آفتاب
محسنی‌اژه‌ای:

بیش از 100 مورد نامه‌نگاری با بانک‌ها درباره معوقات بانکی داشتیم

بیش از 100 مورد نامه‌نگاری با بانک‌ها درباره معوقات بانکی داشتیم

... سخنگوی قوه قضاییه از 146 مورد نامه‌نگاری دادستان کل کشور در مورد معوقات بانکی با بانک‌ها و بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره معوقات بانکی، گفت: کسی که می‌خواهد از بانک تسهیلاتی دریافت کند درخواست آن را به شعبه محل می‌دهد و شعبه آن را بررسی می‌کند و اگر سقف درخواستش در حد شعبه باشد، شعبه محل تصمیم می‌گیرد، در غیر این صورت موضوع به منطقه ارجاع داده می‌شود و اگر مبلغ بالا باشد هیات مدیره در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در بعضی از پرونده‌ها اعتبارسنجی لازم نشده است، ادامه داد: در بعضی از موارد ضمانت‌های لازم برای اینکه افراد اقساط را سر موعد پرداخت کنند اخذ نشده و نظارت کافی نبوده است. در مواردی فردی 10 میلیارد وام گرفته، وثیقه‌ای را معرفی کرده ولی متاسفانه بعدا مشخص شده سندی که بابت 10 میلیارد تسهیلات داده، ارزشش دو میلیارد است که ما با این موارد نیز برخورد کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه 146 مورد نامه از طرف دادستان کل کشور به بانک‌ها و بانک مرکزی در خصوص معوقات نوشته شده است، اظهار کرد: ما از بانک‌ها خواسته‌ایم که لیست معوقات بیش از 10 میلیارد تومان را به ما بدهند. در موردی ارزش مجموعه شرکت‌هایی که از یک نفر بدست آمد بیش از 10 میلیارد است و این فرد به عنوان پنج شرکت تسهیلات زیر 10 میلیارد را گرفته بود که جمعا 50 میلیارد می‌شد. به دو موردی که رسیدیم بسیار بد بود که باید اقدامات کیفری در خصوص آن انجام شود. موردی بوده که فرد بدهی داشته ولی تسویه کرده است و ملکی را بابت بدهی‌اش قیمت‌گذاری کرده‌اند. روشن است که قیمت ملک بالاتر از بدهی او بوده و حدود دو سال از این موضوع می‌گذرد و با اینکه قیمت پایین نیامده بلکه بالاتر از قبل نیز شده است.

محسنی‌اژ‌ه‌ای ادامه داد: مورد دیگر این بوده که اسم طرف را بانک برای معوقات بانکی اعلام کرده و معوقه وی را 200 میلیارد تومان عنوان کرده، از طرف دیگر بانک مرکزی معوقه‌ای که در مورد این فرد به ما گفته هزار میلیارد تومان است و مدارکی که خودمان جمع‌آوری کردیم نشان می‌دهد که معوقه فرد مذکور 1900 میلیارد تومان است. مسلما این یک نوع نابسامانی است.

وی ادامه داد: از حمایت دولت برای کمک در زمینه بررسی معوقات بانکی تشکر می‌کنم و اگر قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم به موضوع وارد شود که الان نیز شده، بسیار قاطع با آن برخورد می‌کنیم، البته این موضوع که اگر معوقات را وصول کردیم چه تضمینی وجود دارد که دوباره تکرار نشود موضوع بسیار مهم‌تری است که باید به آن توجه کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: در سال 91 در جلسه‌ای که با هیات مدیره بانک‌ها داشتیم اعلام کردیم که ما آمادگی این را داریم تا به شما کمک کنیم و هر موردی که نتوانستیم آن را وصول کنیم به ما نامه بزنید. به تعداد انگشتان یک دست به ما مراجعه نشده تا کمک کنیم، ولی امیدواریم که با ورود دولت و بانک مرکزی در زمینه معوقات بانکی نظارت شود تا دیگر در جامعه این موضوع تکرار نشود.

وی اظهار کرد: پرونده متهمان مربوط به معوقات بانکی هم جنبه کیفری و هم حقوقی دارد و ما هم در بانک‌ها و هم مشتریان بانک‌ها را در این زمینه تحت تعقیب قرار خواهیم داد. البته ما در تهران و اصفهان در این خصوص بازداشت داشته‌ایم.

ادامه دارد ...

کد N290728

وبگردی