آفتاب

دیدار رییس قوه قضاییه عراق با آیت‌الله هاشمی شاهرودی

دیدار رییس قوه قضاییه عراق با آیت‌الله هاشمی شاهرودی

رییس قوه قضاییه کشور عراق با آیت‌الله هاشمی شاهرودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی طی سخنانی در این دیدار گفت: انتخابات اخیر عراق تجربه موفقی بود که در آن ملت عراق پیروز شدند و نشان داد هیچ کشور عربی از نظر مردم سالاری و برگزاری چند انتخابات مانند عراق نیست.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله مسوولانی که روی کار می‌آیند با همت و تلاش به مردم خدمت کنند زیرا عراق یک کشور با اهمیت از نظر اقتصادی و مرکز تمدن اسلامی و حوزه‌های علمیه بوده است که نخبگان اسلام در آنجا بوده و خواهند بود.

هاشمی‌شاهرودی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم در خدمت عراق و مردم این کشور بوده و هرگونه کمکی در این زمینه انجام داده است و همچنین آمادگی دارد تجربه‌های موفق خود را در اختیار مردم و مسوولان جمهوری عراق قرار دهد. به ویژه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران قوانین بسیار ارزشمندی در رابطه با مسائل قضایی از جمله قوانین آیین‌دادرسی و قوانین دیگر نظیر قانون مجازات چه از نظر محتوایی و چه از نظر شکلی دارد و تجربه‌های بسیار ارزنده‌ای در این زمینه کسب کرده است که می‌تواند این تجارب را در اختیار مسوولان دستگاه قضایی عراق قرار دهد.

رییس پیشین قوه قضاییه ایران خطاب به رییس قوه قضاییه عراق گفت: شما در کنفرانس روسای قوه قضاییه کشورهای اسلامی شرکت کردید و در آنجا با دستاوردهای دستگاه قضایی ایران آگاه شدید و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجارب خود در این زمینه را در اختیار کشور عراق قرار دهد.

مدحت محمود رییس قوه قضاییه عراق نیز در این دیدار گفت: من نمی‌توانم عباراتی را بیان کنم که منعکس‌کننده مقام آیت‌الله شاهرودی در نزد من و همکارانم است، باشد. آیت‌الله شاهرودی از علمای فقه اسلامی در سطح جهان اسلام هستند که علم ایشان به دورترین نقاط رسیده است.

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر علم و دانشی که دارند، مورد اعتماد همگان هستند و من این موضوع را در کنفرانس روسای قوه قضاییه کشورهای اسلامی از نزدیک لمس کردم.

رییس قوه قضاییه عراق با بیان اینکه به خاطر دستاوردهای دستگاه قضایی ایران تبریک می‌گویم، گفت: دستگاه قضایی کشور عراق توانست با حمایت برادرانمان در ایران و همچنین افراد مخلص در عراق استقلال کامل خود را به دست بیاورد و در حال حاضر به اعتراف قانون اساسی، یک قوه مستقل در کنار دو قوه دیگر است. یعنی قوه قضاییه در عراق دیگر صرفا یک نوشته نیست بلکه یک حقیقت است که خود، خود را اداره می‌کند و از جهت نصب قضات و کادر اداری مستقل است.

مدحت محمود گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که عراق علی‌رغم همه تهاجماتی که رخ می‌دهد، همچنان در سلامت به سر می‌برد. البته حوادثی رخ می‌دهد ولی این حوادث وارداتی هستند و ما معتقدیم انتخاب رییس جمهور و رییس مجلس می‌تواند این چالش‌ها را متوقف کند.

رییس قوه قضاییه عراق افزود: امیدواریم که برادرانمان در کشور ایران و همه کشورهای دوستدار صلح و دموکراسی، در کنار عراق بایستند چراکه قدرت عراق، قدرت همه برادران عراق و قدرت جهان اسلام است.

انتهای پیام

کد N293238

وبگردی