آفتاب

داوداوغلو به جای گل به شانگهای می رود

داوداوغلو به جای گل به شانگهای می رود

آنکارا – ایرنا – ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه در پی لغو سفر ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری این کشور برای شرکت در نشست ˈسیکا ˈدر شانگهای ، در صدر هیاتی عازم چین می شود.

رییس جمهوری ترکیه به علت بروز فاجعه در معدن ذغال سنگ سوما در غرب این کشور که منجر به کشته شدن 301 معدنچی شد ، سفرش به چین را لغو کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه ترکیه دوشنبه شب با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که داوداوغلو در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای چین شرکت می کند.

این نشست از روز سه شنبه به مدت دو روز برگزار می شود.

در این اطلاعیه آمده است: داوداوغلو در نشست شانگهای، ریاست دوره ای سیکا را که از سال 2010 میلادی در اختیار ترکیه بود به نماینده چین واگذار خواهد کرد.

سومین نشست سران سیکا در ژوئن سال 2010 میلادی در استانبول برگزار شد.

دولت چین از دکترˈ حسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران ، ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه و ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل نیز برای حضور در نشست سیکا در شانگهای دعوت به عمل آورده است.

سیکا دارای 26 عضو و هفت کشور ناظر و چهار سازمان بین المللی ناظر است . نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) هر چهار سال یکبار و اجلاس وزیران امور خارجه هر دو سال یکبار برگزار می شود.

ارمنستان، بوتان، برونئی، قبرس، گرجستان، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، میانمار، نپال، عمان ، کره شمالی، عربستان، سنگاپور، سوریه، تایوان، تیمورشرقی، ترکمنستان و یمن نیز به عنوان کشوهای غیر عضو در سیکا فعالیت دارند.

بنگلادش، اندونزی، ژاپن، مالزی، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اوکراین و آمریکا نیز کشورهای ناظر سیکا هستند.

ایده تشکیل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در سال 1992 و به ابتکار سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

خاورم/2011**230 ** 1552
کد N291240

وبگردی