آفتاب

روانبخش: بدهکاران بزرگ بانکی به دانه‌درشت‌ها وصل هستند/سران قوا با مفاسد مقابله جدی کنند

روانبخش: بدهکاران بزرگ بانکی به دانه‌درشت‌ها وصل هستند/سران قوا با مفاسد مقابله جدی کنند

یک عضو جبهه پایداری با اعتقاد به اینکه "کسانی که دارای بدهی‌های بانکی هنگفتی هستند، به افراد دانه‌درشتی وصل هستند"، گفت: در واقع آنها دارای پشتوانه‌هایی هستند و به همین دلیل به راحتی قانون را دور می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "یکی از مباحثی که در طی این سال‌ها در کشور ما در ارتباط با آن بحث‌های زیادی شده، موضوع مفسدان اقتصادی و برخورد با آنها بوده است"، افزود: از سال‌ها پیش مقام معظم رهبری در ارتباط با این مساله هشدار داده بودند و در سال 81 فرمان 8 ماده‌ای در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی را صادر کردند و از مسئولان امر از جمله رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه قضا خواستند که با این موضوع برخورد کنند و گلوگاه فساد را ببندند.

وی با بیان اینکه "بعد از تذکر مقام معظم رهبری ما شاهد فراز و نشیب‌های مختلف در دولت‌ها برای حل این مشکل بودیم"، ابراز عقیده کرد که دولت‌های پنجم و ششم در رابطه با مفاسد اقتصادی تساهل و تسامح کرد، دولت‌های هفتم و هشتم عزم جدی برای مبارزه با مفاسد حاصل نشد، در دولت نهم یک عزم جدی برای مقابله با جریان فساد اقتصادی ایجاد شد ولی در دولت دهم زمینه برای فعالیت این مفسدان فراهم شد و بار دیگر این افراد در عرصه اقتصادی کشور اقدام به جولان دادن کردند.

این عضو جبهه پایداری با بیان این عقیده که در دولت یازدهم تاکنون اقدام جدی عملی در این ارتباط صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آنچنان که باید در این ارتباط فعال نیست و به نظرم باید بار دیگر سطح ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در حد سران قوا ارتقاء پیدا کند.

روانبخش با بیان اینکه "یکی از نمودهای فساد اقتصادی، کسانی هستند که با ارتباطاتی که دارند از رانت استفاده کرده و از شبکه‌های بانکی سوءاستفاده می‌کنند"، ادامه داد: برخی از این افراد نیز از سوی افراد تأثیرگذار به شبکه بانکی معرفی می‌شوند و وام‌های کلانی دریافت می‌کنند. مثلا این افراد هزار میلیارد تومان از بانک‌های مختلف وام می‌گیرند، این پول‌ها را وارد بازار می‌کنند و با آن اقدام به خرید زمین، مسکن، طلا و ارز و ... می‌کنند.

این عضو جبهه پایداری ادامه داد: با این اقدام، این افراد نه تنها ثروت خود را افزایش می‌دهند بلکه قدرت بازار را نیز در دست می‌گیرند و در واقع آنها هستند که نرخ را در بازار نیز تعیین می‌کنند. بر این اساس، هرجا که احساس کنند لازم است، بازار را تکان می‌دهند و از این وضع بهره‌های کلان می‌برند.

روانبخش با بیان اینکه "این افراد از بازبرگرداندن بدهی‌ها به بانک‌ها خودداری می‌کنند یا اینکه با تعویق‌های چند ساله بازمی‌گردانند"، گفت: این اقدامات باعث کاهش ارزش پولی ملی کشور نیز شده است. من معتقدم کسانی که معوقات بانکی را پرداخت نمی‌کنند، به افراد دانه‌درشتی وصل هستند. این افراد عادی نیستند و پشتوانه‌هایی دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اظهار کرد: کسانی که هزاران میلیارد تومان معوقه بانکی دارند، می‌توانند برخی از افراد در سیستم نظارتی را نیز تحت تأثیر قرار دهند و به نحوی برخی آنها را آلوده کنند. سیستم بانکی وقتی یک شهروند که وام پنج میلیون تومانی گرفته و چند قسط آن عقب افتاده، کل وثیقه او را ضبط می‌کند؛ حال چطور نمی‌توانند جلوی افرادی که وام‌های بزرگ گرفته‌اند بایستند و به دستگاه نظارتی برای شکایت مراجعه کنند؟

وی افزود: در مورد برخی از پرونده‌های فساد مالی، مسئولان امر اعلام کردند که متهمان همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و اموال شناسایی شده آنها کفاف بدهی آنها را نمی‌دهد. این افراد سرمایه‌شان را به کره ماه نبرده‌اند بلکه آن را تبدیل به خانه، زمین، طلا و جواهر کرده‌اند. چطور نمی‌توانند این اموال را شناسایی کنند؟ البته برخی از آنها زرنگی‌های خاصی دارند و اموالشان را به نام نزدیکانش می‌کنند ولی سیستم قضایی می‌تواند اقدام به شناسایی اموال نزدیکان این افراد کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

روانبخش ادامه داد: اکنون می‌بینیم در سالی که به عنوان سال فرهنگ نام‌گذاری شده، وام ازدواج که جزو ضروری‌ترین وام‌هاست به سختی به جوانان داده می‌شود و یکی از مباحثی که در این ارتباط مطرح می‌کنند این است که می‌گویند این وام موجب تورم می‌شود. سوال این است که چطور وام پنج میلیون تومانی باعث تورم می‌شود ولی معوقات بزرگ بانکی باعث تورم نمی‌شود؟

این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه "سران سه قوه باید در ارتباط با این موضوع تشکیل جلسه دهند و به این مسأله به عنوان یک معضل نگاه کنند"، اظهار کرد: سران قوا باید این مشکل را با عزم جدی و راسخ حل کنند ولی به نظر می‌رسد که مشکل این است که وقتی به سراغ این پرونده‌ها می‌روند با آدم‌هایی روبرو می‌شوند که نمی‌توان به آنها دست زد.

انتهای پیام

کد N293716

وبگردی