آفتاب

عفو بین‌الملل حمایت درمانی آوارگان سوری را خواستار شد

عفو بین‌الملل حمایت درمانی آوارگان سوری را خواستار شد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید با کمبود حمایت بین‌المللی، بسیاری از شهروندان سوریه که آواره لبنان شده‌اند از دسترسی به خدمات درمانی حیاتی محروم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش تازه این سازمان می‌گوید برخی از این آوارگان ناچار شده‌اند به سوریه بازگردند تا به درمان‌های ضروری خود برسند.

در سه سالی که از درگیری‌ها در سوریه می‌گذرد، بیش از یک میلیون سوری به لبنان گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید اکنون دو میلیون و هفتصد هزار شهروند سوریه رسما به عنوان آواره ثبت شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، شمار فراوانی از این عده هم به ترکیه، اردن، عراق، مصر و دیگر کشورها رفته‌اند، ولی این میزان در لبنان بیش از بقیه است.

ماه مارس گذشته وزیر امور خارجه لبنان گفت که بحران حضور این آواره‌ها، وجود کشورش را تهدید می‌کند.

سازمان ملل متحد از جامعه بین‌الملل خواسته است در سال جاری میلادی ۴.۲ میلیارد دلار برای آوارگان سوری کمک کنند، ولی می‌گوید تاکنون تنها یک‌چهارم از این مبلغ را دریافت کرده است.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل که با عنوان "گزینه‌های دردناک" منتشر شده، می‌گوید کمبودهای عمده‌ای در خدمات درمانی برای آوارگان وجود دارد.

این گزارش می‌گوید در برخی موارد بیمارستان‌ها آوارگان را راه نداده‌اند، از جمله بیمارانی که به درمان فوری نیاز داشته‌اند.

آدری گاگران، مدیر امور جهانی سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید رنج آوارگان سوری، نتیجه مستقیم کوتاهی شرم‌آور جامعه بین‌الملل در تامین کامل بودجه برنامه امدادی سازمان ملل در لبنان است.

بر اساس این گزارش نظام سلامت در لبنان عمدتا خصوصی و پرهزینه است و این باعث شده خیلی از آوارگان به یارانه آژانس پناهندگان سازمان ملل متکی باشند.

با این حال این آژانس به خاطر کمبود بودجه ناچار شده است محدودیت‌هایی برای پرداخت هزینه خدمات درمانی آوارگان قرار دهد، اما حتی اغلب آوارگانی که شامل این کمک‌ها می‌شوند، باید یک‌چهارم از هزینه درمان را خودشان بپردازند.

عفو بین‌الملل خواستار اسکان آوارگان آسیب‌پذیرتر در کشورهای دیگر شده است.

انتهای پیام

کد N294653

وبگردی