آفتاب

ماهایتر محمد: سیا اطلاعات هواپیمای مفقود شده مالزی را مخفی می‌کند

ماهایتر محمد: سیا اطلاعات هواپیمای مفقود شده مالزی را مخفی می‌کند

ماهایتر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی اعلام کرد که اطلاعات مربوط به هواپیمای MH370 خطوط هوایی مالزی مفقود شده و جستجو برای یافتن ردی از این هواپیما تحت رهبری استرالیا در ساحل غربی این کشور هدر دادن وقت و هزینه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماهایتر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی در وبلاگ خود نوشت: ناپدید شدن این هواپیما در هشتم مارس 2014 به نظر یک سقوط معمولی پس از اتمام سوخت نیست. این هواپیما احتمالاً بدون علامت‌ها و نشانه‌های خطوط هوایی مالزی در جایی است. جمع کردن آثار باقی مانده و یا لکه‌های نفتی یا گوش دادن به صداهای ضبط شده از جعبه سیاه هدر دادن وقت و هزینه است.

دکتر ماهاتیر محمد 88 ساله که از سال 1981 به مدت 22 سال نخست‌وزیر مالزی بود، در وبلاگ شخصی‌اش نوشته که نمی‌تواند تصور کند خلبان‌ها در دریاهای پرتلاطم فرود آمده و سپس به آرامی از هواپیما پیاده شده باشند. کسی چیزی را پنهان می‌کند. عادلانه نیست که خطوط هوایی مالزی و دولت را مقصر این رویداد بدانیم. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بر ناپدید شدن این هواپیما با 239 سرنشین اذعان داشته اما این اطلاعات را با مالزی به اشتراک نمی‌گذارد.

وی همچنین گفت: بوئینگ (سازنده هواپیمای مذکور) و آژانس‌های مشخص دولتی قادرند تا از راه دور به کنترل خطوط هوایی تجاری نظیر این بوئینگ مفقود شده 777 بپردازند.

به دلایلی، رسانه‌ها هیچ چیز را که مرتبط با بوئینگ یا سیا باشد، منتشر نمی‌کنند.

دکتر ماهاتیر محمد در یک مطلب دیگر که ماه گذشته میلادی منتشر کرد، این مساله را زیر سوال برد که آیا این هواپیما در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده و بوئینگ مقصر این رویداد است یا خیر.

ماهاتیر محمد در دوران نخست‌وزیری خود کشورهای غربی نظیر آمریکا را اغلب مورد انتقاد قرار می‌داد و حتی زمانی به بیان این مساله پرداخت که حملات علیه مرکز تجارت جهانی نیویورک در 11 سپتامبر 2001 به عنوان بهانه‌ای برای افزایش حملات علیه جهان اسلام تدارک دیده شده بود.

اظهارنظرهای وی درباره هواپیمای مفقود شده اخیر بازتاب تردید و سوء ظن شدید در مالزی درباره دخالت خارجی در ناپدید شدن این هواپیماست. با وجود آنکه نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی اعلام کرده که هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است یا اینکه پس از دو ماه از مفقود شدن این هواپیما دقیقا کجاست.

به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، نجیب رزاق اعلام کرده که کارشناسان مشخص کرده‌اند که خط سیر این هواپیما در جنوب اقیانوس هند پایان یافته؛ محلی که جستجوها در آن جا متمرکز است. اما ماهاتیر محمد در این پست در وبلاگش آورده که به ویژه امروزه هواپیماها ناپدید نمی‌شوند چرا که سیستم‌های ارتباطاتی رادیویی و ردیابی ماهواره‌ای و دوربین‌های پیشرفته که به صورت نامحدود کار می‌کنند و دارای ظرفیت‌های بالای ذخیره هستند، مورد استفاده است. آیا مفقود شدن این هواپیما به این دلیل نیست که خلبان‌های آن کنترل هواپیما را زمانی از دست دادند که شخصی به صورت مستقیم یا از راه دور تجهیزاتی را برای به دست گرفتن کنترل هواپیمای مذکور فعال کرده است؟

در ضمن، خانواده 12 تن از خدمه این هواپیما مدعی‌اند که خطوط هوایی مالزی آن‌ها را به حال خود رها کرده پس از آنکه متوجه شده این افراد با یک دفتر حقوقی آمریکایی برای دریافت کمک در ارتباط هستند. خطوط هوایی مالزی در ماه جاری میلادی کمک به این خانواده‌ها را متوقف کرده و مراکز کمک‌رسان در پکن را نیز تعطیل کرد.

انتهای پیام

کد N290608

وبگردی