آفتاب

اوضاع لیبی به سرعت بحرانی می شود

اوضاع لیبی به سرعت بحرانی می شود

تهران - ایرنا - اوضاع امنیتی و سیاسی در کشور لیبی با شتاب زیاد به سوی مرحله خطرناک پیش می رود.

شبکه ˈالمیادینˈ امروز دوشنبه به نقل از یک منبع امنیتی در لیبی اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس، فرودگاه شهر بنغازی را هدف موشک قرار دادند.

شبکه تلویزیونی بین المللی لیبی نیز اعلام کرد که ساختمان این شبکه، هدف دومین موج حمله موشک های ˈگرادˈ قرار گرفت و خسارات سنگینی به آن وارد شد.

لیبی چندین ماه است که دستخوش ناآرامی و صحنه درگیری گروه های مسلح و نیروهای دولتی است. این گروه های مسلح پیشتر در براندازی حکومت دیکتاتوری معمر قذافی رییس جمهوری مخلوع لیبی نقش داشتند.

دولت موقت لیبی استفاده از گروه های مسلح در این کشور را برای رسیدن به اهداف غیر قانونی محکوم می کند.

به گزارش المیادین وزیر دادگستری لیبی اعلام کرد در جریان درگیری ها در طرابلس پایتخت لیبی دو نفر کشته و 55 نفر دیگر مجروح شدند.

این وزیر دولت لیبی از همه طرف های درگیر در طرابلس و بنغازی خواست تا سلاح ها را بر زمین بگذارند و وارد گفت وگو شوند.

این در حالی است که هواداران ˈخلیفه حفترˈ فرمانده بازنشسته، به بهانه سرکوب گروه های مسلح مستقر در بنغازی، حملات نظامی به این شهر را از روز جمعه آغاز و با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که قدرت را از ˈکسانی که به امانت خیانت کرده اندˈ پس گرفته اند.

آنها اعلام کردند که کار کنگره ملی لیبی به حالت تعلیق در آمده است و کمیته تدوین قانون اساسی جدید را موظف کرده اند تا مسئولیت قانون گذاری را بر عهده بگیرد و بر اجرای انتخابات هم نظارت کند.

هواداران حفتر همچنین دولت موقت کنونی لیبی را موظف کردند تا به عنوان دولت اضطراری به کار خود برای اداره امور کشور ادامه دهد.

این گروه خواستار آن شدندکه، دولت اضطراری بر کار ارتش، پلیس و سایر دستگاه های امنیتی نظارت داشته باشد و با ˈمشت آهنین نیروهای افراطی، تروریست ها و جنایتکارانˈ را سرکوب کند و ضمن تضمین ثبات در کشور، هیچ دخالتی در آزادی های فردی، بیان و رسانه ها نداشته باشد.

پیشتر گروهی از نیروهای وابسته به حفتر به مقر کنگره ملی در پایتخت حمله کردند و مدتی کنترل این ساختمان را در دست داشتند. سپس درگیری هایی در مناطق حومه طرابلس بین گروه های هوادار و مخالف حفتر درگرفت که نتیجه آن کشته یا مجروح شدن چندین غیر نظامی بود.

در رویدادی مرتبط، سخنگوی حفتر اعلام کرد نبرد کرامت لیبی از طرابلس آغاز شده است. منابع نزدیک به حفتر هم گفته اند که حوادث روز گذشته طرابلس در چارچوب عملیات نظامی صورت گرفت که از شهر بنغازی آغاز شده است.

حفتر دو ماه پیش با انتشار بیانیه ای که در آن هنگام شکست خورده معرفی شد، به کنگره ملی چند روز مهلت داد تا کار خود را متوقف کند.

وی در آن هنگام تصمیم داشت با عملیات نظامی از ادامه فعالیت کنگره ملی و دولت موقت جلوگیری کند، اما در این کار موفق نشد.

طی دو ماه گذشته حفتر سرگرم مذاکره با متحدان خود برای جلب بیشترین حمایت های نظامی و مردمی بود برای جنگ علیه آن چه که وی آن را ˈتروریسمˈ خواند.

وی تحرک جدید خود را روز جمعه در بنغازی، نا امن ترین شهر لیبی طی ماه های گذشته آغاز کرد. حفتر نیروهای هوادار خود را ˈارتش ملی لیبیˈ نامید و اعلام کرد هدف از این عملیات دفاع از کشور و ملت و نیز دفاع از جان افسران و سربازان نیروهای مسلح است.

طی ماه های گذشته تعداد زیادی از نیروهای نظامی و انتظامی لیبی مخصوصا در شهر بنغازی به دست گروه های مسلح ترور شدند.

بر اساس اطلاعات رسیده، نیروهای حفتر کنترل دو پایگاه هوایی مهم واقع در شرق لیبی یعنی پایگاه های ˈابرقˈ و ˈبنینهˈ را در دست دارند.

فرماندهان نظامی این پایگاه ها از تحرک حفتر پشتیبانی کرده اند. نیروهای حفتر همچنین زمام امور را در برخی شهرهای شرقی در دست دارند. گرچه یکی از اهداف مهم حفتر تسلط کامل بر شهر بنغازی است، اما چند گروه مسلح دیگر مانند ˈگردان های 17 فوریهˈ، ˈعمر المختارˈ و ˈسپر لیبیˈ در این شهر مستقر هستند.

حفتر این گروه ها را متهم می کند که نه تنها از ترورهای اخیر حمایت کرده اند بلکه در آنها دخالت دارند. گردان های یاد شده زیر نظر ستاد ارتش لیبی هستند.

گرچه نیروهای حفتر طی ساعات گذشته برخی اهداف نظامی خود را محقق کرده اند، اما ادامه این عملیات با مانع بزرگی به نام گروه های مسلح قدرتمند مواجه است. این گروه ها در سرنگونی نظام معمر القذافی دیکتاتور سابق لیبی نقش مهمی ایفا کرده اند.

در همین حال برخی گروه ها هم در کنار حفتر قرار گرفته اند، مانند گروه های وابسته به شهر ˈزنتانˈ و گروه های ˈالبرقهˈ که مدتی قبل در برخی مناطق شرقی لیبی حکومت خودمختار اعلام کردند.

در همین حال، یک منبع امنیتی در الجزایر اعلام کرد این کشور 40 هزار نظامی خود را در مرزهای مشترک با لیبی مستقر کرده است.

این منبع افزود: تدابیر شدید امنیتی در مرزهای مشترک پس از آن اتخاذ شد که اخباری در باره حمله احتمالی گروه های وابسته به القاعده به مناطق مرزی دو کشور دریافت شد. تونس هم نیروهای نظامی خود را در مرز مشترک با لیبی تقویت کرده است.

پس از سرنگونی معمر القذافی گروه های مسلحی که تا آن زمان نیروهای انقلابی شناخته می شدند، با حضور در خیابان ها برای سهم خواهی در قدرت و حکومت به سلاح متوسل شدند.

حضور افراد مسلح در طرابلس و بنغازی و سپس سایر شهرهای لیبی به یک چالش بزرگ برای دولت و کنگره ملی تبدیل شد و ربودن ˈعلی زیدانˈ نخست وزیر سابق و چند حمله مسلحانه به مقر کنگره ملی نقطه اوج نا امنی های لیبی بود.

بسیاری از گروه های مسلح حاضر به تبعیت از دولت و نیروهای مسلح نیستند و مستقل از آنها هر اقدامی را که خود بخواهند انجام می دهند؛ به همین دلیل برقراری امنیت در لیبی به سادگی امکان پذیر نیست و وجود سلاح در دست عده زیادی از افراد خارج از چارچوب نیروهای مسلح لیبی به یک تهدید و کابوس بزرگ حتی برای کشورهای همسایه تبدیل شده است.

خاورم 1491**7074**1446
کد N289789

وبگردی