آفتاب
درپی صدور نفت شمال عراق از طریق ترکیه /

روابط ترکیه و عراق تیره شد

روابط ترکیه و عراق تیره شد

آنکارا – ایرنا - روابط آنکارا و بغداد در پی آغاز صادرات نفت شمال عراق توسط ترکیه به بازارهای جهانی و تصمیم بغداد مبنی بر شکایت از آنکارا به اتاق تجارت بین الملل در پاریس؛ تیره شد.

به گزارش روزشنبه ایرنا، وزارت نفت عراق درپی اعلان بارگیری یک میلیون بشکه نفت شمال عراق از پایانه نفتی بندر جیهان ترکیه برای فروش در بازارهای جهانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد : علیه ترکیه وشرکت خط لوله بین المللی ترکیه ˈبوتاسˈ، به اتاق تجارت بین الملل در پاریس شکایت و درخواست داوری کرده است.

دراین بیانیه درباره دلیل این شکایت آمده است: ترکیه، انتقال وانبار کردن نفت از کردستان را از طریق بارگذاری نفت خام توسط نفت کشی در بندر جیهان ترکیه آغاز کرده، وهمه این اقدامات بدون اجازه وزارت نفت عراق صورت گرفته است. به این ترتیب، ترکیه و شرکت بوتاس، تعهدات مربوط به توافقنامه خط لوله انتقال نفت عراق – ترکیه را نقض کرده اند.

تانر یلدیزˈ وزیر انرژی ترکیه با وجود مخالفت دولت بغداد امروز از بارگیری یک میلیون بشکه نفت شمال عراق از پایانه نفتی بندر جیهان این کشور برای فروش در بازارهای جهانی خبر داد و گفت : این محموله نفتی احتمالا به آلمان و ایتالیا فروخته می شود.

یلدیز در پاسخ به سووالی درباره چگونگی آغاز صادرات نفت شمال عراق ازپایانه نفتی جیهان درکنار دریای مدیترانه گفت : یک میلیون و48 هزار بشکه ازنفت شمال عراق که ازطریق خط لوله موجود بین دو کشور به بندر جیهان منتقل شده بود درکشتی ها بارگیری وبرای فروش به بازارهای جهانی عرضه شد.

وی گفت : این محموله نفت شمال عراق به احتمال بسیار به کشورهای آلمان و ایتالیا فروخته خواهد شد.

به گفته یلدیز حدود 2.5 میلیون بشکه نفت خام شمال عراق در پایانه نفتی جیهان ذخیره شده است که با صادرات یک میلیون بشکه هم اکنون یک ونیم میلیون بشکه درانبارهای نفتی این پایانه باقی مانده است.

یلدیز درخصوص واکنش های آمریکا ودولت بغداد به اقدام یک جانبه ترکیه و تداوم فروش نفت شمال عراق توسط این کشور پاسخی نداد.

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آغاز انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهان ابراز نگرانی کرده بود.

پایگاه خبری حریت ترکیه به نقل از ˈجان ساکیˈ سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نوشت : آمریکا از فروش نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه نگران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: موضع ما نسبت به گذشته تغییر نکرده است؛ ما با فروش نفت اقلیم کردستان عراق بدون رضایت بغداد مخالفیم.

ساکی، آغاز فروش نفت اقلیم کردستان ازطریق ترکیه واین اقدام را به ضرر یکپارچگی عراق دانست.

وی گفت: آمریکا با نگرانی منتظر پیامدهای این اقدام است و با ترکیه در این مورد گفت و گو خواهد کرد.

مقام های اقلیم کردستان عراق ماه گذشته اعلام کردند که دیگر بیش از این منتظر بغداد نخواهند بود و بطور مستقل از دولت مرکزی، از دوم ماه می مصادف با جمعه 12 اردیبهشت، صادرات نفت از پایانه جیهان ترکیه را شروع خواهد شد ولی این کار صورت نگرفت و امروز صادرات نفت شمال عراق از بندر جیهان شروع شد.

ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عنوان کرده بود که درآمد حاصل از فروش نفت به حساب بانکی در ترکیه واریز خواهد شد.

خاورم 230**536
کد N297954

وبگردی