آفتاب

گرجستان به زودی قرارداد همکاری با اتحادیه اروپا امضا می‌کند

گرجستان به زودی قرارداد همکاری با اتحادیه اروپا امضا می‌کند

رئیس شورای اروپا اعلام کرد که گرجستان و اتحادیه اروپا در تاریخ 27 ژوئن یک قرارداد همکاری مهم به امضا خواهند رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "هرمان وان رومپوی"، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس خبری در تفلیس عنوان کرد که اتحادیه اروپا و گرجستان در تاریخ 27 ژوئن یک قرارداد همکاری به امضاء خواهند رساند.

وان رومپوی با اشاره به فشار احتمالی روسیه بر تفلیس اظهار کرد: گرجستان یک کشور آزاد و دموکراتیک است که باید بدون هیچ فشار خارجی انتخاب خود را انجام دهد.

در همین راستا ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان نیز اعلام کرد که گرجستان به تدریج در حال پیمودن روند پیوستن به اتحادیه اروپا است و این موضع انتخاب مردم گرجستان بوده و براساس ارزش‌های مشترک ما می‌باشد.

گرجستان و مولداوی تلاش برای امضای قرارداد با اتحادیه اروپا در زمینه‌های همکاری سیاسی و تجارت آزاد را از ماه نوامبر آغاز کردند اما اوکراین نتوانست این رویه را به پایان برساند. پس از اینکه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین از امضای قرارداد با اتحادیه اروپا خودداری کرد. اعتراضات گسترده‌ای در این کشور آغاز شد که در نهایت به کناره‌گیری او از قدرت شد.

وان رومپوی همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های محدودی را به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین علیه مسکو اعمال کرده‌اند که در صورت ادامه چنین تنش‌زایی‌هایی افزایش نیز خواهند یافت. بحران اوکراین نگرانی گرجستان و مونداوی از افزایش فشار روسیه بر آن‌ها را نیز به همراه داشت.

انتهای پیام

کد N289614

وبگردی