آفتاب

افزایش تلفات حوادث بنغازی در لیبی

افزایش تلفات حوادث بنغازی در لیبی

آمار تلفات درگیری‌هایی که از روز جمعه و شنبه در بنغازی لیبی رخ داده، افزایش یافته و دست کم به 79 کشته و بیش از 140 زخمی رسیده است.

آمار تلفات درگیری‌هایی که از روز جمعه و شنبه در بنغازی لیبی رخ داده، افزایش یافته و دست کم به 79 کشته و بیش از 140 زخمی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک مقام در وزارت بهداشت لیبی اعلام کرد: آمار تلفات درگیری‌های بنغازی افزایش یافته به طوری که تعداد آن به 79 کشته و 141 زخمی رسیده است.

این مقام اعلام کرد: زخمی شده‌ها به پنج بیمارستان در منطقه منتقل شدند تا تحت مداوا قرار بگیرند.

از سوی دیگر سخنگوی ریاست مشترک ارتش لیبی هشدار داد که هر هواپیمایی که در حریم هوایی بنغازی بدون اجازه قبلی از سوی ریاست ستاد ارتش به پرواز درآید، هدف قرار خواهد گرفت.

مسئولان لیبی حمله "خلیفه حفتر"، سرلشکر بازنشسته ارتش به مقرهای اسلام‌گراها در بنغازی را محکوم کردند. مقامات لیبی اعلام کردند این اقدام تلاشی برای کودتا علیه انقلاب 17 فوریه بوده است.

در بیانیه مشترک دولت و کنگره سراسری و ارتش لیبی که نوری بوسهمین، رئیس کنگره ملی سراسری آن را قرائت کرد، آمده است: حمله‌ای که حفتر انجام داد اقدامی برخلاف قانون و کودتایی به رهبری وی بود.

در این بیانیه هشدار داده شده است تمام کسانی که در این تلاش کودتا دست داشتند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر خلیفه حفتر اعلام کرده است که به حمله خود علیه آنچه که آن‌ها را "شبه نظامیان اسلام‌گرا" در بنغازی خوانده ادامه خواهد داد.

حفتر که خود را فرمانده ارتش ملی خوانده و از سوی افسران و یگان‌های نظامی جدا شده از ارتش مورد حمایت قرار گرفته و هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی در اختیار دارد، به شبکه "لیبی اولا" گفت: عملیات نظامی تا پاکسازی بنغازی از تروریست‌ها ادامه خواهد داشت.

محمد حجازی، سخنگوی ارتش ملی وابسته به حفتر نیز در تاکید اظهارات حفتر گفت: آنچه که رخ داده جنگ داخلی نیست بلکه عملیات ارتش علیه گروه‌های تروریستی است.

حجازی در بیانیه‌ای از ساکنان محله‌های قوارشه (غرب بنغازی) و سیدی فرج (جنوب بنغازی) خواست قبل از اینکه حمله جدیدی در این مناطق صورت بگیرد این مناطق را ترک کنند.

شاهدان عینی اعلام کردند: ده‌ها خانواده از این مناطق که تصور می‌شود پایگاه‌های گروه‌های اسلام‌گرا است کوچ کردند.

خبرنگار الجزیره در بنغازی اعلام کرد: خیابان‌های شهر شاهد نوعی آرامش و وضعیت عادی است و از هرگونه اقدام نظامی عاری است.

اما وی در عین حال اشاره کرد که انقلابیون در مقرهای خود مستقر هستند و برای هرگونه حمله‌ای آماده‌اند.

خبرنگار الجزیره خاطرنشان کرد که ساکنان بنغازی پیش بینی شروع مجدد درگیری‌ها را دارند.

از زمان سقوط نظام قذافی در سال 2011 بنغازی صحنه حملات و ترورهای تقریبا روزانه علیه ارتش و نیروهای پلیس بوده است.

به گزارش سایت روزنامه الیوم السابع، عبدالله الثنی، نخست وزیر موقت لیبی تاکید کرده که تلاش‌های نظامی در پادگان رجمه به سمت بنغازی برخلاف قوانین کشور بوده است.

وی در نشستی با سفیران آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتحادیه اروپا در لیبی آن‌ها را در جریان اوضاع لیبی به ویژه وقایع بنغازی قرار داد.

نخست وزیر لیبی به سفیران این کشورها اطمینان داد که دولت مسئولیت حمایت از هیات‌های دیپلماتیک در لیبی را مورد توجه شدید قرار داده و تمامی تدابیرلازم را برای حفظ جان آن‌ها اتخاذ خواهد کرد.

سفیران این کشورها نیز حمایت خود را از مشروعیت دولت این کشور اعلام کرده و بر ادامه همکاری خود با لیبی در زمینه آماده سازی کادر امنیتی و نظامی این کشور تاکید کردند.

ارتش لیبی همچنین بر فراز شهر بنغازی منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد تا بتواند از قدرت هوایی برای تحت فشار قرار دادن شبه نظامیان در این شهر استفاده کند.

(تصویر خلیفه حفتر)

انتهای پیام

کد N286966

وبگردی