آفتاب

چین: اقدام جنگنده های این کشور درواکنش به تجاوزهواپیماهای ژاپنی بوده است

چین: اقدام جنگنده های این کشور درواکنش به تجاوزهواپیماهای ژاپنی بوده است

تهران- ایرنا- وزارت دفاع چین روز یکشنبه اعلام کرد اقدام جنگنده های این کشور برای نزدیک شدن به هواپیماهای ژاپنی درحین پرواز برفراز دریای چین جنوبی درواکنش به تجاوز به حریم هوایی منطقه دفاع هوایی چین صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، وزارت دفاع چین در بیانیه ای که در پایگاه اطلاع رسانی آن منتشرشد، اعلام کرد: هواپیماهای ژاپنی درحین یک رزمایش دریایی مشترک با روسیه وارد حریم هوایی منطقه شناسایی دفاع هوایی برفراز دریای چین جنوبی شده اند و این درحالی است که پیش از آغاز این رزمایش درمورد ممنوعیت پرواز دراین منطقه هشدار داده شده بود.

دربیانیه وزارت دفاع چین آمده است: هواپیماهای نظامی ژاپن درحین برگزاری این رزمایش بدون کسب مجوز وارد حریم هوایی این منطقه شده و اقدام های خطرناکی را انجام دادند که به منزله نقض جدی قوانین و استانداردهای بین المللی بوده و می توانست سرآغاز یک سانحه هوایی برفراز دریای چین جنوبی باشد.

این گزارش حاکی است وزارت دفاع ژاپن امروز از اقدام غیرمعمول دو فروند جنگنده چینی که روز گذشته با فاصله بسیار نزدیک با یک فروند هواپیمای نیروی دفاعی ژاپن بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کردند، انتقاد کرده و این اقدام را تحریک آمیز خوانده بود.

چین در نوامبر(آبان) سال 2013 میلادی به طور یکجانبه از ایجاد یک منطقه شناسایی دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی که بخشی از آن حریم هوایی ژاپن است، خبر داد و کشورهای منطقه را ملزم ساخت تا هر گونه پرواز بر فراز این منطقه را به پکن اطلاع دهند.

این اقدام چین با اعتراض ژاپن و آمریکا مواجه شده بود.

آساق** 1450** 5981
کد N301481

وبگردی