آفتاب

همایش"اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" درقم برگزار می شود

همایش"اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" درقم برگزار می شود

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم، از برگزاری همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" با پیام تصویری آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در قم خبرداد.

حمید مکارم روز دوشنبه 28اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به برگزاری این همایش در خرداد ماه سال جاری گفت: این همایش در جهت جریان سازی و ایجاد انگیزه در محافل حوزوی و دانشگاهی به منظور تحقیق و پژوهش بیشتر و پاسخگوئی به سوالات و شبهات در این عرصه برگزار می‌شود.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم تصریح کرد:یکی از دغدغه‌های مهم وزارت امور خارجه به ویژه در دولت یازدهم انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی در حوزه دیپلماسی اسلامی و اصول سیاست خارجی از منظر دین مبین اسلام است.

مکارم با بیان انجام نشست‌های تخصصی در این عرصه در همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" گفت: فعالیت های پژوهشی در این زمینه باید در دانشگاهها، حوزه ها و پژوهشگاهها صورت پذیرد همچنین دستگاه دیپلماسی بتواند از نتایج این تحقیقات بهره برداری کنند.

وی اظهارکرد: متأسفانه در دوران پس از انقلاب، تولید علم و نظریه پردازی در این حوزه کمتر انجام شده است و ما تلاش می کنیم در نشست های تخصصی در این همایش با رویکرد مطالعاتی و پژوهشی وارد شویم هرچند منظور از انجام پژوهش، تنها با رویکرد آکادمیک و یا مبتنی بر مسائل انتزاعی و فلسفی نیست.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم، در خصوص ویژگی‌های مهم این پژوهش‌ها عنوان کرد: منظور ما پژوهش‌هایی است که ناظر بر مسائل روز باشد و در جهت حل مشکل اجرایی بر آید و نتایجی محسوس و عینی داشته باشد.

مکارم گفت: سوالات و ابهاماتی در فضای سیاسی کشور وجود دارد که تلاش می شود این مسائل که نیاز به واکاوی دارد در همایش ها و نشست های علمی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: نمونه ای از این ابهامات چگونگی رویکرد ما نسبت به جهان غرب و قدرتهای جهانی است که این رویکردها تعاملی یا تقابلی می باشد و یا اینکه اگر طبق سند چشم انداز موظف به تعامل سازنده با جهان هستیم حد و حدود این تعامل و سقف آن تا به کجاست؟

مکارم اضافه کرد: با توجه به اهمیت پاسخگویی به سوالات و ابهامات در این عرصه با نگاهی علمی و پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه، پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص) به همراه چند تن از مقامات ارشد وزارت خارجه و اساتید برجسته حوزه در این نشست به تبادل نظر می پردازند و به سوالات شرکت کنندگان در این همایش پاسخ می گویند.

وی در پایان گفت: امکان حضور در این همایش با توجه به محدودیت های موجود بر اساس ثبت نام خواهد بود که پژوهشگران و علاقه مندان می توانند با دبیر خانه همایش در قم با شماره 02537840550 تماس بگیرند و در این همایش ثبت نام نمایند.

انتهای پیام

کد N287452

وبگردی