیده شود.

مقام‌های ضد تروریسم آمریکایی همچین هشدار دادند که بدون تعهد برای حمایت از واحدهای ویژه برنامه‌های آموزشی متوقف خواهد شد.

رودی عطاءالله، مدیر سابق سیاست‌های ضد تروریسم آفریقا در پنتاگون می‌گوید: همکاری با نیروهای آفریقایی بسیار مشکل و چالش برانگیز است. باید آن‌ها را تا یک سطح خاصی آموزش دهید و سپس اجازه دهید که آن‌ها خودشان ارتباط برقرار کنند.

مقامهای آمریکایی همچنین می‌گوید این برنامه‌ها باید مورد بررسی و نظارت قرار گیرد تا از نقض حقوق بشر در آن‌ها جلوگیری شود.

در مورد عملیات‌های ضد تروریسم آمریکا در آفریقا یادآوری فروپاشی ماموریت آموزشی ضد تروریسم آمریکا در لیبی طی اوت گذشته که به "کمپ یونس"، یک واحد نظامی لیبی در 15 مایلی طرابلس معروف بود، کافی است. مربیان آمریکایی به لیبیایی‌ها تفنگ‌های اتوماتیک M4 و دوربین‌های دید در شب و خودروهای زرهی دادند.

لیبیایی‌ها سلاح‌ها وتجهیزات را گرفتند و مسئول حفاظت از آن‌ها در انبار اردوگاه شدند. اما در یک حمله در چهارم اوت مردان مسلحی که گفته می‌شد متعلق به یک گروه شبه نظامی محلی هستند توانستند تمامی محافظان لیبیایی را خلع سلاح کرده و سلاح‌ها و تجهیزات را با خود ببرند.

انتهای پیام

کد N306625

وبگردی