آفتاب

خروس جنگی از بازی‌های محلی مورد علاقه یزدی‌ها

خروس جنگی از بازی‌های محلی مورد علاقه یزدی‌ها

رییس هیات ورزش‌های روستایی و باز‌ی‌های بومی محلی استان یزد گفت: احیاء ورزش‌ محلات یکی از سیاست‌های این هیات در سال جاری است.

محمد حسین شاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با بیان اینکه تنها مشکل برای احیای ورزش‌های محلی، کمبود اعتبار است، توضیح داد: تاکنون حدود 80 رشته و بازی بومی محلی در استان یزد شناسایی شده است ولی امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم برای شناسایی دیگر بازی‌های محلی در مناطق مختلف استان، نتایج این شناسایی‌ها را به صورت مدون، تهیه و در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در یکی دو سال گذشته نبود اعتبار و کمبود امکانات در این بخش، ورزش‌های بومی محلی استان را دچار مشکلات زیادی کرده است.

شاهدی، ورزش‌های محلی را کم خرج و فاقد هزینه‌های آنچنانی خواند و گفت: مردم علاقمند به انجام این ورزش‌ها هستند و اغلب مردم در روستاها علی‌رغم امکانات و فضاهای ورزشی محدود، از ورزش کردن در این رشته‌ها لذت می‌برند.

وی اظهار کرد: استان یزد در رشته‌های هفت سنگ، دال پلان، خروس جنگی(که در استان یزد به لِنگ لِنگ معروف است) و طناب‌کشی از استان‌های توانمند کشور محسوب می‌شود.

این مسئول از وظایف این هیات ورزش را احیاء ورزش‌های بومی محلی در سطح محلات شهرهای استان ذکر کرد و افزود: براساس نشستی که با اعضای شورای اسلامی شهر انجام شد، در نظر داریم که به صورت هفتگی در هر محله‌ها برگزاری بازی‌های بومی را دنبال کنیم که جوایز آن از سوی شهرداری مناطق داده و برگزاری آن از طریق هیات انجام می‌شود.

وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان موظف به شناسایی رشته‌های بومی محلی مناسب در این رابطه شده است.

شاهدی از دیگر برنامه‌های امسال هیات استان را میزبانی دو جشنواره بومی محلی و نیز برگزاری مسابقات کلاسیک فوتسال و والیبال ساحلی کشور در استان یزد ذکر کرد و افزود: امیدواریم علاوه بر این برنامه‌ها، با موافقت فدراسیون برای هیات استان، دو دبیر شامل دبیر ورزش‌های سنتی و بومی محلی و دبیر ورزش‌های کلاسیک برای برگزاری مسابقات در محلات را در نظر بگیریم.

وی از اعزام تیم استان به مسابقات بومی محلی کرمان که در رشته‌هایی همچون شترسواری، طناب‌زنی و هفت سنگ فعالند، خبر داد و گفت: در سال گذشته تیم‌های "یل، تیر و تندر" استان به مسابقات کشوری، تیم بومی محلی به مسابقات شرق کشور و تیم یزد به جشنواره "حرکت و برکت" در گیلان و غیره اعزام شدند.

رییس هیات ورزش‌های بومی محلی استان از اهم فعالیت‌های سال گذشته هیات به برگزاری جشنواره و مسابقات بومی محلی، برگزاری مسابقات کلاسیک از جمله فوتبال، فوتسال و والیبال، دوچرخه‌سواری، همایش‌های پیاده‌روی و کوهپیمایی، مسابقات اَلَک دولَک و کوتول در ابرکوه و نیز مسابقات شتر‌سواری در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N294411

وبگردی