آفتاب

تاکید فرانسه بر لزوم دستیابی ایران و 1+5 به یک توافق بلندمدت

تاکید فرانسه بر لزوم دستیابی ایران و 1+5 به یک توافق بلندمدت

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 باید منجر به یک توافق بلندمدت شود.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 باید منجر به یک توافق بلندمدت شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، رومین نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اظهار کرد:‌ گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران به تعهداتش در توافق اولیه ژنو عمل می‌کند.

وی ادامه داد: ضروری است که مذاکرات ایران و گروه 1+5 به یک توافق بلندمدت دست پیدا کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: ایران ذخیره هسته‌ای حساس خود را حدود 80 درصد همان‌گونه که در توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 بدان متعهد شده بود کاهش داده و پس از چند سال، همکاری‌ها برای پاسخگویی به سوالات آژانس را آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین یادآور شد: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص وجود ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت‌های هسته‌ای‌ در این کشور بسیار کند است و قدرت‌های جهانی تا زمانی که این همکاری‌ها نتایج ملموسی نداشته باشد به توافقی بلندمدت دست نخواهند یافت.

نادال تاکید کرد: برای دستیابی به یک توافق بلندمدت نتایج واقعی در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک امر ضروری است و از هم‌اکنون تا ماه ژوئیه لازم است کارهای بیشتری انجام شود.

رویترز در ادامه آورده است: مقامات آمریکایی می‌گویند که اگر واشنگتن و پنج قدرت دیگر جهانی می‌خواهند به یک توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برسند این کشور باید به سوالات آژانس پاسخ دهد. این در حالی است که تهران همواره اتهامات غرب مبنی بر اینکه تلاش می‌کند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند رد کرده و تاکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، فرانسه همواره در مذاکرات ایران و گروه 1+5 مواضعی سخت پیش گرفته است. این کشورها می‌گویند در صورتی که ایران نگرانی‌هایشان را برطرف کند تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را کاهش خواهند داد.

انتهای پیام

کد N306086

وبگردی